Sytt "trainig pants" idag... *stolt*

I pysselhörnan kan du dela med dig av mönster, idéer och bilder på sånt du pysslat ihop!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Sytt "trainig pants" idag... *stolt*

Inläggav tinaw » fre sep 30, 2005 22:03

Och det har gått riktigt bra. (tur att nåt gått bra idag, det har varit en riktig skräpdag för övrigt. huset höll på att fatta eld bland annat :cry: )

Jag har letat som en tok på nätet men inte hittat något mönster, så jag har modifierat mitt blöjmönster. Jag får väl lägga upp byxmönstret på hemsidan när det är klart tänker jag.

De är i alla fall i fleece (utsida tjock fleece, insida microfleece) och sydda som pocketblöjor fast hopsydda i sidorna som små trosor, inget knäppande eller kardborreband (det var mitt krav, som jag inte hittade nånstans). Plats för ett litet blöjinlägg eller en liten tunn vikis av en sort som jag fått från hongkong, eller en frottélapp. Perfekt för en skvätt eller två, och mer än så blir det aldrig här hemma. Fleecen beter sig som ull ungefär, det blir inte blött genom men kan kännas lite fuktigt. Speciellt i EC-sammanhang är det ju ett plus, det är ju inte meningen att de ska ha dem "blöta" på sig.

Om två eller tre par till så är jag nog klar med prototypandet. De är till både Thilda (10 kg strl 74/80) o Noah (7kg stl 62). Fundrar på om jag ska sy upp o sälja ett gäng, någon intresserad?
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Kristina » fre sep 30, 2005 23:02

Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa ett par så jag ser hur du har gjort och kan härmas.. ;) Skämt åsido finns det säkert någon intresserad, alla vill ju (eller kan) inte sitta vid symaskinen.
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav SkogsKajsa » lör okt 01, 2005 09:33

Det är ju precis vad jag är ute efter, har börjat fundera på att sy själv (eller snarare låta svärmor sy själv) ock skulle hemskt gärna få tips och kanske köpa en eller ett par och sjuvkika på ;)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » mån okt 03, 2005 21:09

"tjuvkika" menade jag ju förståss i förra inlägget... :roll:

Gör du byxorna helt i fleece, tinaw?
Går det inte genom och ut då eller?
Jag är så sugen på att testa nu...önskar jag hade en symaskin..men jag får väll åka till svärmor :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » mån okt 03, 2005 21:38

Japp, polarfleece på utsidan, microfleece på insidan, inlägg eller liten frottelapp mellan lagren (som man lägger in genom en öppning). Kisset går genom microfleecen o sugs upp av inlägget. Den tjocka fleecen släpper igenom fukt men inte väta.

Jag funderar lite på att ha typ stretchfrotte innerst i stället, så det blir blött + mindre risk för läckage. Har inte bestämt mig. Prototypen jag precis satt o sydde på (barnen sover) blev... tja, låt mig säga såhär, jag sydde en söm på utsidan... Så då måste jag sprätta... och så tyckte jag att jag hade kommit på värsta smarta grejen, och det blev inte så bra det heller *suck*

Ibland önskar jag att jag INTE hade en symaskin...
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » tis okt 04, 2005 07:43

tinaw skrev:Ibland önskar jag att jag INTE hade en symaskin...
:lol: :lol:

Jag får se vaj jag lyckas knepa ihop då, tack :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav sirisirius » ons okt 05, 2005 05:52

Vad kul, jag satt och funderade på att göra samma sak igår. Fast för mig tar det nog några år innan jag får tummen ur. :D
Vad skulle du tänka dig att sälja dem för då?
Är ju ganska bra att ha, blir ju inte kiss överallt när man som jag inte riktigt hänger med i svängarna *tittar på pölen på golvet, farligt när allt nytvättat* :lol:
sirisirius
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » ons okt 05, 2005 12:00

Vet inte riktigt pris... vad är rimligt tycker ni?

Jag funderar på att göra insidan i nåt uppsugande, bomullsjersey kanske, i stället för microfleece, men kan inte bestämma mig... vad tycker ni? Hampjersey vire ju fränt... fast en smula onödigt kanske. Är hampa hårt mot huden som lin?
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » ons okt 05, 2005 13:22

Det viktigaste är ju, för oss iallafall, att dom är sköna att ha på och ganska luftiga.
Dom ska vara som en liten extrasäkerhet vid småskvättarna bara tycker jag. Sånadär som man grämer sej så över om dom kommit i en engångsblöja, det är knappt dom märks men ändå ska man slänga en hel stor blöja.
Störe kiss-skvättar behöver dom inte ta upp i vårt fall för då måste blöjan vara såpass mycket bylsigare så då kan man lika gärna ha blöja.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav marre » lör okt 08, 2005 20:22

Jag är typiskt en sån som skulle vara intresserad av att köpa! (nu är sonen bara 3 mån när är det dags?(har noll koll) Och vad gäller pris så räkna ut matrialkostnad, tid att tillverka och porto och se vad det blir, magkänslan fixar resten...
Kul att komma på saker som andra också kan behöva :D (även om det finns fabricerat så är hemmasytt så mycket bättre) Vad gäller insida, har inte jättekoll men hampa finns nog i olika kvalitéer, jag har en jacka som är jättemjuk men hampainläggen är ju hårda...
Vilken/a storlekar hade du tänkt? Förslag på modell är med kardborre på ena sidan bara, då skulle byxorna gå att få av med ett vips!
Hoppsan hade massa funderingar trots ingen erfarenhet av t-byxor, ser fram mot fortsättningen! (kanske redan nu bild?)
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav tinaw » lör okt 08, 2005 21:28

Tack för förslag! Helt otippat har jag fått massa beställningar på väpnarhuvor på sjalbarn, så just nu hinner jag inte. Ge mig några veckor! Annars lurar jag vidare, fast nu är Thilda helt blöjfri så det känns lite mindre akut för min egen del nu. :shock: 8)

Jag funderar också kring nån sorts inknäppsinlägg i trosor eller typ tygbindor fast små, som sätts fast runt grenen...

Just det här att kunna dra upp och ner tycker jag känns viktigast. Och att det faktiskt blir blött, så bomull eller hampa blir det på insidan. Vad har ni andra för synpunkter?
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » mån okt 10, 2005 14:18

Nu har jag också testat att sy!
Det blev...inte alls bra! :lol:

Dom blev för små...helt enkelt...annars blev jag faktiskt rätt nöjd.
Gjorde dom i fleece och sydde fast dubbelvikt frotte i grenen som en "tub" så att mer stojjs kan stoppas i för mer uppsugning.

Är det nån som har en liten flicka som vill testa om mitt syförsök passar bättre så kan jag skicka mot portokostnad...

Jättefina domdär väpnarluvorna förresten!! :D
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Kristina » mån okt 10, 2005 17:28

Jag har en liten plutttjej, fast dom är nog för stora på henne, men även pluttar växer ju.. :lol:
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav SkogsKajsa » mån okt 10, 2005 19:23

Kristina skrev:Jag har en liten plutttjej, fast dom är nog för stora på henne, men även pluttar växer ju.. :lol:

Javisst, dom växer rätt snabbt också ju! :shock:
Vill du ha dom ere bara att säga till, men bara så du vet så hade jag inte använt symaskin på ett antal år innan jag började med dom och resultatet är därefter :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » tor okt 20, 2005 21:06

Jättefina domdär väpnarluvorna förresten!!

Tack!

Jag klurar vidare, men kommer inge längre känns det som. Det får ligga på is några veckor, så blir det nog bra sen. :D

/Tina
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Nästa

Återgå till Pysselhörnan