Börja vi 6 månade

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Börja vi 6 månade

Inläggav ladymarion » ons nov 26, 2008 13:16

Hej.
Tänkte börja potträna min 6 månaders son nu. Har från början tänkt prova "tidigt" med blöjfritt men inte planerat när.

Nu har han börjat med smakportioner (äter ganska mycket) och det har resulterat i fastare bajs. Det verkar som han inte vill (eller kan) bajsa i blöja längre så då är det bara att prova på toan.
I går kväll bajsade han i toan när jag höll honom över :-D

Jag har inte lärt mig hans signaler än utan börjar med att köra på rutin efter mat- och sovning.
Hur lär man sig tyda när de ska kissa???
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav nallemaja » tor nov 27, 2008 06:42

Hej vad roligt att det börjat gå så bra för er :tumsup:

Barn är olika, endel barn signalerar mycket tydligt när de vill göraifrån sig och en del kanske bara "stannar up" i en rörelse när de ska till att kissa.

Det bästa sättet att lära sig sitt eget barn är att ha det mycket naket! Annars om du inte vill ha så mycket pölar (för det får man räkna med B-) ) så kan man ha bara byxor eller tygblöja utan ytterbyxa, då syns och känns det direkt de kissar!

Lycka till!
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav ladymarion » tor nov 27, 2008 09:37

Jag tror vi ska börja köra lite naket. Vi har en hund med urinläckage, så pölar att torka har vi redan.
Ska ladda en tvättmaskin direkt så vi har lite rena kläder till kvällen B-)
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav nallemaja » fre nov 28, 2008 07:51

Tala gärna om hur det går!

DU kan starta en egen ec-dagbok om du ligger åt det exhibionistiska hållet :lol: :hellu:
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav ladymarion » fre nov 28, 2008 10:41

Bajsa går jättebra nu, bara på toan!
Kisseriet är det svårare med, han har bara kissat en gång på toa. Jag försöker gå dit ofta men är han inte nödig blir han arg.

Hur gör man när de äter. Det blev blöja på nu inför lunchen.

När jag ammar honom kissar han mycket, vad kan man göra då.
Ha en handduk där bara så han känner att det blir blött eller?
Han äter på för fullt utan avbrott så det blir svårt att springa in på toa. (märker inge tevken innan heller...)
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » sön nov 30, 2008 10:21

Hej! :hello:

Välkommen hit! Du behöver dock inte känna dig som någon "late starter", utan skriv gärna på EC-snack, där de flesta av oss håller till. Sex månader är ju den "klassiska" åldern att börja vid.

Jag skulle först och främst vilja rekommendera att ni införskaffar en potta. En sexmånaders får nog bäst sittställning på en sådan. I början kan man behöva ge stöd genom att hålla under armarna - beror på hur stadigt barnet i fråga sitter. Viktigt för många barn i denna ålder är att de når ner med fötterna i golvet för att känna att de sitter tryggt. (Snart nog brukar man vilja ha en resepotta i bilen också och då passar en liten bra, så var inte rädd för att köpa för liten potta som förstapotta.)

När det gäller måltiderna så rekommenderar jag att erbjuda pottan innan måltid och kommer ingenting då så går man efteråt. (Fast märker man att det är bajs på gång så får man såklart gå ifrån.)

Det finns säkert fördelar med att prova blöjfritt, men det fungerar också bra att använda blöja som komplement, så länge som man är noga med att se till att byta den så fort man märker att den använts...

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav ladymarion » mån dec 01, 2008 10:07

Jag har faktiskt börjat våga mig på matning och amning blöjfritt nu *stolt* om det är lungt hemma. Är det gäster hemma blir han lätt ofokusedrad på ätandet. Jag skyndar långsamt :-)

Pottor har vi två styckna hemma men de trivs han inte med. Han försöker resa sig direkt jag sätter honom där så det blir toan tills vidare.

Jag har inte sett några tecken ännu på att han kan vara kissnödig men jag sätter honom på toan emellanåt och då kissar han. Det funkar jättebra.
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » mån dec 01, 2008 15:36

ladymarion skrev:Pottor har vi två styckna hemma men de trivs han inte med. Han försöker resa sig direkt jag sätter honom där så det blir toan tills vidare.

Ja, det är ju inget fel på att gå direkt till toalett om det passar barnet bättre. Har han kissat på pottan någon gång alls? Om inte, så kanske han inte förstått att pottan är till för det. En del barn kissar redan första gången man sätter dem på pottan, medan det tar längre tid för andra innan poletten trillar ner. För att hjälpa barnet på traven kan man ju antingen använda sig av s.k. betingljud, eller helt enkelt sätta på vattenkranen, tills barnet fattat galoppen och pottkissningarna blivit etablerade. Men som sagt, funkar det bra på toaletten, så har man kanske inte så stort behov av potta.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav nallemaja » tis dec 02, 2008 06:55

När min son förstod att han kunde ställa sig upp blev "pottsittningarna" sällsynta! (undantaget är när han är nyvaken) Toa går lika bra, pottan blir nog poppis när han själv kan sätta sig på den.

Ang amning/matning så tror jag på att prova pottan före och efteråt om du inte märker av några signaler och så får det bli blött om det blir blött så att säga. B-)

Roligt att det går så bra för er!
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav ladymarion » tis dec 02, 2008 22:58

Nu har det varit mycket blöja i två dagar för Teodor har varit väldigt lös i magen. Vattningt och lite slemmigt har det varit, kanske är det tänder på gång.

Hoppas det går över snart så vi kan fortsätta med våra toalettövningar.
Vi visade farmor idag att han kan kissa på toa, hon blev mäkta imponerad
:tumsup:
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav nallemaja » ons dec 03, 2008 06:50

Tråkigt med magen... :-(
Men roligt med farmor! :-D
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav ladymarion » mån dec 08, 2008 09:43

Det är en lite ntand på G. Den börjar kika fram lite nu.
Jag tror jag törs köra lite blöjfritt igen nu för magen börjar på att bli normal igen. Teodor har dock varit kinkig när tanden börjat titta upp och blivit superarg ibland när jag hållit honom över toan. Humöret verkar iaf bättre nu men inte på topp riktigt än.
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav nallemaja » ons dec 10, 2008 23:40

Det ordnar sig! :tumsup:
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav ladymarion » ons mar 11, 2009 14:03

En liten uppdatering från oss;

Vi har haft blöja väldigt mycket på slutet på Teodor. Han har varit väldigt lös i magen länge och förklaringen var 4 tänder som ploppade upp en efter en.
Vi har inte kunnat se på honom när han varit på väg att bajsa när han varit lös i magen men en del gånger har vi haft tur på toa, kiss kommer det ofta på toan i alla fall.

Han blev precis lite bättre i magen så vi kunnat hålla honom ovanför toan /potta för bajsning men då kom MAGSJUKAN!!! :ill:
Det har resulterat i att Teodor nu ser ut som en babian i rumpan av allt frätande magsjukebajs.
Så idag införde jag blöjförbud (magen är bättre) för att lufta och nu sover han för första gången utan blöja!!!
Många uppmaningar blir det till pappa då jag ska jobba i morgon men han lovade att det skulle vara blöjfritt så mycket det bara går :ls:

Om de närmast dagarna går bra hoppas jag våran blöjkonsumtion minskar drastiskt. Kanske behövde vi denna spark i rumpan (inte Teodor dock).
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav nallemaja » ons mar 11, 2009 14:50

Alltid lika roligt att höra hur det går för andra! :-D
Bild
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Nästa

Återgå till Latestarters