Min 14mån dotter

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Min 14mån dotter

Inläggav susanne med S » ons jul 20, 2011 21:48

Hej

Jag snubblade in på denna hemsida av en slump och gillade vad jag läste :-P
Jag har en dotter som är 14 mån som jag gärna vill hjälpa av med blöjan.
Mina två andra barn har blivit blöjfria på dagtid vid 2års ålder och nattetid vid 2,5år.
Min yngsta dotter är alltså 14mån nu och vi har fasta rutiner på henne. Nu är min tanke att jag ska börja sätta henne på toaletten (med toaring) på fasta tider på dynget.
Första gången borde ju lämpligast bli direkt på morgonen, men jag brukar ge henne välling i sängen kl 7, ska jag sätta henne på toa innan dess och låta henne dricka vällingen i sängen utan blöja men liggandes på kisskydd kanske? Jag vill inte ta på henne en ny blöja under tiden hon dricker välling, samtidigt vill jag inte ha kiss i vår säng...

Som det är nu har hon nattblöjan på sig när hon dricker vällingen och sen tar jag av henne den så sitter hon på en handduk i sin matstol när vi äter frukost, för att få lufta stjärten efter nattblöjan.

Tacksam för svar, Susanne
Susanne med 3 älsklingar, nr 4 har bf 10 sep !!!
susanne med S
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tor jul 21, 2011 08:45

Hej och välkommen hit! :hello:

Ja, det är mycket lämpligt att du genast flickan vaknar tar henne till toaletten och låter henne kissa ur sig där. Sedan kan hon få sin välling i sängen med bara pyjamas/ nattlinne och trosor på.

Vi har låtit båda våra flickor göra ifrån sig på potta sedan fyra månaders ålder men använde blöja som skydd så länge det behövdes. Med första flickan, förstod vi inte att vi behövde gå in och aktivt träna bort blöjan, då vi trodde att det skulle gå av sig självt (vilket det i och för sig också gör för några). Så hon hann bli två innan vi befriade henne på dagen och två och ett halvt på natten, precis som du berättat om dina äldre barn. Vår yngsta flicka hade vi bestämt att börja träna bort blöjan på vid ett och ett halvt år, vilket lär vara det optimala. Hon förekom oss dock vid 17 månaders ålder och vi hängde på. Det fungerade utmärkt, vilket jag skrivit om på många trådar här. I alla fall så började vi innan dess, med båda flickorna, att även när de dagtid och nattetid hade blöja, låta dem vara utan på morgonkvisten. Det kunde även vara så att de vaknade vid halvsextiden för att gå på pottan/toan och sedan fick somna om i vår säng utan blöja (men med plastad frotté under lakanet och i början även badlakan över lakanet). Jag har dock inget minne av att de någonsin faktiskt kissade på sig, men det kändes ändå tryggare att bädda på det viset. Eftersom varken bebisar eller barn i regel kissar i sömnen, så minns jag också att vi sommartid, då det var väldigt varmt, lät barnen sova middag utan blöja i egen säng, bäddad som jag beskrivit ovan. Det funkade också bra - redan från bebistiden. Fast då behöver man vara snabb att ta upp dem när de vaknat, förstås. För då är de ju i regel kissnödiga. Barnens urinblåsas kapacitet ökar dock mycket snabbt så snart barnen erbjuds att göra ifrån sig på potta eller toalett. Nu är ju din flicka så stor att det går bra att prata med henne och förklara för henne att hon ska kissa och bajsa på toaletten som mamma, pappa och hennes storasyskon gör. För att underlätta ytterligare, tills toarutinerna blivit etablerade, så kan man med fördel sätta på vattenkranen en stund så snart hon satt sig tillrätta på toaletten, för att få in kopplingen till kissa på rätt ställe.

Lycka till! :tumsup: och kom gärna med fler frågor.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Latestarters