Nyfiken på EC!

Här får du gärna presentera dig lite så att vi lär känna varandra lite bättre på forumet!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Nyfiken på EC!

Inläggav Yummie_Mummy » sön maj 11, 2008 10:45

Hej,

Jag är en mamma på 20 år, som är mycket intresserad av EC. :hello:

Jag har bara läst lite om det i några Föräldratidningar, men har inte riktigt provat det än.

Jag har en son på 4 månader :tutte: , som är född i graviditetsvecka 24. Detta har gjort att vi spenderat mesta delen av hans liv på sjukhus.

Där var det ingen fråga om ifall han skulle ha blöja eller inte, jag nämnde tygblöja men personalen sa att det var för mycket jobb. :nono:

Det jag har märkt på min son är att han helst bajsar när han inte har blöja på. Han har otroligt seg mage och bajsar väldigt sällan. De gånger an gör det, är det nästan alltid utanför blöjan. :piss: Han hatar att byta blöja och ligga naken på skötbordet, då skriker han bara. Men jag har märkt att han ser väldigt koncenterad ut när han kissar utan blöja, liksom stirrar mig i ögonen. :whut:

Jag undrar om det "går" att träna prematurbarn till att vara blöjfria? :mitvit: Han är mognadsmässigt som en liten nyfödd nu, men han är ju van vid att ha blöja. Har provat med tygblöja, men det läcker nästan alltid igenom. :hmm: Är nog ingen expert på det där..

Hur som helst, jag hoppas att jag ska få lite råd och tips här, så att jag kan ta steget att börja med EC. :vågen:

Användarvisningsbild
Yummie_Mummy
1 - Smygfis

Inläggav Asia » sön maj 11, 2008 10:58

Hej och välkommen!

Tinaw här på forumet har erfarenhet av prematurer så fråga hene! :blahblah:
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » sön maj 11, 2008 14:37

Hälsar också välkommen och PM:ar tinaw med länk till denna tråd! :hello:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » mån maj 12, 2008 08:30

Hej!

Jag har tre prematurer och två av dem har jag ECat. Min yngsta, Hannah, är född i vecka 30 och vi tillbringade lite drygt fyra månader på sjukhus + lite mer trassel på sjukhus nån månad efter hemkomsten(hon fick RS). Eftersom jag ECat två syskon före henne var det aldrig någon tvekan om att jag skulle ECa henne också, frågan var egentligen bara när vi skulle börja på riktigt. Jag valde att vänta tills hon var ca 2 månader i mognadsgrad (vid 5 mån), för att innan dess var hon sjuk mycket, oxh hade jobbigt med maten, och jag ville att hennes energi skulle koncentreras till viktuppgång framför allt (lång historia, http://prematurbloggen.wordpress.com ).

Ang tygblöjor så är det ärligt talat inte mer jobb med dem än med med pappblöjor, bara annorlunda jobb. Tvätta o vika i stället för att panikhandla blöjor och släpa storpack, typ. Vill du köra tygisar så gör det. Det är lite skonsammare mot vissa barns hud också, men ang ecandet går det fint med engångsblöjor också.

Jag tycker det faktiskt är lite enklare att eca premisar än fullgångna.

Nu skriker fröken, får återkomma senare under dagen! Men mitt första råd är: kör på precis som med en nyfödd!
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav tinaw » mån maj 12, 2008 19:39

I början kan det ju också vara så att bebisen har ett väldigt prematurt beteende, kanske är lättuttröttad, störs lätt osv. Då får man ju väga fördelar mot nackdelar med EC. När Hannah låg i kuvös visade hon väldigt tydligt att hon inte ville kissa och bajsa i blöjan, så ibland öppnade jag blöjan och så fick hon kissa/bajsa på den innan jag bytte. Mindre strul med att lyfta hit och dit, men fortfarande skönare än att bajsa i blöjan t ex.

Det enda som egentligen skiljer sen tycker jag är att man har en bebis som är lite mer medveten / väger lite mindre för sin korrigerade ålder eftersom h*n är äldre. Och det kan vara en fördel! Mindre tungt för ryggen, bebis med på noterna snabbare :wink:

Fråga gärna om det är nåt speciellt! Men som sagt, jag tror inte att du behöver fundera så väldigt mycket på just prematuriteten i samband med EC, utan utgå från samma saker som sägs överallt, tex göra kissljud, kissa vid blöjbyte etc.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Återgå till Presentationer