15 månader och har fattat det här själv?!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

15 månader och har fattat det här själv?!

Inläggav Mamasnest » sön sep 21, 2008 12:49

Min lilla tjej på 15 månader sa idag "kiss" och drog i blöjan. Jag drog ner den och hon satte sig och kissade på pottan. Detta upprepades gång på gång under förmiddagen och en gång sa jag att man även kan bajsa på pottan, då började hon klämma och bajsade. :siishah:

Jag har aldrig satt henne på pottan, men storasyster har precis blivit helt torr (storasyster är 2½ år) så hon har väl hört och sett där, men det måste ju ändå vara en annan sak att kunna kontrollera det själv?!

Mina frågor är följande:

Kan ett så litet barn lära sig att hålla sig lika länge som ett äldre barn eller kissar de automatiskt oftare?

Går vi "tillbaka" om jag låter henne ha blöja men hjälper henne med pottan? Vi har nylagd parkett överallt och jag är rädd att hon småskvätter så mycket att jag missar en del och att det blir fläckar.

Finns det ett annat alternativ?

Tacksam för svar.

/ Jill
Mamasnest
1 - Smygfis

Inläggav nallemaja » sön sep 21, 2008 18:42

Jag tror att det finns flera här inne som kan hjälpa dig med dina frågor men vill bara säga att jag tror inte du behöver vara rädd att hon ska sluta säga till bara för att du har blöja på för säkerhets skull! Du hjälper väl henne när hon behöver kissa/bajsa att sätta henne på pottan? ;-)
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Mamasnest » sön sep 21, 2008 19:13

Absolut! Jag har också frågat då och då om hon vill gå på pottan. :-)
Jag funderar på det här med trosor också. Var hittar man mindre trosor än strl 86? Jag har letat massor till stora tjejen när hon var mindre men inte hittat några.
Mamasnest
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » mån sep 22, 2008 19:01

Hejsan!

Småtrosor är itne så lätt att få tag på, iaf inte bekväma. Nemi som har en storebror har rätt ofta hans urväxta kalsonger på sig och de sitter så hemskt mycket skönare än nån trosa hon har. Trosorna hon har kommer från ICA MAXI mestadels men även från Ö&B tror jag bestämt.
Ofta är alla småtrosor märkta 86/92 men det är stor skillnad på dem ändå så det gäller att titta på hur stora de ser ut istället för att titta på storlekslappar.

Jag har ett par trainingpants kvar som jag tänkt sälja, Imse Vimse 11-14kg.
De är inte mycket använda alls men är ändå lite grådaskiga efter tvätt så
du kan få dem för en femtilapp om du är intresserad.

Bild
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Mamasnest » mån sep 22, 2008 19:23

Min tjej är liten, bara 9,5 kg, blir inte de stora då? Dessutom vet jag inte vad trainingpants är. :ops: Har aldrig använt sådana förut...
Jag är fortfarande intresserad om du tror att de blir ok i storleken.
Mamasnest
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » mån sep 22, 2008 19:30

Mamasnest skrev:Min tjej är liten, bara 9,5 kg, blir inte de stora då? Dessutom vet jag inte vad trainingpants är. :ops: Har aldrig använt sådana förut...
Jag är fortfarande intresserad om du tror att de blir ok i storleken.

Trainingpants är som ett mellanting mellan underbyxa och blöja. De är smidigare och de känns blöta när de kissas i. Tar inte så mycket kiss utan en skvätt. Provade att köra såna med Nemi ett tag men det funkade bättre helt utan och eftesom jag lika gärna kunde torka golvet så struntade jag i dom. De va dock lite stora åt henne så de läckte i benen...det var när hon var runt ett år. Minns inte alls vad hon kan ha vägt då.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Tips....

Inläggav Pugsey » ons sep 24, 2008 17:24

Hejsan, jag köpte storlek 86 och så tvättade jag dem å torktumlade varmt då krympte trosorna så att de passade lillan.....lite senare köpte jag Dunnis trosor i minsta storleken som ändå är 98 och gjorde samma med dem å nog kan lillan ha dem....prova vetja... :tumsup:
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters