Lite nybörjarhjälp, tack!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Lite nybörjarhjälp, tack!

Inläggav Karen m 3 » mån sep 01, 2008 08:45

Hej!
Jag är en trebarnsmamma som inte provat ec med de två stora, däremot en lightvariant med lilleman som nu är ett år. När han började med smakisar vid 4 mån blev han väldigt förstoppad och då fick jag tipset att sätta honom på toan när han började stånka. Det funkade jättebra, och ett tag både bajsade och kissade han på toa och nästan aldrig i blöjan.
När han var kanske 7-8 månader slutade vi successivt med detta (dumma oss!) eftersom han var ganska tung att hålla över toan, och även eftersom hans förstoppning gått över. Vi orkade helt enkelt inte... Jättedumt tycker jag nu, och vill börja igen - men hur? Lite tips tack...
Har läst en del härinne och tänkte prova att toa/potta honom när han vaknar, efter maten och i samband med att vi ska ut.
Det jag funderar mest på är hur vi gör på morgonen. Han brukar vakna runt 5-6 och få välling i sängen, sen går jag ut från rummet och ibland somnar han om, ibland inte. Oftast är han lugn nån halvtimme-timme, sen bajsar han i blöjan och vill följdaktligen inte vara kvar i sängen mer :roll: Konstigt...
Grejen är att om jag tar upp honom på toa/potta innan vällingen kommer det sannolikt inget bajs och resultatet blir som innan. Samtidigt har jag inte så stor lust att gå upp om han vaknar vid fem för att vänta in hans bajssignaler... Finns ingen risk att han somnar om då, och eftersom jag har två större barn blir det inte mycket vila dagtid. Jobbar dessutom 50%, och där kan man inte vila precis... Hur gör man?
Karen m 3
1 - Smygfis

Inga tips till mig??

Inläggav Karen m 3 » ons sep 03, 2008 18:15

Hallå... :hello:
Karen m 3
1 - Smygfis

Inläggav Pugsey » ons sep 03, 2008 20:28

Joo klart det finns tips :-D , jag/vi är själva nybörjare kan man väl säga...vi började att sätta lillan på pottan då hon var 6månader, hade liksom inte hört talas om ec (men har i efterhand förstått att det var det vi gjorde). I början satte vi henne på potta/toa på rutin, dvs före och efter måltid, före och efter sängående osv...men nu tittar vi på hennes signaler och går även på rutin. För att underlätta "natt/kvälls-tömning" eller vad man nu ska kalla det så har vi en liten "pott-hörna" i sovrummet, en liten badrumsmatta, toapapper, våtservetter och en potta med ryggstöd...den använder vi bara ibland på natten och tidigt på morgonen (vi har två våningshus och toan är på nedervåningen). Sen kan jag även rekomendera en toaring, vi köpte en på barnens hus för 199kr ( Lockweiler är märket) klart värt pengarna. Vår lilla tös är ganska tung och vi insåg rätt fort att hålla i henne blir för tungt, sen har vi med oss potta i bilen om vi åker någonstans. Det fungerar att hålla i henne men det är rätt tungt, sen kan det ju vara skönare för barnet att sitta mer avslappnat på en potta. På morgonen vaknar vår lilla tös tidigt, runt 5-6 men vi sätter henne på toa/potta och sen får hon gröt...oftast är hon bara vaken i en till två timmar och sen sover hon igen sen. Prova att ta upp lillen och ge välling sen omgående sätta honom på pottan, det är ju så att magen sätter igång då barnet äter något och det är ju oftast då det händer något, prova att ha en potta med ryggstöd nära där han sover...vi har en liten fönsterlampa som lyser och ger lite mysigt så att det inte blir så där "super-ljust" som i badrummet. Sen innnan ni går ut prova att erbjuda pottan och efter just då ni kommer in, var inte ute för långa stunder i början. Vi brukar stanna och "kissa" lillan i diket, skogen eller vid sidan av vägen om det behövs....en del saker kan kännas lite bökigt i början men allt sammantaget så tycker jag att det är mycket lättare att ec:a.....Jag tycker att ni är jätteduktiga som vill prova igen :tumup: , man får vara beredd på både upp och ner gångar, vad jag kan tycka är viktigt är att fokusera på det som är positivt :tumsup:
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters