Vi har också 19 månader mellan våra barn och första barnet är inte ECat alls. Det var lillasyster som lärde honom vad man använder en potta till. Men eftersom det kändes så skumt att ha bebben blöjfri och sätta henne på pottan och sedan lägga upp storebror på skötbordet och byta blöja, ja, så tog vi av honom blöjorna också.
Det gick ju för det var vår och sen sommar, och nu är han blöjfri dagtid han också.
Men lillasyster knäcker i alla fall för hon är blöjfri nattetid också.
Till dina frågor:
1) I boken står det att riktigt små älsklingar kan kissa så ofta som vart 5-15 minut. Stämmer det verkligen?
Ja, det gör det väl, men jag klockade lillskruttan några dagar och intervallet visade sig ligga runt ca 20 minuter, med variation.
2) OM det är sant, hur i hela friden gör man då med två sötsaker? Inte kan jag springa med tvåan in på toa vart femte minut när jag har en 1;a också att ta hänsyn till? Så hur gör ni med detta - i praktiken? Är ärligen nyfiken..
Vi hade pottan brevid henne, i vardagsrummet eller sovrummet eller var hon nu låg. Man ser pottan i bakgrunden på nästan alla bilder av henne.
3) Tvåan föds ju in i vargavintern. Hur gör ni när ni är iväg någonstans eller helt enkelt utomhus? Jag har läst vad boken säger - men är ändå nyfiken på vad ni som har erfarenhet säger...
Med en minibebbe skulle jag ha tygis som backup och erbjuda henne/honom att kissa när det går. Dvs på toaletter på stan, eller var man nu är. Vi har alltid med pottan i bakluckan när vi är ute och kör. Men att ta av en nyföding byxorna och potta i bakluckan känns nog inte så lockande med en minibebbe. Med min 7 månaders känns det okej, för hon vet vad som gäller och kissar direkt, sen åker brallorna på igen.
4) Tygblöjor eller inte? För/nackdelar? Var köper man sånt i Gbgregionen?
Tygblöjor! Mycket trevligare, mer ekonomiskt, miljövänligare etc. Sen lär är det ju bra att barnet känner att det blir blött och reagerar på det, så att det förstår vad som händer när man är kissnödig och sen kissar.
Vi använde vikblöjor första tiden, de är klumpiga, men hon hade dem nästan aldrig på sig ändåså. Nu använder vi pocket, och de är så fiiina. Nästan synd att de knappt blir använda.