Nummer två på väg - hur gör man nu då?

För gravida som kommer att eller funderar på att EC:a den nya bebisen.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Nummer två på väg - hur gör man nu då?

Inläggav Päivi » sön nov 05, 2006 18:36

Hej! :-D

Högggravid och lat sitter jag och läser en bok om EC B-) - infant potty training - och ju mer jag läser, destå mer frågor har jag... :lol:

Först lite bakgrund:

Sonen den Förste :heart: är nu 17,5 månader. Han har använt potta sedan han kunde sitta stadigt - halvårsåldern - och det har gått bra. Helt blöjfritt är det verkligen inte - men det är färre blöjor än om han inte satt på pottan efter sömn/mat. Han hinner alltså bli c:a 19 månader när bebbe minior anländer.

Eftersom jag inte har EC;at Sötsaken Den Förste från början, vet jag inte riktigt hur det går till, därav litteraturläsningen...

Nu till frågorna:

1) I boken står det att riktigt små älsklingar kan kissa så ofta som vart 5-15 minut. :roll: Stämmer det verkligen?

2) OM det är sant, hur i hela friden gör man då med två sötsaker? Inte kan jag springa med tvåan in på toa vart femte minut när jag har en 1;a också att ta hänsyn till? :-S Så hur gör ni med detta - i praktiken? Är ärligen nyfiken.. :roll:

3) Tvåan föds ju in i vargavintern. Hur gör ni när ni är iväg någonstans eller helt enkelt utomhus? Jag har läst vad boken säger - men är ändå nyfiken på vad ni som har erfarenhet säger... :ops:

4) Tygblöjor eller inte? För/nackdelar? Var köper man sånt i Gbgregionen? :roll:

Blir så innerligt glad över era kloka svar... :babysits:
Päivi, mamma till Kejsaren Hugo född 05-05 och lilla Kejsarinnan Sofia 06-12

www.billing.blogg.se
Päivi
1 - Smygfis

Inläggav liv » sön nov 05, 2006 20:54

Vi har en liten älskling här hemma, så jag svarar på utvalda frågor!

1) Vår bäbis, snart 7 månader, kissar fortfarande oftast var 10-15:e minut. Fast jag tror han är extrem?

3) Vår son har tyglöja + ullbyxa när vi är ute. Så får han kissa direkt vi kommer in. Oftast har det kommit kiss i blöjan då.

4) Vi använder mest tygblöjor. För bäbisens rumpas skull, för miljöns skull, för vår ekonomis skull. Dessutom så märker vi direkt när han kissar på dagarna, eftersom vi inte har något skydd utanpå. Däremot tycker jag engångsblöjor är jättebra om man reser bort tex, och så på natten.
liv
70 - Pissmyra

Inläggav Päivi » sön nov 05, 2006 21:33

Tack Liv, för ditt svar! :-D

Så om en sjumånaders kan kissa en gång i kvarten kan väl en nyfödd mycket väl göra det också, eller oftare?

När "brukar" man börja? Enligt boken kan man börja i princip när som, ju tidigare desto bättre. Men jag tänker på den där allra första nyföddhetsperioden: de första två veckorna: då äter sötsaken, och sedan faller de ju vanligen omedelbums i mjölkkoma... har lite svårt att föreställa mig att det signaleras något alls där - men jag kanske har fel?

Min son sov ju väldigt mycket de där första två veckorna - men så var han också en "gul" bebis...

Ser fram emot fler svar på frågorna ovan! :-)

www.billing.blogg.se
Päivi
1 - Smygfis

Inläggav Yonez » mån nov 06, 2006 15:10

jag började med att säga ksskss redan från födseln när jag märkte att han kissade eller bajsade. sen tog vi det sakta där i från i den takt vi kände att vi var mogna.

ang tygblöjor så varvar vi med engångs. Kör mest blöjfritt när vi är hemma (tvättar en hel del byxor :-)). Målet är att köra enbart blöjfritt och tygisar.

så har vi gjort, men sen har jag bara en, klart knivigare med två kan jag tänka mig men skaffa en potta och ha bredvid där ni leker så kan du potta den lille samtidigt som du leker med den store
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Emma2 » tis nov 07, 2006 07:09

Vi kissade inte på potta/toa förrän han blev större utan hade trasor under honom när han var nyfödd...så sköljde vi ur dem o hängde upp...kom det bara kiss så anv vi igen...vid bajs så tvättade vi dem.
När vi var ute hade vi tygisar...pocketblöjor, de är smidigast o torrast mot bebisen...enklast e att köpa på nätet, kolla annonserna tex här bredvid.
För oss var det sommar, så det var ju mkt enkelt...han kunde vara näck på en filt i skuggan o det gjorde inte så mkt om han kissade....(för oss kom det bajs oxå var 15 min :-S )
Jag hörde inte talas om EC förrän han var 5 mån o då köpte vi potta...den satt han på o kissade. Annars så kissade vi i nån buske el i vasken. Alltid blöja på om vi gick någonstans.
Det lättaste är nog om du kanske kan få stora pojken helt dagtorr till den nya bebben kommer....om det nu går :hmm:
Annars så får det väl gå som man orkar o har lust med :green:
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Veronica » ons nov 08, 2006 20:05

Vi har också 19 månader mellan våra barn och första barnet är inte ECat alls. Det var lillasyster som lärde honom vad man använder en potta till. Men eftersom det kändes så skumt att ha bebben blöjfri och sätta henne på pottan och sedan lägga upp storebror på skötbordet och byta blöja, ja, så tog vi av honom blöjorna också.

Det gick ju för det var vår och sen sommar, och nu är han blöjfri dagtid han också.

Men lillasyster knäcker i alla fall för hon är blöjfri nattetid också. :-D

Till dina frågor:

1) I boken står det att riktigt små älsklingar kan kissa så ofta som vart 5-15 minut. Stämmer det verkligen?

Ja, det gör det väl, men jag klockade lillskruttan några dagar och intervallet visade sig ligga runt ca 20 minuter, med variation.

2) OM det är sant, hur i hela friden gör man då med två sötsaker? Inte kan jag springa med tvåan in på toa vart femte minut när jag har en 1;a också att ta hänsyn till? Så hur gör ni med detta - i praktiken? Är ärligen nyfiken..

Vi hade pottan brevid henne, i vardagsrummet eller sovrummet eller var hon nu låg. Man ser pottan i bakgrunden på nästan alla bilder av henne. :roll: :lol:

3) Tvåan föds ju in i vargavintern. Hur gör ni när ni är iväg någonstans eller helt enkelt utomhus? Jag har läst vad boken säger - men är ändå nyfiken på vad ni som har erfarenhet säger...

Med en minibebbe skulle jag ha tygis som backup och erbjuda henne/honom att kissa när det går. Dvs på toaletter på stan, eller var man nu är. Vi har alltid med pottan i bakluckan när vi är ute och kör. Men att ta av en nyföding byxorna och potta i bakluckan känns nog inte så lockande med en minibebbe. Med min 7 månaders känns det okej, för hon vet vad som gäller och kissar direkt, sen åker brallorna på igen.

4) Tygblöjor eller inte? För/nackdelar? Var köper man sånt i Gbgregionen?

Tygblöjor! Mycket trevligare, mer ekonomiskt, miljövänligare etc. Sen lär är det ju bra att barnet känner att det blir blött och reagerar på det, så att det förstår vad som händer när man är kissnödig och sen kissar.

Vi använde vikblöjor första tiden, de är klumpiga, men hon hade dem nästan aldrig på sig ändåså. Nu använder vi pocket, och de är så fiiina. Nästan synd att de knappt blir använda. :lol:
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Päivi » tor nov 09, 2006 07:09

Oj, det var verkligen utförliga svar!

Tack så väldigt mycket alla för tips/råd, och för att ni delar med er av era erfarenheter! Uppskattas verkligen! :-D

www.billing.blogg.se
Päivi
1 - Smygfis

Återgå till Gravid