Gal mamma i parken!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Gal mamma i parken!

Inläggav Nordmamma » lör jul 17, 2010 13:39

Jeg må bare fortelle om vår første gang i parken siden vi startet med EC (light) for en uke siden. Jeg og V. ( 7 1/2 mnd) skulle gå tur i parken med hunden. Siden det var blitt litt senere enn vanlig, tok jeg med lunch og tenkte vi kunne spise ute.
Vi fant oss en benk i skyggen under et tre. Hunden la seg i gresset og tygget på en pinne. V. fikk grøten sin og var fornøyd og glad.
Plutselig får han et litt anstrengt uttrykk i ansiktet og "hmmmm"-lyden var ikke til å ta feil av. Her var det bæsj på gang! Uten å tenke meg om løfter jeg han ut av vogna, tar av buksa og bleia, holder han under lårene med ryggen mot meg, og sier "tsssss". Da kom både tiss, bæsj og promp på en gang!
Mens vi satt der kom en mann forbi med en hund, og jeg så han strevde med å ignorere meg. Hahahaha! Og hva tenkte de franske turistene som satt på den andre benken? De trodde kanskje det er sånn vi gjør det her i Norge, og drar hjem og forteller om de gale norske mammane som lar barna bæsje i parken sammen med hundene.
:rofl: Heldigvis hadde jeg en ekstra hundepose!
Nordmamma
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » sön jul 18, 2010 15:47

...eller också trodde de som såg dig att du var svensk... ;-)

Det var ju fiffigt med en hundbajspåse och så skönt för er pojke att slippa en kladdig blöja. :tumsup:

Välkommen hit förresten! :hello: Skriv gärna på "EC-snack". Du verkar inte vara någon "latestarter" i dessa sammanhang. Att börja sätta bebisarna på pottan när de är runt halvåret är ju det som var brukligt i Sverige, och gissningsvis då även i Norge, fram till slutet av 1960-talet i alla fall. Är det ovanligt att sätta bebisar på pottan nu för tiden i Norge?
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Nordmamma » fre jul 23, 2010 21:17

Hehe, ja kanskje det!
Guttungen syns nemlig IKKE det er noe gøy å skifte bleie. Ligge på ryggen er så kjedelig! Han forsøker bare å snu seg rundt for tiden.
Etter at vi begynte med potte har han faktisk bare bæjsa i bleia 2 ganger, og det var når jeg var i et annet rom. Så vi må nok lære pappa hva "hmmmm" betyr :bajs:

Takk for velkomsten, jeg kommer gjerne over på "EC-snack". Trodde bare at i EC-sammen heng var man "late starter" når barnet er eldre enn 6 mnd når man begynner? Men sammenlignet med folk flest er vi "early starters". Det er nok ikke så vanlig å sette barna på potte så tidlig.

Etter å ha snakket med noen eldre damer (60+) har jeg forstått bedre hvorfor. De var begge veldig negative til at den "stakkars lille gutten måtte sitte på potte", og jeg kunne ikke begripe hvorfor de var så negative. Dette var jo en bra ting!

Det viser seg at her i landet var det vanlig med en helt annen måte å bruke potter på før i tiden. Barna ble forsøkt tvunget til å prestere på potta. Det var vanlig (og sett på som nødvendig) at de måtte sitte på potte helt til det kom noe. Gjerne en halv time i strekk! Så når jeg nevnte at min sønn hadde begynt med potte, trodde de at det var den gammeldagse pottetreningen jeg drev med. Ikke så vanskelig å forstå hvorfor de var negative da.

Jeg leste senere i en artikkel, at her i landet har det blitt en slags motreaksjon på de gamle metodene. Og denne motreaksjonen har gått for langt. Fra å bli tvunget på potte med harde metoder, har det gått for langt den andre veien. Mange barn får ikke lære seg gode toalettvaner og bruker bleie til de er både 3 og 4 år. Dette hadde en rekke dårlige konsekvenser for helsen, mente denne legen, og etterlyste en bevisstgjøring hos foreldre. Jeg tror vi trenger mer info om dette. De fleste vet ikke om at det finnes noe alternativ til bleie. Og mange skylder på dårlig tid og utsetter stadig bleiestopp hos eldre barn...

Oioioi som jeg skravler!! :blahblah: Tastaturet går varmt her!
Bild
Nordmamma
1 - Smygfis

Återgå till Latestarters