Nybörjarfeg?

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Nybörjarfeg?

Inläggav Tuve » sön nov 19, 2006 21:42

Ja, jag har funderat så smått på det där med tecken, men tvekat. Tyckte väl mest att det vore besvärligt att lära mig teckenspråk för att sen lära barnet... Men det har jag kommit på att det är nog inte så farligt. Och så börjar behovet göra sig påmint nu. Arvid är snart 8 månader, och det är så mycket han skulle vilja förmedla. EC var mycket enklare när det var färre saker han berättade för mig, lättare att gissa.

Så nu är jag alltså mogen för att lära mig och Arvid och Pontus teckna. Jag har tittat på de små filmerna med Mr Green, och kan nu teckna toalett, trött och katt. Alltid nåt, eller hur?

Jag läste nånstans att det var bra att börja med ett ord i taget tills barnet fattat det - ska jag alltså vänta med nya ord tills Arvid själv för första gången svarar med ett tecken?

Katter är det roligaste Arvid vet (och vi har rätt gott om dem), så kanske det är ett bra ord att börja med? Men hur vet jag att han skulle vilja säga katt?

Den här veckan har jag försökt lära honom vinka, men utan respons.

Kan ni hjälpa mig förbi starttrögheten med tecknandet?
Arvid 2006-03-23, har EC'at sen 3 månaders ålder. (Gick bäst fram till ca 6 månader!)
Ejvind 2008-07-08, börjar EC'a vid 3 veckor.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Yonez » mån nov 20, 2006 08:54

en till som gärna tar emot alla hjälp och alla tips som finns
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav SkogsKajsa » mån nov 20, 2006 22:00

Mjo, ett tecken till en början kan nog vara bra så att han hajjat vad det handlar om. Lixom kopplar att viftandet betyder nått. :hello:

Vi började med ordet "dricka" eftersom Lukas var så himla glad i vatten och jämt ville dricka men inte kunde tala om det.
Så var gång vi sa dricka så gjorde vi tecknet och tillslut fattade han att tecknet kunde användas för att få mamma och pappa att fatta att han ville dricka. Efter det så förstod han nästa tecken snabbare eftersom han redan visste att det var ett sätt att kommunicera. (Fast han hade inget större intresse av fladderkommunikation utan ville hellre hitta på egna ljud).

Och förvänta dig inte att han kommer svara dig direkt eller så...det kan ta jättelänge, vi märkte att Lukas förstod tecken långt innan han kopplade att han faktiskt kunde göra egna.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Tuve » tis nov 21, 2006 14:54

Hmm, då borde jag alltså börja med något jag kan anta att han vill be mig om...
Katt skulle inte precis funka då.
Hungrig, kanske?
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav krtek » ons nov 22, 2006 19:14

Börja med musik! Sjung sånger och teckna till. En bra film är Kika på Ika då lär du dig tecken till vanliga barnvisor!
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav MrGreen » fre dec 08, 2006 08:47

:this: Jag tycker att man kan visa flera tecken då det är tydligt med vad ni gör.. Typ teckna dricka när barnet ska dricka och äta när man matar, kissa när barnet sitter i pottan.. osv.. Hoppas jag gjorde mig förstodd :hmm:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Tuve » fre dec 08, 2006 20:22

Jo, jag har också tänkt på det. När jag pratar, så väntar jag ju inte tills Arvid kunnat svara ett ord innan jag börjar använda nästa till honom! Han fattar ju ändå att det är ett sätt att kommunicera.
Men jag tycker det är knepigt att oftast när jag vill teckna har jag en eller båda händer upptagna, eller så tittar Arvid inte åt mitt håll.
Är inte det svårt med såna saker när man ska lära hörselskadade barn språk? Det går i alla fall rätt trögt med vårt tecknande här hemma. Jag försöker med "toa" och "katt" och "sova". Mmm, jag tror jag ska titta lite på era filmer igen och utöka min vokabulär.
Det där med musik var en himla bra id'e, men jag har ingen tv att visa kikapå ika-filmen i. Kan man hitta den på nätet nånstans, tro, så vi kan se den på datorn?
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav melon » mån dec 11, 2006 06:48

Annars finns ju vanliga "rörelse"-sånger som också får barnet att uppmärksamma händerna, som Imse vimse spindel, I ett hus i skogens slut, Nyss så träffade jag en krokodil osv osv.

Och det kan ta tid! Siri tecknade sitt första tecken vid 8-9 månader, vatten, men sen tog det flera månader innan det lossnade. Att han inte lär sig vinka på en vecka är ingenting konstigt. Med Siri har det funkat så att hon måste förstå varför hon ska använda ett tecken, det ska antingen ha en nytta för henne eller vara skoj.

Fortsätt kämpa på och var konsekvent, annars ser inte Arvid nyttan med tecknet. Och det där med att Arvid inte ser åt ditt håll, försök få kontakt genom att säga hans namn eller så, och vänta tills ni har ögonkontakt. Då, tecknar du, Du kan också prova att använda tecken som ligger nära ditt ansikte, det verkar ha bäst genomslagskraft här hemma iaf...

Lycka till! :-D
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav MrGreen » fre dec 15, 2006 10:00

melon skrev:Annars finns ju vanliga "rörelse"-sånger som också får barnet att uppmärksamma händerna, som Imse vimse spindel, I ett hus i skogens slut, Nyss så träffade jag en krokodil osv osv.

:iagree:

melon skrev:Och det där med att Arvid inte ser åt ditt håll, försök få kontakt genom att säga hans namn eller så, och vänta tills ni har ögonkontakt. Då, tecknar du, Du kan också prova att använda tecken som ligger nära ditt ansikte, det verkar ha bäst genomslagskraft här hemma iaf...

:hmm: Jag gör tecknet andå även om Siri tittar bort, till slut förstår de att jag försöker säga något och lär sig titta :tumsup:
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Sagogrynet » fre dec 15, 2006 13:09

MrGreen skrev: :hmm: Jag gör tecknet andå även om Siri tittar bort, till slut förstår de att jag försöker säga något och lär sig titta :tumsup:

:iagree: Jag också, man har ju ett rätt brett synfält och hon ser nog i ögonvrån vad jag gör fast hon inte tittar rakt på mig, tänker jag...
Mamma till Elsa (060110)

Bär mest i Stork, Easycare, Didymos och Ergo.

Vill flytta: Babybundler trikåsjal
Användarvisningsbild
Sagogrynet
200 - Skitsnackare

Inläggav MrGreen » sön dec 17, 2006 09:31

Tuve skrev:Hmm, då borde jag alltså börja med något jag kan anta att han vill be mig om...
Katt skulle inte precis funka då.
Hungrig, kanske?

Ett :eld: tips kan ju vara att teckna det som han är intresserad av..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav marre » lör apr 07, 2007 21:26

MrGreen skrev:

He he jag började med ett tecken jag var intresserad av. I den åldern hade Marre ett (jobbigt) tjut för att säga att han ville ner från barnstolen/var mätt. Jag frågade honom varje gång med ord+ tecken om han var färdig och hjälpte honom ner. Snart började han härma och kunde svara med tecknet när man frågade. Roligaste upplevelsen blev sen när han senare då han satt i vagnen (innan hade vi bara använt det i matsituationen) tecknade- han ville ner!
"Dricka" var ett annat tidigt tecken vi började med.
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav MrGreen » ons apr 11, 2007 09:25

marre skrev:
MrGreen skrev:

He he jag började med ett tecken jag var intresserad av. I den åldern hade Marre ett (jobbigt) tjut för att säga att han ville ner från barnstolen/var mätt. Jag frågade honom varje gång med ord+ tecken om han var färdig och hjälpte honom ner. Snart började han härma och kunde svara med tecknet när man frågade. Roligaste upplevelsen blev sen när han senare då han satt i vagnen (innan hade vi bara använt det i matsituationen) tecknade- han ville ner!
"Dricka" var ett annat tidigt tecken vi började med.

Ibland kan det faktiskt vara bättre att teckna det man själv vill för då förmedlar man intresset för det tecknet ännu mera med mimiken och blicken.. Fullt logiskt ju.. hehe.. :green:
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Återgå till Teckensnack