Börja vi 6 månade

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Inläggav pelikan » tor mar 12, 2009 18:35

nallemaja skrev:Alltid lika roligt att höra hur det går för andra! :-D

:iagree:
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav CiaCaroline » sön apr 19, 2009 19:19

Det här är ju intressant!

Surfade in här via Ekofamiljen, för där fångade länken "blöjfritt barn" mitt intresse eftersom vi skulle vilja ha Mellanbror att börja använda potta... men att vi kunde börja potträna Lillebror samtidigt skulle ju vara något... kanske sporrande för Mellanbror... ska läsa vidare...
------------------------------------------------------
Mamma till tre gossar: 7 år, 2 år och ½ år
CiaCaroline
1 - Smygfis

Inläggav pelikan » fre maj 22, 2009 10:59

Välkommen!

Starta gärna en egen tråd och berätta hur det går. Man behöver inte EC:a fullt ut. Jag tycker att det är viktigt att bara visa barnet ett alternativ till blöja, för jag är övertygad om att barn inte kan be om något de inte känner till existerar. Jag tror också att det blir lättare med "vanlig" potträning, om pottan inte dyker upp som en total överraskning då barnet fyller 18 månader.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav ladymarion » fre jun 12, 2009 17:31

Här går det trögt med EC:andet Jag jobbar full tid och maken är hemma med sonen så han är ju inte lika van med detta som jag.

Sonen vägrar helt sitta på toa/potta. Blir som en planka och bara glider ur famnen när vi försöker sätta honom. Kanske har han inte ro just nu att sitta still så länge, han har just lärt sig gå :app:

Bara det blir varmare ute ska jag övertala gubben att köra helt blöjfritt när han är hemma i trädgården, får se om vi kan luska ut når sätt att få sonen still i 20 sek. för att kissa :hmm:

Ska kanske försöka ha nån leksak vid pottan/toa och se om han kanske har ro att vara lite stilla då....
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » lör jun 13, 2009 20:10

Hej!

Er pojke är ju så stor nu så det borde gå bra att prata med honom. Ett knep kan vara att använda en speciell "handdocka" (typ nalle, katt, Bamse-figur...) på toaletten och låta den prata med honom. Ibland kan det vara roligare att göra som en sådan figur säger än vad mamma och pappa säger... Man kan även låta handdockan ställa frågor som barnet kan svara på. Att stimulera talspråket är en utmärkt aktivitet som lämpar sig speciellt väl på pottan. :tumsup:

Ett knep för att få barnet stilla så att det kan slappna av för att kissa är ju att lyssna efter kissljudet. Det är ett gammalt knep som jag lärt av min mormor. På den tiden kan jag tänka mig att det skvalade ljudligt i emaljpottorna. I plastpottan hörs knappt något, men i toaletten funkar det bättre.

Du skriver att han inte har tid att sitta stilla för att kissa. Är det likadant när han ska bajsa? Hur fungerar det med morgonkissen och direkt efter att han sovit på dagen och fortfarande är helt nyvaken och inte hunnit påbörja någon lek?

Läser ni själva tidskrifter på toaletten? Er pojke tycker säkert det är spännande att titta i samma tidningar som ni - då kan man prata om bilderna, peka ut lite större bokstäver och låta honom härma. Tänk på att det är lättare för ett litet barn att säga o än att säga ring, lättare att säga i än att säga streck... Mycket inspirerande!

Det finns många knep för att få barnet att finna sig till ro på potta eller toalett. Man kan räkna tårna, peka ut och benämna olika kroppsdelar, sjunga sånger, läsa böcker, titta i tidningar, rabbla ramsor, rabbla alfabetet (har det inte kommit något när man kommit till ö så kommer det inget), prata med "handdocka", härma olika djurljud... Det viktiga är att det rör sig om lugnande aktiviteter i syfte att barnet ska komma till ro så pass att det kan göra vad det ska - och också att det tycker att det är trevligt att sitta där.

Man får pröva sig fram vad som passar ens eget barn. Det brukar också variera över tid och till och med från gång till gång. Ibland behövs ingenting alls medan det finns perioder då det för vissa barn kan behövas ett extra incitament, då det inte räcker med att det är skönare att göra ifrån sig på potta/toa än i blöjan. För många barn är det främst kissningen de inte har tid med. De lär sig nämligen snabbt att bajsningen tar längre tid om den sker i blöja än på toalett och dessutom är det ganska otrevligt att få det i blöjan om man vant sig vid att få slippa det.

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav ladymarion » mån aug 03, 2009 20:59

Nu är det helt stopp med potta. Våran helvilda son kan inte sitta still alls på potta. Han har rest sig redan innan han hunnit ner med rumpan helt. Snabb som en vessla ;-)

Jag hinner inte påbörja nån lek eller nåt annat kul för att få han lite stilla.
:hmm:

Ett tag fick jag honom att vinka när han satt på potta innan han skulle iväg till nästa projekt, men nu vinkar han först och springer sen, utan att sitta på potta emellan! Jag har provat olika pottor på olika ställen; toaletten, hallen köket, framför tv:n, ute... Inget ställe är tillräckligt bra.

Fast idag hände en positiv sak, jag tog ut honom på gräsmattan och försökte få honom att kissa där utan resultat först. Sedan efter 1-2 min kissade han ståendes och började babbla lite. Snabbt var jag där och sa kiss, kiss och sedan applåderade vi bägge :app:
Killen älskar applåder och klappar ingen annan när han gjort något bra gör han det själv, och det händer ofta B-)

Kanske kan teaterapan bli sporrad om han kopplar det med applåder :mitvit:

Jag är envis och testar vidare
ladymarion
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » ons aug 05, 2009 08:59

Ja, den positiva betydelsen av beröm kan inte nog betonas! :app:

Att hålla på och flytta runt pottan i olika rum ser jag dock inga fördelar alls med. Lär barnet var man går på toaletten och att man sitter stilla när man gör det! Även om man kan ta till olika pottvänliga aktiviteter i detta syfte, så är det ju viktigt att man inte förleder barnet till att tro att pottbesöken bara är en lek...

Har ni provat toalett med barnsits? En del barn, speciellt de som inte har syskon som sitter på pottan, föredrar att gå på toaletten som mamma och pappa gör. Vår äldsta dotter började sitta på toalett med barnsits vid 14 månader, medan vår yngsta bara var elva månader. Givetvis måste man sitta med och passa när de är så små, men redan vid 20 månaders ålder klarade vår yngsta sina toalettbesök helt på egen hand. Det beror på hur tidiga de är i motoriken - och på hur mycket vi föräldrar uppmuntrar dem att försöka klara sig själva. ;-)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Föregående

Återgå till Latestarters