Sover ni alla med barnet i sängen?

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Sover ni alla med barnet i sängen?

Inläggav fialisa » ons aug 12, 2009 15:43

Hej!
Min flicka är snart 8 mån och jag har precis börjat läsa om EC, skulle vilja prova.
Två frågor dock:
Jag har ju förstått att närheten är jätteviktig och det står mycket om att bära barn i sjal osv, Jag har gjort det endel men nu är hon så tung så jag orkar bara kortare stunder, hon väger 9,5 kg. Jag har både lång trikåsjal och ringsjal, men jag kanske bär fel?
Jag undrar också om alla här sover med barnet hos sig?
:?:
fialisa
1 - Smygfis

Inläggav Sara B » ons aug 12, 2009 17:32

Jag är inte så bra på det här med EC :ops: Kan bara svara vad det gäller bärhjälpmedel. Vad det gäller sjalar så tror jag att varken ringsjalen eller trikåsjalen är optimala att bära med när barnet börjar bli tyngre och mer rörligt. Ringsjalar är jättebra för att bära korta stunder, men snedbelaster om du ska bära längre stunder och trikåsjalar är bäst de första månaderna. Jag tror du antingen ska satsa på en långsjal eller ergonomisk bärsele.
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tor aug 13, 2009 09:55

Som spädbarn sov våra barn i vagga/ spjälsäng precis intill min del av sängen, men ofta sov de mellan mig och min man i vår dubbelsäng också, speciellt så länge som jag ammade dem (nio månader). De flyttade till eget rum vid 2,5 års ålder. Äldsta flickan har mestadels sovit i sin egen säng, medan den yngsta ofta kommit över till vår säng - och det händer det fortfarande att hon, vid 4,5 års ålder, gör.

När det gäller att erbjuda barnen att göra ifrån sig på potta, är det ofta lättast på natten eftersom det dels inte finns någon annan stimulerande aktivitet som tar uppmärksamheten från barnet och för att man som förälder har lättare att uppfatta att barnet påkallar uppmärksamhet för att det är kissnödigt. Självklart är det då en fördel att man sover i samma rum, men det har ur den aspekten knappast någon betydelse om man sover i samma säng eller varsin. Dessutom tränar man snabbt upp sina öron, så att man kan höra kissnödighetsgnället från sovrummet även om man själv sitter i vardagsrummet och tittar på TV. Eftersom barn som får tömma sin blåsa på potta eller toalett får så mycket större blåskapacitet så behöver de inte heller kissa så ofta och många slutar snart att kissa på natten över huvud taget. Morgonkissen är oftast den lättaste att pricka och klarar man den, så brukar det flyta på ganska bra sedan. :-D

Kan också tillägga att varken jag eller min man burit våra flickor i sjal, även om vi givetvis kånkat runt på dem i famnen. Vi hade en BabyBjörn-bärsele, men den kunde vi inte använda alls eftersom ingen av flickorna accepterade den.

Lycka till med pottandet :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Tack!!

Inläggav fialisa » fre aug 14, 2009 00:41

Vad roligt att jag fick svar! Ska bara köpa potta och sen börja!
:-D
fialisa
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » fre aug 14, 2009 21:23

Det finns en utmärkt "pottguide" här på forumet någonstans... Tyvärr finns den bästa bebispottan inte längre i handeln. Det var BabyBjörns hjärtepotta, men det finns liknande i andra märken. Tänk på att det för många små barn är viktigt att de kan nå ner med fötterna i golvet när de sitter som de ska på pottan. Baby Björn har en liten klassisk potta, som fungerar bra som resepotta (om man vill byta till en större eller toasits hemma när barnet blivit lite större), men som sagt det finns billigare pottor som också är bra. Pottor kan man inte få för många av... :-D

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav pelikan » mån sep 07, 2009 14:08

Manducan tycker jag är skön att bära i. En vanlig, vävd sjal går ju bra, men jag tycker att den är bökig, och är så glad att jag hittade bärselen.

Gabriel sover i samma rum som vi, i sin egen säng, och tre nätter av fyra vaknar vi båda i tid för att han ska kissa på pottan. Oftast vaknar han en eller två gånger per natt för att kissa, och har gjort det i snart ett halvår. På dagen verkar han inte alls bry sig om att han är kissnödig eller har kissat i blöjan.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav pocahontas » tis jan 19, 2010 06:07

Håller med andra om att trikå inte är så bekvämt när barnet börjar bli tyngre. Sele och vävd långsjal tycker jag är bäst då. Och ringsjal är toppen kortare stunder men inte länge, jättelätt att tyngden hamnar helt snett!
Mamma till Ruben April 2008 och Vidar April 2010
http://alvehamn.se - tygblöjor, ectillbehör m.m
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters