Hur länge på pottan?

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hur länge på pottan?

Inläggav fialisa » lör aug 15, 2009 07:27

Hej!
Har nyss börjat medd EC, hur länge ska jag låta min tjej sitta på pottan åt gången och vänta på att det ska komma nåt? Hur har ni gjort?
(hon är 7,5 mån) :mitvit:
fialisa
1 - Smygfis

Inläggav Hermione » ons aug 19, 2009 12:50

Antar att du sätter henne på pottan då hon just vaknat och då hon ätit...? Jag började ett par månader tidigare än du... men efter ett par missar av typen "hon kissade i blöjan alldeles efter jag tagit henne från pottan" så började jag ha tre minuter som riktmärke (och jag kollade på klockan, tre minuter känns länge då man ska inspirera någon att sitta kvar genom diverse underhållning)... Så det är väl trial-and-error som gäller...
Hermione
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » ons aug 19, 2009 15:50

Jag har nog aldrig tittat på klockan i det här sammanhanget, men jag hade en period med äldsta dottern då jag brukade rabbla alfabetet när jag hade satt henne på pottan. Hade inget kommit när jag kommit till ö, så visste jag att det inte kom något heller. Det hade många positiva effekter. Dels att hon snart lärde sig att man sitter kvar till ö och också att hon snabbt hängde med och rabblade själv, vilket är en utmärkt talträning. :tumup: Märker man att alfabetet är för långt kan man ju ta någon passande ramsa, t.ex. "Ett, två, tre fyra - alla byxor äro dyra, den som inga byxor har - den får gå med rumpan bar!" Äldsta flickan kunde såväl rabbla hela alfabetet samt ett antal ramsor som ovanstående innan ett och ett halvt års ålder - så många positiva effekter har det! :-D

Ni lär er också efter hand att tolka hennes signaler och utvecklar den talspråkliga kommunikationen. När pottningarna blivit mer etablerade så kommer er flicka också bli mer delaktig i processen även på det kommunikativa planet.

Hermione skrev:Antar att du sätter henne på pottan då hon just vaknat och då hon ätit...?

:iagree:

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Latestarters