Träna, Öva och förbered dig!!!

För gravida som kommer att eller funderar på att EC:a den nya bebisen.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Träna, Öva och förbered dig!!!

Inläggav LinnéaMätare » mån sep 25, 2006 20:26

Hej :hello: alla ni lyckliga gravida kvinnor!
Jag är så glad att ni vill bli lärjungar till era egna ungar :app:
det är ju de som vet mest om när det ska kissas och bajsas!

Det viktigaste jag vet är att ni bör öööva inför förlossningen! :this:
En så stor fysisk ansträgning ska inte mötas utan en vätränad kropp och ett vältränat sinne!
Typ ingen åker Vätternrundan utan att öva duktigt före!

Bara för att man övar betyder inte det att man föder smärtfritt,
men chansen ökar betydligt, och man känner sig tryggare.

Öva: Avslappning, andning, krystning och läs på om de olika faserna i förlossningen.

Läs:
Att föda barn utan smärta av Pierre Vellay (toppenbra, men gammal)
Aktiv förlossning av Sheila Kitzinger (gammal och lite bra)
Innan du föder av Anna Wilsy (ny och ganska bra)
(Fast jag är partisk, jag hade bara Vellays bok när jag övade.)

Och jag är ju så avundsjuk på er...
Föda var en av de roligaste sakerna jag gjort! :eld:
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra
 
Inlägg: 92
Blev medlem: mån sep 25, 2006 20:00
Ort: Stora Mellösa

Inläggav SkogsKajsa » tis sep 26, 2006 07:34

Hej hej!! :hello:

Tack för dina tips, det är ju jättebra för alla förstföderskor! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare
 
Inlägg: 3403
Blev medlem: mån sep 26, 2005 08:16
Ort: Värmland

Inläggav SkogsKajsa » ons sep 27, 2006 10:01

Hej igen! :green:

Kikade in på er hemsida och såg att Edit är född på samma dag som Lukas :-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare
 
Inlägg: 3403
Blev medlem: mån sep 26, 2005 08:16
Ort: Värmland

Att Krysta!

Inläggav LinnéaMätare » sön okt 01, 2006 21:28

...Ja, visst är det kul!
Och dessutom, om Edit hade varit en pojk så skulle hon hetat Lukas! :tumup:

Nu till det näst roligaste med förlossningen (det roligaste är förståss att träffa bebisen!), att krysta!

När du krystar så tänk på att du ska trycka ut barnet uppifån, inte klämma ut barnet med musklerna kring slidmynningen. Musklerna kring slidmynningen ska vara så avslappnade som möjligt, annars håller du bara emot och riskerar att spricka.

Den muskel som ska användas är diafragman, den stora muskeln som sitter mellan lungorna och buken. Diafragman använder du när du andas.
Träna upp styrkan i diafragman så går krystningen lättare (vi gjorde det på åtta minuter). Dessutom har du tränat diafragman så vet du också vilken muskel som ska användas.

Så här kan du träna diafragman: (förkortat och redigerat stycke ur Vellay´s bok sid 75 och frammåt)
"...Låt oss nu beskriva andningsövningen. Den är synnerligen enkel men måste utföras med omsorg.
Andas in djupt, helst genom näsan.
Andas ut genom munnen på vanligt avslappnat sätt tills det yttre och inre trycket är utjämnat. Men i stället för att sedan andas in på nytt som du skulle vilja, gör så här för att få bukmusklerna att arbeta på rätt sätt:
Föreställ dig att du har ett tänt ljus stående ungefär en halv meter framför dig. Du ska blåsa på lågan så att den fladdrar men inte slocknar. Varför det? Därför att ljuslågan på det avståndet är ett litet mål, om du vill träffa det måste du sluta läpparna och sikta noga. På så sätt åstakommer du ett hinder för utandningsluften som det krävs en viss kraft för att övervinna. Blås på samma sätt tills luften i lungorna är slut. På detta sätt tvingar du bukmusklerna att arbeta med en bestämd styrka under en bestämd tid..."

Den här övningen gjorde jag två gånger om dagen, men Vellay rekomenderar tre gånger, särskilt från det att man slutar jobba. Övningen bör fortgå under fem minuter, men orkar man inte så nöjer man sig med tre minuter.
"... Ni får inte känna er stel efter övningen. För att undvika stelhet bör du inte ta i för hårt och inte göra in och utandningarna för djupa. Även om övningens syfte är att stärka bukmuskulaturen är det inte meningen att du ska bli en muskelatlet. Lite stelhet är inget att oroa sig över. Du bör inte heller ta i så hårt att du blir yr under övningen, känner du det minsta yrsel så andas du för snabbt, vilket betyder att du måste minska antalet andningsrörelser. (En andningsrörelse är en inandning och en utandning.)..."
Försök att hålla ca nio andningsrörelser i minuten, men blir du yr så minska antalet.
Gör övningen oftast liggande, men också i alla andra positioner. Jag gjorde övningen morgon och kväll liggandes i sängen och med huvudet lyftat så jag såg navelen, på så sätt spändes diafragman mer.

Första gången du gör övningen så kommer bebisen antagligen att sparka tillbaka och då har du antagligen gjort rätt.

Det är ingen risk att du trycker ut barnet i förtid, när det är skarpt läge har ju livmodermunnen utvidgat sig under flera timmar. Innan öppningsskedet är bebisen instängd och säker. Det sitter till och med en propp i hålet!

När du krystar sedan när det är dags så ska du ta i allt du kan, att bara trycka på lite gör ont! Vänta med att börja krysta tills barnmorskan säger till att du får eller tills du inte kan låta bli längre.

Lycka till - och att krysta kan vara helt smärtfritt! :tumsup:
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra
 
Inlägg: 92
Blev medlem: mån sep 25, 2006 20:00
Ort: Stora Mellösa


Återgå till Gravid

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron