Börjat med potta vid 10 månader

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Börjat med potta vid 10 månader

Inläggav Stormros » mån sep 08, 2008 21:30

Läste en hel del om EC under graviditeten, men det blev så mycket med allt så det blev ingen EC. Dottern är nu 10,5 månader och har fått testa att sitta på en potta vid varje blöjbyte. Sitter där lugnt och stilla och oftast kommer det kiss. Idag bajsade hon där 2 ggr :-). Jag har försökt att observera henne naken (då hon ofta kissar), men ser inget. Tips på signaler att leta efter??? Hur skall jag förstärka att hon gör rätt på pottan? "Kssss" samtidigt som när hon kissar (bajsar?), men när går man över till att "ksss:a" för att få henne ATT försöka kissa?
Tips mottages tacksamt!
Någon som vill hänga på som är liknande situation??
Dotter 071021
Stormros
1 - Smygfis

Inläggav Sara B » tis sep 09, 2008 09:43

Jo det är väl lite lika för oss. Hon kissar ofta på pottan speciellt på morgonen. Bajs har vi inte lyckats få till. Tänker att jag kanske borde göra något för att motivera henne mer, men samtidigt vill jag inte stressa henne.

Vi har pottat henne sen hon var 12 månader ungefär. Ja hon är lite äldre än ditt barn :)
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Re: Börjat med potta vid 10 månader

Inläggav nallemaja » tis sep 09, 2008 17:57

Stormros skrev:Tips på signaler att leta efter??? Hur skall jag förstärka att hon gör rätt på pottan? "Kssss" samtidigt som när hon kissar (bajsar?), men när går man över till att "ksss:a" för att få henne ATT försöka kissa?
Tips mottages tacksamt!

Nu är mitt barn yngre än ditt men vi har ec-at nästan från första början...

Signaler kan vara följande:
*blir orolig/rastlös staxt före
*bli mer intensiv i lekandet/sysselsättningen för att sedan bli helt stilla när kisset kommer
*strula med maten
*börja gnälla/protestera strax innan...

När hon kissar/bajsar på pottan så säger du ditt betingningsljud, du kan "förstärka" med att säga typ " ååå så skönt att kissa/bajsa( eller säga betigningsljudete) och sedan säga betigningsljudet igen..

Hur lång tid man måste vänta för att betigningsljudet ska kopplas samman med att kissa/bajsa är lite olika tror jag... Min son kopplade vårat ljud med kiss på ca 5 gånger... Det bästa är att prova!
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Stormros » tis sep 09, 2008 18:24

Sara B skrev:Jo det är väl lite lika för oss. Hon kissar ofta på pottan speciellt på morgonen. Bajs har vi inte lyckats få till. Tänker att jag kanske borde göra något för att motivera henne mer, men samtidigt vill jag inte stressa henne.

Vi har pottat henne sen hon var 12 månader ungefär. Ja hon är lite äldre än ditt barn :)

Ca 75 % av gångerna kommer det någonting. Att det kom bajs var nog mest en slump, men det var lite kul att de var två gånger i rad på en och samma dag. Idag kissade hon och började sedan fisa och trycka på och då tändes små djävulshorn i mig: Idag igen!!!? Men efter en stund kom det inget och vi hade besök så vi gick tillbaka. 3 minuter senare sitter och och trycker gärnet i blöjan varav vi susar tillbaka, hann komma liiite i blöjan och inget mer i pottan. Ett stort "problem" vi har är att hon oftast har bajsat när vi kommer in till henne på morgonen. Antar att jag får försöka gå upp vid första pip och sätta henne på pottan :zzz:
Senast redigerad av Stormros tis sep 09, 2008 18:30, redigerad totalt 1 gång.
Dotter 071021
Stormros
1 - Smygfis

Re: Börjat med potta vid 10 månader

Inläggav Stormros » tis sep 09, 2008 18:28

nallemaja skrev:Nu är mitt barn yngre än ditt men vi har ec-at nästan från första början...

Signaler kan vara följande:
*blir orolig/rastlös staxt före
*bli mer intensiv i lekandet/sysselsättningen för att sedan bli helt stilla när kisset kommer
*strula med maten
*börja gnälla/protestera strax innan...

När hon kissar/bajsar på pottan så säger du ditt betingningsljud, du kan "förstärka" med att säga typ " ååå så skönt att kissa/bajsa( eller säga betigningsljudete) och sedan säga betigningsljudet igen..

Hur lång tid man måste vänta för att betigningsljudet ska kopplas samman med att kissa/bajsa är lite olika tror jag... Min son kopplade vårat ljud med kiss på ca 5 gånger... Det bästa är att prova!

Jag får helt enkelt leta vidare! Så svårt just nu pga hennes frustration över att inte kunna åla/krypa fast hon så gärna vill.

Är ganska övertygad om att det tar ett tag på äldre barn än 5 ggr, men idén är att säga "ksss" vid kiss/bajs tills man en dag kan sätta på pottan/toan - säga "ksss" och barnet kissar då av blotta ljudet?
Dotter 071021
Stormros
1 - Smygfis

Återgå till Latestarters