Ut ur garderoben...

Här får du gärna presentera dig lite så att vi lär känna varandra lite bättre på forumet!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Ut ur garderoben...

Inläggav Viktoria » ons maj 28, 2008 12:57

Jag har (uppenbarligen) smygsurfat här ett tag, men nu börjar det absolut bli hög tid att presentera sig på riktigt!

Jag heter Viktoria och bor i Umeå tillsammans med min man Henrik och vår dotter Torunn, född i mitten av mars i år. Jag läser i vanliga fall till läkare och har lite drygt ett år kvar till examen, men innan jag började läsa här fnulade jag runt med lite olika andra saker, framförallt inom textilhantverk. Läste ett år på Bäckedals folkhögskola (har man lite forntidsintresse kan det vara ett ställe som klingar bekant), och det var via tygblöjande bekantskaper där som jag så smått började halka in på det här med EC. Fast det visste jag ju inte då...

När jag blev gravid bestämde vi tidigt att vi ville använda tygblöjor till vårt barn, inte bara för att det var mer ekonomiskt och snällare mot miljön, men framförallt för att vi ville göra blöjtiden så kort som möjligt för barnets skull. Inte kul att gå omkring med blöja i fyraårsåldern, tyckte vi; bättre att barnet känner när det kissar ner sig och blir motiverat att istället börja gå på toaletten!

När jag sen började surfa runt efter mer information kring olika tygblöjor och "hur gör man" och råkade halka över ett inlägg som löd ungefär: "ja, hur man gör med bajsblöjor vet jag inte riktigt, eftersom vi kör med blöjfritt (länk till den här sidan) och min son har bajsat på toaletten sedan han var tre månader =)" kändes det ju minst sagt naturligt att prova. :-D

Nu är Torunn lite drygt 2 månader och vi har precis börjat slopa blöjorna lite mer på allvar. Vi lärde oss väldigt snabbt att se när hon behövde bajsa, men eftersom hon är den sortens skitunge som vill göra ifrån sig upp till tio gånger (och ibland mer) per dag, så hände(r) det fortfarande att vi missar då och då, särskilt de gånger hon är väldigt uppe i varv när man försöker erbjuda pottan. Eftersom hon småskvätter hela tiden och inte alls signalerar lika tydligt när hon behöver kissa har vi tagit det rätt lugnt med den biten; allt stökande av och på med rutvävda viktygblöjor varje gång hon verkade nödig gjorde bara samtliga inblandade på dåligt humör, och kiss-pottandet gick ärkedåligt.

Tills i söndags, ungefär, då jag ledsnade på allvar på allt detta vikande tygblöjemeck varje gång vi skulle prova att potta, och tänkte: "NÄE, nu får det bära eller brista!" och helt sonika struntade i blöjan. Vips så gick varje pottning mycket smidigare, och eftersom jag nu verkligen försöker ha koll på när Torunn är nödig upptäckte jag snabbt att hon VISST signalerade om det också, bara inte lika övertydligt. Vi är verkligen inte hundraprocentiga än, men oj, så imponerad man blir ändå! Vi får se hur det artar sig framöver, om vi till slut kan komma på en bra lösning för nätterna också...

För övrigt var Henrik, som är biolog och håller på att doktorera på vildsvins spridningsmönster (ett synnerligen hett ämne, har det visat sig), var nere i Blekinge och föreläste när Torunn var knappt en månad, och där skröt han så till den milda grad om sin pottbajsande dotter att en av de närvarande ringde P4 och utnämnde henne till "Veckans bebis".
:lol: Där blev det en lättare lyssnarstorm, så de gjorde som tidigare nämnt ett extra inslag där SkogsKajsa med bravur redde ut begreppen. Själv blev jag uppringd och fick vara med och prata EC i ett program i Västerbottens lokalradio om hur man kan minska sopberget, ett inslag som jag fortfarande gruvar mig lite över eftersom jag var med i en hyfsat lång, förvirrad intervju mitt i ett blöjbyte alldeles för tidigt på dagen efter en alldeles för kort natt... :whut:

Dessutom kan jag hälsa att på mitt BVC var det faktiskt så att sköterskan tog upp det här med EC, helt apropå ingenting, och det innan vi börjat. Inte med mycket mer än att hon nämnde att det fanns som alternativ när vi berättade att vi använde tygblöjor, men ändå!

Aja. Det var mycket prat om oss. Mycket kul, iallafall, med denna informativa och trevliga sida, även om jag sedan dryga två månader tillbaka av någon anledning ägnar vansinnigt mycket mindre tid vid datorn än tidigare...

Hälsningar,
Viktoria Thurfjell
Viktoria
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » ons maj 28, 2008 18:18

Jättekul att läsa om er och er väg till EC! Kul att ha er här också! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Jenny » ons maj 28, 2008 20:34

Hej! :hello:
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav Viktoria » tor maj 29, 2008 07:31

Hej och tack! :-D
Viktoria