Tossor

I pysselhörnan kan du dela med dig av mönster, idéer och bilder på sånt du pysslat ihop!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Inläggav linafelicia » tor feb 23, 2006 09:34

SkogsKajsa skrev:Och jag frågade i Maxi-bärpåsetråden på SB om vilken söm som används till bärpåse men fick inget svar. Vad har du använt för söm?
Jag har en grön och en turkos filt som jag tänkt sy lite av, bla testa en bärpåse för det har jag aldrig provat på att bära i! :-D

Hur man "ska" göra vet jag inte, men jag har sytt såhär:
Jag kommer inte ihåg vad sömmen heter :duh: men man lägger först räta mot räta och syr med pressarfotens bredds sömsmån och sen vänder man så att sömsmånen kommer innuti och syr med 1 cm sömsmån. Och när man gjort det ser det ut såhär:
Bild

Det blir liksom en söm som sticker upp men utan att det är några fula sömsmåner, den är dessutom mer hållbar.
Bild

Om man vill kan man vika ner den och sy en gång till längs kanten så att den inte sticker upp. Jag har sytt den första sömmen med en trikåsöm på min vanliga symaskin ( en där det är två stygn raksöm och sen ett stygn åt sidan) och sen sydde jag söm nr 2 med liten sicksack. Det enda viktiga är att sömmen är töjbar för annars kommer den spricka när du använder bärpåsen.
Nu när jag tänker efter kan man nog strunta i den andra sömmen och bara sy ner sömsmånen om man tycker att det är snyggt. Det blir lika hållbart.
Rasmus mamma
Bild
Användarvisningsbild
linafelicia
70 - Pissmyra

Inläggav tinaw » tor feb 23, 2006 09:42

Fina! :D
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » tor feb 23, 2006 10:10

linafelicia skrev:
SkogsKajsa skrev:Och jag frågade i Maxi-bärpåsetråden på SB om vilken söm som används till bärpåse men fick inget svar. Vad har du använt för söm?
Jag har en grön och en turkos filt som jag tänkt sy lite av, bla testa en bärpåse för det har jag aldrig provat på att bära i! :-D

Hur man "ska" göra vet jag inte, men jag har sytt såhär:
Jag kommer inte ihåg vad sömmen heter :duh: men man lägger först räta mot räta och syr med pressarfotens bredds sömsmån och sen vänder man så att sömsmånen kommer innuti och syr med 1 cm sömsmån. Och när man gjort det ser det ut såhär:
Bild

Det blir liksom en söm som sticker upp men utan att det är några fula sömsmåner, den är dessutom mer hållbar.
Bild

Om man vill kan man vika ner den och sy en gång till längs kanten så att den inte sticker upp. Jag har sytt den första sömmen med en trikåsöm på min vanliga symaskin ( en där det är två stygn raksöm och sen ett stygn åt sidan) och sen sydde jag söm nr 2 med liten sicksack. Det enda viktiga är att sömmen är töjbar för annars kommer den spricka när du använder bärpåsen.
Nu när jag tänker efter kan man nog strunta i den andra sömmen och bara sy ner sömsmånen om man tycker att det är snyggt. Det blir lika hållbart.

Tack Linafelicia!
Är det samma söm som tina beskriver på baranara.se ?
Jag får hem och försöka knåpa ihop dethär i eftermiddag... :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav linafelicia » tor feb 23, 2006 10:14

SkogsKajsa skrev: Är det samma söm som tina beskriver på baranara.se ?

Exakt, och vändsöm heter den ju... Jag skyller minnesförlusten på min trögtänkta amningshjärna :lol:
Rasmus mamma
Bild
Användarvisningsbild
linafelicia
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » tor feb 23, 2006 11:03

linafelicia skrev:

Exakt, och vändsöm heter den ju... Jag skyller minnesförlusten på min trögtänkta amningshjärna :lol:

Haha ok, jag har fortfarande inte blivit bättre i huvudet fastän jag inte ammat på mååånga månader nu...
Jag skyller på dendär "hjärnbristen" som dom snackade om på MVC när jag var gravid... :hmm:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » tor feb 23, 2006 18:07

SkogsKajsa skrev:
linafelicia skrev:

Haha ok, jag har fortfarande inte blivit bättre i huvudet fastän jag inte ammat på mååånga månader nu...
Jag skyller på dendär "hjärnbristen" som dom snackade om på MVC när jag var gravid... :hmm:
:rofl:

Ja! Det måste va det som jag har!
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Sara » tor feb 23, 2006 20:38

Har lagt till lite förklaringar. Har lånat bort boken så jag fick improvisera lite i ordvalet. Hojta till om något verkar luddigt. :mitvit:
Användarvisningsbild
Sara
10 - Skitnyfiken

Föregående

Återgå till Pysselhörnan