Hjälp oss

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hjälp oss

Inläggav Zsarah » fre dec 19, 2008 13:52

Hej, jag har länge varit intresserad av ec men har alltid trott att det var för sent att börja, men nu läser jag här att man kan börja senare.
Jag har en dotter som nyligen fyllde ett år (1 december) hon har bajsat på wc några gånger men annars har hon använt blöja men blöjan har alltid kännsta onaturligt för mej. Så nu vill jag har råd om hur jag ska börja och andra tips och ideer som kan vara bra:)

Hoppas någon svara :-)
Zsarah
1 - Smygfis

Inläggav nallemaja » sön dec 21, 2008 19:46

Hej!
Vad roligt att du vill prova ec!

Jag har ingen erfarenhet av större barn (min son är bara 9 mån) men det känns som att det lättast om man vill börja i den ålderna är att försöka sig på bajset.
Dels för att det är lätt att se när det börjar "trycka på" och det kan vara det som får barnet att snabbt fatta varför man sitter på toa eller potta (gör det som passar er bäst! Vi gillar toan ;-) )
Sen brukar det ofta komma lite kiss när man bajsar dessutom...

Prata mycket om kiss och bajs, låt barnet vara med när ni går på toa, kanske kan hon sitta på en potta samtidigt som ni sitter på toa....

Sen är det ju det där klassiska med bar rumpa ;-) eller så kanman ha tygblöja utan ytterbyxa så man ser och känner direkt det händer något (dessutom vet jag att ettåringar är duktiga på att ta av sig sina blöjor- särskilt när de är blöta :tumsup: )

Hopas du fick lite ideer och lycka tilll!
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav Zsarah » sön dec 28, 2008 10:57

Tack för svaren:) Vi har försökt på toan flera gånger den senaste veckan men det kommer väldigt sällan (provat direkt hon vaknar och efter mat) men sen när man själv kissar på toan så kissar hon också (och mycket brukar hon kissa) så kanske det skulle vara en idé att sätta henne på pottan direkt. Måste bara köpa en potta som hon sitter bra på, tips?:) Jo hon visar nog tydligt då hon ska bajsa så det är kanske bäst att börja där och sen börja med att få henne att kissa på pottan/toan. Tack igen. jag återkommer om det dyker upp flera frågor

:-P
Zsarah
1 - Smygfis

Återgå till Latestarters