Vägrar pottan!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Vägrar pottan!

Inläggav Sofo89 » fre mar 14, 2008 10:20

Kanske inte kan kalla oss "late starters" då dottern är 4,5 månad men men. För 2-3 veckor sedan köpte jag en potta, började sätta henne på den vid varje blöjbyte, innan och efter sömn, vid amning osv.. Men hon har aldrig kissat eller bajsat i pottan. Jag har aldrig märkt av när hon kissar, har låtit henne ligga naken flera dagar men hittar aldrig något mönster på det tyvärr. Däremot börjar jag mer och mer märka när hon ska bajsa, så fort jag märker att hon är på väg/håller på att bajsa så sätter jag henne på pottan men så fort hon sitter där så slutar hon att bajsa. Likaså om jag håller henne över handfatet. Någon som har ett tips på vad man kan göra? Jag har försökt med sånger, leksaker, prata, skratta..
Sofo89
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » fre mar 14, 2008 16:10

Hej!

Jag tycker att fyra månader är en jättebra ålder att börja vid :tumup:

Här kommer mina tips:

För det första så undrar jag vad det är för storlek på pottan ni har. Kan hon nå ner med fötterna i golvet när hon sitter? För många små barn är detta väldigt viktigt.

Vi började "potta" båda våra flickor vid fyra månaders ålder. Med första flickan hade vi "nybörjartur". Hon kissade redan första gången vi satte henne på pottan och väldigt snart bajsade hon där också. Att det var så lätt med henne berodde kanske på att hon gärna ville kissa så fort vi tog av henne blöjan och hon kände luftdraget. Det är ju så för en del barn. Med andra flickan tog det kanske tre gånger innan hon kissade första gången. Då gjorde vi så att storasyster fick uppdraget att sätta på vattenkranen när jag (eller min man) satt lillasyster på pottan. Det funkade jättebra och vi höll på med det två, tre veckor tills kissandet på pottan var etablerat. Bajsningen kom av sig själv. För våra flickor var det alltså så att så snart de fått klart för sig vad pottan var till för, så använde de den också så.

Sedan finns det ju de som använder sig av "betingljud", men det överlåter jag till Kajsa att berätta mer om... ;-)

De pottvänliga aktiviteter du berättat om, är väl kanske mer till för att få ett lite större barn (ca 6-18 månader) att ha ro att sitta kvar och göra ifrån sig, trots att det egentligen hellre skulle vilja leka än kissa...

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » fre mar 14, 2008 18:47

Hejsan!

Ja..hon oss har ljud varit stor hjälp. Redan på patienthotellet när Nemi var nyfödd så märkte jag att hon började koppla att jag sa "sssssss" och att hon kissade, det var mycket snabbare kopplat än jag förväntat mej!

Efter några månader behövdes inte sss-ljudet för att tala om för henne när hon skulle kissa längre, precis som Hemmamamma berättar om kranljudet, Nemi visste då att potta och kissa hörde ihop. Däremot var och är det fortfarande bra med sss-ljudet för att hjälpa henne igång, kanske slappna av?

När det gäller bajs så har vi "lockat bajs" med att göra stånkgljud när det är dags. Det fungerar jättebra här, är Nemi bajsnödig så bajsar hon oftast då. (Ibland måste man dock locka en stund och i vissa perioder då hon hellre bajsat ifred har det inte funkat alls.)

Andra sätt att locka fram resultat i pottan är att massera lätt i ryggslutet på barnet (precis där ryggen och rumpan möts). Där sitter nämligen nerverna till urinblåsan samtidigt som det är avslappnande med mys för barnet.
Bajs kan man dels locka fram genom magmassage (kanske innan pott-dags) eller massage under fotsulorna.

Sen tycker jag, som Hemmamamman skrev, att det är viktigt med rätt potta så att barnet känner sig tryggt. Funkar inte pottan så testa att hålla över hanfatet eller att sätta dig på toaletten med dottern framför dig tryggt mellan dina ben och med din mage som ryggstöd. Då känner hon ju även dina muskler arbeta om du låtsasklämmer lite (eller klämmer på riktigt för den delen, så gör dom i vissa länder när de börjar toaträna barn, dom tar helt enkelt med barnet varje gång de själva ska på toa. Det finns en tråd om det här på forumet som vi kan leta fram.)

Hoppas du hittar något som funkar för er! :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Sofo89 » tis apr 15, 2008 09:02

Tack för alla tips!
Efter diverse sjukdommar ska vi ta nya tag igen, dels eftersom dottern äntligen börjat kissa när jag tar av henne blöjan. Annars har hon aldrig någonsin kissat när blöjan är av.

Hon har även börjat bajsa mer sällan och mer regelbundet så nu är det lätt att märka när hon ska göra det så förhoppningsvis godkänner hon pottan mer också.
Sofo89
1 - Smygfis

Återgå till Latestarters