Jag vill börja tECkna!

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Jag vill börja tECkna!

Inläggav Veronica » sön nov 19, 2006 22:07

Nora närmar sig 8 månaders dagen med stormsteg och jag grämer mig över att jag inte kommit igång med tecknandet.

Jag hade tänkt mig teckna "kissa" samtidigt som jag säger det när hon sitter på pottan, så att hon lätt skulle lära sig det tecknet och kunna kommunicera med mig.

Men jag behöver ju alltid stödja henne med en hand, och att bara peka i luften blir ju alldeles för abstrakt peka gör man ju på allt möjligt.

Vilket tecken använder ni?

Toa tecknet kanske vore bättre, ganska lätt för ett barn att göra själv också, eller?

:help:
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav krtek » ons nov 22, 2006 19:15

Just när det gäller att gå på toan använder vi det amerikanska tecknet p för potty:

Tummen in mellan långfinger och ringfinger och vrid sen handen fram och tillbaka. :hello:
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav melon » mån nov 27, 2006 15:11

Kul att du vill teckna! :tumup:

Vi tecknar kissa med vänsterhanden som en vägg och högerhandens pekfinger som "droppar" ner innanför den. Självklart kan man teckna med bara den ena handen om den andra skulle vara upptagen, och då bara ett pekfinger som droppar... Annars är väl toa en bra idé att teckna? :-D
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Veronica » sön dec 03, 2006 23:24

Det g¨r lite knackigt, men jag brukar bästan alltid komma ihåg att "knacka två fingrar i pannan" när jag sätter Nora på pottan och säger Kissssa.

Jag vet inte om det är rätt sätt, men jag märker i alla fall tydligt att hon uppfattar det tecknet. Hon brukar titta upp och le lite grann när jag gör det. När jag försökte med tecknet för kissa så verkade hon inte lägga märke till det. Men då var jag inte särskilt konsekvent heller.
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav melon » mån dec 04, 2006 17:55

Va bra! :vågen:

Kan ju hända att hon uppmärksammar tecknet för toa bättre eftersom du gör det nära ditt ansikte. Jag har märkt på Siri att hon gärna vill se mig i ansiktet, och missar lätt tecken som görs långt bort från ansiktet...
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Veronica » mån dec 04, 2006 21:49

Ja, så kan det säkert vara. Det är i alla fall ett tecken som är praktiskt och fungerar för oss, så vi fortsätter med det. :-D
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav MrGreen » fre dec 08, 2006 08:52

Om du visar tecknet kissa före ni år på pottan och sedan tecknar med en hand när barnet sitter i pottan så förstår barnet sedan kopplingen.. Tror jag iaf :green:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Återgå till Teckensnack