Ny här

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Ny här

Inläggav Lina_83 » sön jun 15, 2008 21:25

Hej
Vet inte riktigt om jag har hamnat rätt, men jag gör ett försök så får ni skicka mig rätt om jag hamnat fel med mina frågor :-)

Jag har en son som nu är 10 månader, jag har hållt honom över toan sedan han var 4 veckor varje gång vi byter blöja, så efter det har han bara bajsat i blöjan ett få tal gånger (oftas för att jag inte varit uppmärksam). Byte till potta för ca 1,5månad sen vilket har funderat toppen, han kissar varje gång han sitter på pottan o så fort jag märker att det är bajs på gång så går vi på pottan o han bajsar där.
Men nu skulle jag vilja att han slutar med blöjor i alla fall på dagtid, hur ofta ska man gå på pottan för att kisset ska hamna där o inte i byxan? Tycker att det är jätte svårt att se när han kissar, han liksom bara gör det, när han bajsar det ser jag på hela honom, men jag har inte hittat något tecken på att han är kiss nödig???

Mvh Lina :-)
Mamma till Ryan 070814
Lina_83
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » mån jun 16, 2008 07:30

Hejsan Lina och välkommen!

Har du testat att ta honom till toa när han vaknar, innan han ska sova, före och eller efter måltid och innan nu ska hemifrån?
Det kan vara en bra start för att få igång rutiner :-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav *BEA* » mån jun 16, 2008 21:53

Hej!

Jag är också ny här, och behöver lite råd och tips från er erfarna Ec´are.

Min tjej är 18 mån nu och jag började sätta henne på potta då hon var 5 mån. Precis som för TS så fungerar bajseriet jättebra. Hon säger till med hela kroppen och olyckorna är vädligt väldigt få. Hon kissar dessutom nästa alltid på pottan då vi sätter henne där, när hon vaknar, innan hon ska sova, efter måltider osv.

Vi har nu börjat ta av henne blöjan för att förhoppningsvis få henne torr till hösten eller efter jul då hon ska börja på förskolan. Men hon kissar med ett intervall på en halvtimma. Är det timern som gäller eller har ni några andra tips på hur jag ska bära mig åt? Kan hon inte hålla längre tid..? Är det bara att vänta in tills hon kan hålla bättre? Erfarenheter och tips önskas :-)...
Tack på förhand!!!
*BEA*
1 - Smygfis

Inläggav rosalin » mån jun 16, 2008 22:46

hej ni nya, kul med nytt folk. Jag startade precis ,innan jag läste detta, en tråd om att jag ville lyckas bli av med blöjan nu i sommar. Behöver också tips, men kanske framförallt, lite uppmuntaran nr det blir många pölar på golvet.

Vi kör med klockan för kissningarna, men det kan variera väldigt beroende på hur mycket hon har druckigt, Allt från 20 minuter till drygt 2 timmar. Dessutom händer det ofta att jag tittar på klockan utan att registrera vad det verkligen står. Då blir det många erbjudanden om potta, fastän det inte är så poppulärt när hon inte behöver. Det hela brukar då tillslut sluta med en pöl på golvet...
rosalin
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » tis jun 17, 2008 05:30

*BEA* skrev:Hej!

Min tjej är 18 mån nu och jag började sätta henne på potta då hon var 5 mån. Precis som för TS så fungerar bajseriet jättebra. Hon säger till med hela kroppen och olyckorna är vädligt väldigt få. Hon kissar dessutom nästa alltid på pottan då vi sätter henne där, när hon vaknar, innan hon ska sova, efter måltider osv.

Vi har nu börjat ta av henne blöjan för att förhoppningsvis få henne torr till hösten eller efter jul då hon ska börja på förskolan. Men hon kissar med ett intervall på en halvtimma. Är det timern som gäller eller har ni några andra tips på hur jag ska bära mig åt? Kan hon inte hålla längre tid..? Är det bara att vänta in tills hon kan hålla bättre? Erfarenheter och tips önskas :-)...
Tack på förhand!!!

Hejsan!
Är hon 18 månader och kissar varje halvtimme? Det låter mycket i mina öron då Nemi för längesen lärt sig hålla sig i upp till 4-5 timmar ibland och i normamfall blir det kanske runt 3 timmar emellan.

Hur är hon att prata med? Nemi har jag märkt nu att hon förstår mer och mer av när jag pratar "riktigt" med henne. Om hon kissat lite i trosan så säger jag "Nämän Nemi, man ska väll inte kissa i trosan heller?" och då ser hon lite lessen ut och skakar på huvudet och säger "Bläää". Då fortsätter jag: "Ja det är lite äckligt, blä, med kiss i trosan, vart ska kisset va då?" varpå Nemi endera pekar på toan om den finns inom synhåll eller säger "Kack-kack" eftersom vår anksits heter "Anki kvack-kvack".
Försök att kommunicera med din dotter och var då tydlig med vad som är rätt och fel och vad det är du vill att hon ska göra.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav *BEA* » tis jun 17, 2008 07:54

Hej!

TAck för ditt snabba svar!!! Jag ska försöka att vara mer tydlig med att prata med henne när det blir olyckor. Jag har varit lite försiktig med att kommentera när det hänt, tänkt att jag inte ska göra en för stor sak av det hela. Men nu ska jag försöka vara mer tydlig.

Det här med att hon kissar så ofta... hmm????

Ska vara hemma hela dagen idag och vara riktigt nära, titta på hennes signaler och vara tydlig med henne när det kommer i byxorna.

Nya tag!
Mvh Bea
*BEA*
1 - Smygfis

Inläggav *BEA* » tis jun 17, 2008 08:05

Hej igen...
...räknat efter...
Hon är snart 17 mån... inte 18 som jag skrev, men en månad mer eller mindre spelar nog ingen roll, hon ska nog kunna hålla kisset längre än hon gör ändå...
Kram Bea
*BEA*
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » tis jun 17, 2008 19:06

*BEA* skrev:Hej igen...
...räknat efter...
Hon är snart 17 mån... inte 18 som jag skrev, men en månad mer eller mindre spelar nog ingen roll, hon ska nog kunna hålla kisset längre än hon gör ändå...
Kram Bea

Ni får träna :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Bé Bé » tis jun 24, 2008 15:16

Hej,

Jag är också ny här och är väldigt intresserad av att ECa min snart 8 månaders son.Använder tygisar lite grann men mest för att jag itne har htitat det som passar.Tänker börja riktigt efter sommaren fördå har vi kommit hem från semestern.
Vi skall campa och jag udnrar om det då blir lite lättare att intruducera lite EC-knep under semestern,då det är varmt och att han kan vara naken för det mesta eller vad säger ni?
Förresten,vart köper jag plastade frotté som ni skriver om?Och hur skall jag göra för att kunna läsa av hans signaler?

Tackar för svar!
Bild

Sjalande mor till B,född 071110
Har börjat med tygblöjor men ej fullt ut
Vill börja ECa och är VÄLDIGT intresserad
Bé Bé
10 - Skitnyfiken

Inläggav nallemaja » tis jun 24, 2008 19:59

Bé Bé skrev:Hej,

Jag är också ny här och är väldigt intresserad av att ECa min snart 8 månaders son.Använder tygisar lite grann men mest för att jag itne har htitat det som passar.Tänker börja riktigt efter sommaren fördå har vi kommit hem från semestern.
Vi skall campa och jag udnrar om det då blir lite lättare att intruducera lite EC-knep under semestern,då det är varmt och att han kan vara naken för det mesta eller vad säger ni?
Förresten,vart köper jag plastade frotté som ni skriver om?Och hur skall jag göra för att kunna läsa av hans signaler?

Tackar för svar!

Hej! :hello: Plastad frotté eller sängskydd har jag köpt på jysk.
Jag tycker du ska ta tillfället i akt att köra nakenfis under semestern, camping är ju lite "back to basics" och föräldrar brukar kunna vara lite mer avslappnade och kunna ta "olyckor" lite mer "hakuna-matata"... Kör på och lycka till!!!!
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav SkogsKajsa » tis jun 24, 2008 20:18

Bé Bé skrev:Hej,

Tackar för svar!

Välkommen! :hello:

Tror som nallemaja att camping blir en bra start :-)
Plastad frotté kan man köpa på t.ex jysk eller någon välsorterad dagligvaruhandel. Jag gicllar dock IKEAS madrasskydd bättre, det är inte lika klumpigt och det andas visst lite.

Lycka till! :vågen:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Bé Bé » ons jun 25, 2008 08:19

Skogskajsa..Menar du madrasskydd som säljs i 2 pack?de är itne så långa eller breda.Om det är dem du menar så har vi det till Bs säng och när han var nyfödd,men tyckte inte om det för det fransar sig hela tiden och håll inte på plats i vår säng.Skall kolla efter dem som säljs på Jysk.

Super bra,men jag är dock ltie nervös och helt okunnig angående EC och att läsa av hans signaler.Vihar en babybjörns potta men den gillar han itne alls att sitta i,dessutom är den för stor :roll: Hur skall jag göra?kanske får bära honom över toan eller tvättstället.
Bild

Bé Bé
10 - Skitnyfiken

Re: Ny här

Inläggav Hemmamamma » ons jun 25, 2008 14:47

Lina_83 skrev:Hej
Vet inte riktigt om jag har hamnat rätt, men jag gör ett försök så får ni skicka mig rätt om jag hamnat fel med mina frågor :-)

Jag har en son som nu är 10 månader, jag har hållt honom över toan sedan han var 4 veckor varje gång vi byter blöja, så efter det har han bara bajsat i blöjan ett få tal gånger (oftas för att jag inte varit uppmärksam). Byte till potta för ca 1,5månad sen vilket har funderat toppen, han kissar varje gång han sitter på pottan o så fort jag märker att det är bajs på gång så går vi på pottan o han bajsar där.
Men nu skulle jag vilja att han slutar med blöjor i alla fall på dagtid, hur ofta ska man gå på pottan för att kisset ska hamna där o inte i byxan? Tycker att det är jätte svårt att se när han kissar, han liksom bara gör det, när han bajsar det ser jag på hela honom, men jag har inte hittat något tecken på att han är kiss nödig???

Mvh Lina :-)

Välkommen hit! Ni verkar då inte vara några late-starters, snarare tvärtom :-D - EC-snack, skulle jag kategorisera detta inlägg som.

Jag vet att det finns barn som blivit blöjfria även dagtid redan innan ett års ålder, men det är inte så vanligt - ens bland oss här på forumet. Jag tycker personligen att det är bättre att använda för-säkerhets-skull-blöja så länge som den behövs - och om barnet inte är tillförlitligt torrt vid 18 månaders ålder får man gå in och aktivt träna bort blöjan då (eftersom det anses vara en lämplig ålder.)

Nattetid eller när barnet sover middag tror jag däremot att man skulle kunna skippa blöjan betydligt tidigare - om man bara vågade... Och då kommer vi fram till den plastade frottén. Finns att köpa billig på metervara där man köper tyg. Tänk dock på att den ofta innehåller PVC. PVC-fri plastad frotté finns att köpa i olika storlekar hos Baby Proffsen. (I Karlstad är det hos Baby Dadda).
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Hemmamamma » ons jun 25, 2008 14:56

*BEA* skrev:Hej!

Tack på förhand!!!

18 månader är den mest optimala åldern att träna bort blöjan vid! Det är nu dags att lämna över ansvaret till barnet. Vad tydlig! Beröm mycket när det blir rätt :app: och var också tydlig att tala om när det blir fel :nono: och vad ni förväntar er. Tydliga föräldrar ger trygga barn! :tumup:

Om hon tömmer sig ordentligt borde det rimligtvis gå flera timmar mellan kissningarna. Hur är det på natten? Håller hon sig hela natten eller måste hon kissa även då? Har hon alltid kissat så ofta eller är det något tillfälligt?
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Bé Bé » ons jun 25, 2008 15:02

:ls: Jag känner mig så stolt!! jag fick min B till att kissa 2 ggr i badkaret :ls: Måste bara läsa lite mer vilka tider jag skall eca honom.Han gillar ej pottan för det gör ont på honom(tror jag).Nu är jag mer eggad!!
Bild

Bé Bé
10 - Skitnyfiken

Nästa

Återgå till Latestarters