Profylaxkurs!

För gravida som kommer att eller funderar på att EC:a den nya bebisen.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Profylaxkurs!

Inläggav krtek » ons aug 22, 2007 10:15

Jag var på första halvan av kursen i söndags. Det kommer att bli min andra vaginala förlossning hoppas jag. Förra förlossningen gick bra - men så hade jag läst lite om profylax och tränat lite själv. Men efter helgens kurs kände jag att det kommer att bli ännu bättre.

Mycket häftigt var när kursledaren skulle visa hur man "övar" och nöp mig i armen. Först utan andning och det gorde ONT. Sedan med hennes coachning genom andningen och då tänkte att nu mesar hon ju lite för det där gör ju inte alls lika ont, men hon hade t.o.m. tryckt hårdare då.

Bra är också det känns som att min kära make kommer att få en ännu tydligare roll.

Jag kan BARA rekommendera profylaxen - men jag få väl återkomma efter förlossningen och tala om hur det känns då.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Muuminmamman » ons aug 22, 2007 12:11

Jag älskade profylaxen! Och jag gillade träningen - precis som du säger så trodde jag att maken försökte vara snäll och inte nypa så hårt. Sen nöp han utan andning... Hade en del mystiska blåmärken före förlossningen. ;-)

Många värkar klarade jag med andningen, men fick en konstig smärta ovanför blygdbenet som inte gav sig med andning. Jag lättandades i flera minuter och det gick inte. Så jag tog en epidural. Som hjälpte i en timme eller så, sen var smärtan tillbaka. Dumt!

Men andningen var bra även i krystvärkarna! Jag somnade mellan dem... Och så vakna, andas och slockna. Minns att jag vaknade och barnmorskan och maken stirrade på mig. "Sover du???" Tja, man får ju ta den vila man kan få när man haft värkar i över 40 timmar!

/MuuM
Muuminmamman
10 - Skitnyfiken

Återgå till Gravid