Tvinga de stackars barnen... ;)

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Tvinga de stackars barnen... ;)

Inläggav Familjen J » tis jan 19, 2010 00:09

Blev precis medlem i en EC-grupp på Facebook varav jag snabbt fick en kommentar från en gammal klasskompis om att det verkade vara en hemsk grupp - "Tvinga dem små stackarna att sitta på pottan när de bara är någon månad gammal... Har de verkligen inget annat att göra..."

Jag är van vid att få kritik på allt jag gör, från hemmafödsel till tygblöjor, men detta känner jag på mig att folk verkligen kommer att höja på ögonbrynen för. Vad har ni upplevt - mest positiva eller negativa kommentarer?
Familjen J
1 - Smygfis

Oj förlåt

Inläggav Familjen J » tis jan 19, 2010 00:13

Råkade posta i fel tråd, är ny här och ber om ursäkt - kan man flytta den?
Familjen J
1 - Smygfis

Inläggav pocahontas » tis jan 19, 2010 06:04

Vi har faktiskt fått bara positiva kommentarer, en hel del förundran över den tokiga idén men jag kan knappt komma ihåg några negativa saker. Antingen har vi haft tur eller så har jag dåligt minne :D
Mamma till Ruben April 2008 och Vidar April 2010
http://alvehamn.se - tygblöjor, ectillbehör m.m
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Inläggav pocahontas » tis jan 19, 2010 06:05

& Välkommen hit förresten!
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis jan 19, 2010 09:54

Nej då, det behöver du nog inte fundera över. Att sätta bebisar på pottan är knappast något kontroversiellt, även om det givetvis finns olika meningar om nyttan av det.

Själv är jag född på 1960-talet, då det fortfarande var en självklarhet för många mammor att sätta sina barn på pottan när de var runt halvåret, precis som deras mammor gjort med dem... Eftersom de flesta i vår omgivning också är av samma generation känner de ofta till att de också suttit på pottan sedan bebistiden och det känner de väl ingen anledning att ha synpunkter på.

Min man säger att han aldrig mött vare sig positiva eller negativa reaktioner, utan snarare ett totalt ointresse. Ett stort "Jaha", helt enkelt.

Över huvud taget vet jag att jag uppfattas som en "präktig" mamma; en pedagogisk mamma som prioriterar barnen. Att jag satt mina barn på pottan redan som bebisar har nog inte förvånat någon. Men lika lite som de väljer att, som jag, fortsätta att vara hemmamamma även efter den betalda föräldraledigheten, så väljer de inte heller att erbjuda barnen potta, även om de givetvis inser fördelarna.

Det främsta skälet småbarnsföräldrar ger att inte prova pottan är att det inte är något som förespråkas av BVC. Lustigt nog har flera sagt att de inte vill prova eftersom de är rädda att deras barn ska göra ifrån sig på pottan och att de då skulle få merjobb med det. :siishah: Ofta är pappor mer positiva än mammor, men förklarar att det är mammorna som råder i denna fråga.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tis jan 19, 2010 20:13

Hemmamamma skrev: Lustigt nog har flera sagt att de inte vill prova eftersom de är rädda att deras barn ska göra ifrån sig på pottan och att de då skulle få merjobb med det. :siishah:

:siishah: :hellu:

De flesta man pratar med som har stora barn redan säger att de önskar de visst om det här när barnen var små. De som har små barn påpekar att det måste vara mycket jobb med det och att de inte har ork.
Om man sen, när de små barnen blivit några år, pratar med de som sagt att de inte orkat så ångrar de sig oftast och säger att det hade varit bättre att slippa flera år av blöjbyten och jobbig potträning.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » ons jan 20, 2010 10:44

SkogsKajsa skrev:De flesta man pratar med som har stora barn redan säger att de önskar de visst om det här när barnen var små. De som har små barn påpekar att det måste vara mycket jobb med det och att de inte har ork.
Om man sen, när de små barnen blivit några år, pratar med de som sagt att de inte orkat så ångrar de sig oftast och säger att det hade varit bättre att slippa flera år av blöjbyten och jobbig potträning.

Och de som är lite äldre, i mina föräldrars generation, och själva satt sina barn på pottan sedan de kunde sitta själva; ja, de är nöjda över att något de gjorde fortfarande gäller. En vanlig kommentar från dem är att detta att sätta barnen på pottan från det de var runt halvåret var något fullkomligt självklart och inget man över huvud taget diskuterade. Det bara var så.

Nej, att låta bebisar göra ifrån sig på pottan är inget konstigt. Det har vi i vår egen kultur och det är ju något alla barn får göra förr eller senare. Vad jag däremot vet att en del reagerar negativt på, det är när föräldrar håller nyfödda barn över handfat och liknande. Det tillhör liksom inte vår svenska kultur.

Sedan kan jag ju tillägga att jag nu, när mina flickor är lite större, har fått lite mer distans till det här med att erbjuda bebisar potta. Jag gör gärna reklam för det och berättar om fördelarna, men jag känner mig inte lika engagerad som jag var när jag själv var mitt uppe i det. Då lät jag nog som en väckelsepredikant ibland ;-) och minns hur jag kände mig väldigt frustrerad över att inte alla föräldrar förstod hur fördelaktigt detta är för barnen.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav pocahontas » tor jan 21, 2010 20:21

Måste bara lägga till att vad tråkigt att du fick den responsen! Men jag tror inte att det är jättevanligt att folk är så negativa, däremot lite förvånade att man kan göra så, det är ju inte så himla vanligt ändå
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » fre jan 22, 2010 07:11

Jag är tämligen övertygad om att sådana negativa reaktioner främst beror på dåligt samvete för att de själva inte erbjudit/ erbjuder sina egna barn detsamma. I vårt samhälle ställs ju tyvärr inte speciellt höga krav på föräldrar att vara just föräldrar och sätta barnens behov främst - och när det då finns föräldrar som gör just det, så finns det väl de som inte vill ta till sig det, med tanke på vad det skulle betyda...

Dessutom kan det ju vara så att de som vant sina barn vid att använda blöjan som ställföreträdande toalett alltför länge, upplevt att barnet haft svårigheter att lära om och göra ifrån sig på potta och toalett. De har därför en negativ bild av potträning. Vi som erbjudit våra barn potta sedan de var bebisar vet ju att en av fördelarna med det är just att barnet får en positiv erfarenhet av detta och inte behöver lära om.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Familjen J » lör jan 23, 2010 15:38

Tack Pocahontas! :)

Ja, jag tänker mig att just det där med blöjfria småbebisar provocerar, kanske inte lite större barn. Men samtidigt tror jag många också tror att det måste vara tvång inblandat, därav kommentarerna om att "låta barn vara barn" som just var det min kompis menade. När jag då argumenterade att barn i stora delar av världen inte har blöja tror jag hon fick sig en tankeställare.

Själv undrar jag just nu hur jag ska göra med EC:andet, jag vill ogärna behöva ta upp honom för att bajsa i pottan på natten, vi har försökt och han blir rasande :) Men målet är i alla fall att börja innan han är sex månader. Så vi får väl droppa ullkläderna och börja använda bomullskläder som man kan tvätta oftare...
Familjen J
1 - Smygfis

Inläggav pocahontas » lör jan 23, 2010 20:28

Fast ni kan ju börja på dagen bara, om det är så du menar? (säg till om jag missförstått) Vi har hela tiden varvat blöja med blöjfritt efter vad Ruben vill (han blev också rasande av nattpottning som liten så då slopade vi det helt enkelt, men man kan förstås testa andra sätt att göra det på - kör på det som känns bäst för er!)
Han har varit helt blöjfri i perioder, haft blöja hela tiden i perioder, det går så mycket fram och tillbaka och en av tjusningarna med det här tycker jag är att hänga med i de svängarna :)
Användarvisningsbild
pocahontas
10 - Skitnyfiken

Återgå till Latestarters