Därför tecknar inte vi

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Därför tecknar inte vi

Inläggav Hemmamamma » sön feb 04, 2007 21:18

Precis som det finns många goda skäl till att använda teckenspråk, så finns det även goda skäl att låta bli. Vi har anammat det senare, och jag skulle gärna vilja berätta varför.

Inom språkforskningen har man ju lärt oerhört mycket av språkträning för utvecklingsstörda. Mycket av denna språkträning gynnar ju även normalt utvecklade barn, medan andra delar inte har samma effekt. Till det senare räknar jag tecknandet. Idag vet man hur stor betydelse den tidiga språkutvecklingen har och att det därför är betydelsefullt för barn, som av någon anledning har en försenad talutveckling, att få tillägna sig teckenspråket som första språk. Att lära normalt utvecklade barn att teckna som första språk tror jag däremot inte alls får samma effekt. För språkutvecklingen gör det sannolikt ingen större skillnad på vilket språk barnet övas (tal- eller teckenspråk), men jag är fullkomligt övertygad om att tecknandet inte är till gagn för talutvecklingen. Barn som får god talspråklig stimulans kan mycket väl börja tala när de är runt halvåret. Hur talutvecklingen fortskrider är ju sedan avhängigt vilken träning barnet får och vilken nytta det anser sig ha av dessa färdigheter.

Med vår första dotter undvek vi medvetet all form av kommunikation med tecken (om man undantar det faktum att jag har ett, med svenska mått mätt, ovanligt uttrycksfullt kroppsspråk och mimik). Istället svarade vi redan från början på hennes olika språkljud. Det går ju som bekant redan på BB att höra skillnaden på om barnet vill äta, göra ifrån sig eller behöver sova. Vid sex månaders ålder började hon tydligt koppla ihop ljudkombinationer till händelser, personer och saker – vilket vi var mycket observanta på, uppmuntrade och lät henne dra nytta av. Vid nio månaders ålder hade hon ett aktivt ordförråd om 14 riktiga ord. Vid elva månader hade detta utökats till 30. Därefter gick det rasande snabbt. Vid 18 månaders ålder hade hon ett aktivt ordförråd om över 500 fullt förståeliga ord, som hon utan vidare kunde uttrycka i meningar om upp till sex ord. Vid två års ålder pratade hon bättre än de flesta fyraåringar(!), både vad gällde uttal, ordförråd och grammatik. Tilläggas bör att vi alltid varit noga med att rätta såväl uttal som grammatiska konstruktioner och ordval, vilket ”fallit i god jord”. Redan vid 13 månaders ålder använde hon ordet ”Igen!” för att uppmana oss att repetera ord, uttryck, ramsor, sånger och så vidare i det oändliga. (Precis enligt teorierna om hur uttalsträning skall bedrivas…)

Vår andra dotter började också kommunicera med ord vid sex månader, men hon använde spontant egna ”hjälpgester” och tecken, vilket vi avsiktligt integrerade i kommunikationen, även om vi inte medvetet tillförde några nya. Låt mig säga på en gång – Hennes språkutveckling har måhända inte legat så långt efter sin storasysters, men vad gäller talutvecklingen är skillnaderna enorma. Vid 18 månaders ålder var det uppenbart att hennes passiva ordförråd var väldigt mycket större än det aktiva (som då uppgick till ca 150 - 200 förståeliga ord). Jag kan förstå om vissa föräldrar här vill ta genvägen över teckenspråket för att få kommunikationen att fungera, men för mig och min man har det aldrig känts aktuellt. I stället har vi valt att få barnen att inse fördelarna med att anstränga sig för att använda talspråket. Lillasyster har dock varit "latare" i denna bemärkelse och med en så lyhörd storasyster, har hon tyvärr inte heller behövt anstränga sig speciellt mycket. Påverkat har också lillasysysters inställning till att bli rättad. I motsats till storasyster, som ivrigt repeterat och repeterat tills hon fått till uttalet perfekt, så nöjer sig lillasyster med att göra sig förstådd av familjen. Idag, vid 26 månaders ålder, konstruerar hon utan vidare meningar om upp till tio ord och har ett mycket omfattande ordförråd. Även om hon talar tydligare än många jämnåriga så talar hon dock inte rent ännu; men svarar allt bättre på uttalsträning i form av rättelser. (Uttalsträning är något jag arbetat mycket med i mitt yrkesliv som språklärare.)

Jag vill poängtera att jag inte på något sätt är någon aktiv motståndare till teckenspråk för normalt utvecklade spädbarn och småbarn, men om någon frågar efter mina synpunkter, så rekommenderar jag gärna att man lägger all energi på talspråket istället!
Senast redigerad av Hemmamamma tis maj 08, 2007 09:12, redigerad totalt 1 gång.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav tinaw » sön feb 04, 2007 22:26

Fast den forskning som är gjord kring språkutveckling av förstaspråket rent generellt, och kring teckenanvändning hos hörande, normalutvecklade barn, håller inte med dig. Tex påverkar inte "spontana gester" öht språkutvecklingen negativt. En sammanfattning tex här:

Spontaneous Development of Gesturing

How do human children communicate before they develop phonological awareness? Though they are not able to use vocal words, children still seem to interact with each other and/or their environments. Observations of children’s play and other research has shown that some children spontaneously develop gestures in order to communicate. For example, Messinger and Fogel (1998) collected data about the development of spontaneous gesturing while observing 11 infants at different developmental stages (between 9 and 15 months old) playing with their mothers in a laboratory play room. The question arises of whether this non-verbal form of communication hinders or even delays language acquisition? The answer is a definite “NO”! Gesturing not only enhances early word learning, but also facilitates social interaction (Goodwyn, 1985, 1988, 1993). The gestures themselves seem to describe the function of an object more than its form. Therefore, the child who uses gestures spontaneously might be able to break down the continuous stream of human language at an earlier age, which would benefit his/her language development.

Should parents or other caregivers be worried if their child uses an excessive amount of different gestures?

No, because gesturing doesn’t seem to have a negative effect on language development. Gesturing therefore, almost appears to be a “pre-language”, which children use in order to interact with the world. We just have to tune into their world in order to get to know the system and/or meaning of their symbols.

References:

Acredolo, L.P., & Goodwyn, S.W. (1985). Symbolic Gesturing in Language Development. Human Development, 28, 40-49.

Acredolo, L.P., & Goodwyn, S.W. (1988). Symbolic Gesturing in Normal Infants. Child Development, 59, 450-466.

Goodwyn, S.W., & Acredolo, L.P. (1993). Symbolic Gesturing versus Word: Is There a Modality Advantage for Onset of Symbol Use? Child Development, 64, 688-701.

Messinger, D., & Flogel, A. (1998). Give and Take: The Development of Conventional Infant Gestures. Merrill-Palmer Quarterly, 44, 4, 566-590.
(http://www.uoregon.edu/~cstein/gesturing.html)

I de studier som gjorts har tecken även lett till tidigare taldebut, bättre läsförståelse och större ordförråd, större intresse för ord, läsning och böcker mm, och skillnaden syns även senare i livet. Dessutom en massa andra skillnader som att de tecknande barnen i högre grad var utåtriktade och blev ledare i sina jämnåriggrupper än barn som inte tecknat som små, saker som man inte räknat med och inte fullt ut förstår orsakerna till. Hittar inte referenserna i detta nu, ska se om jag kan rota en annan dag. Men summan av kardemumman är att statistiskt sett finns inte de skillnader du sett hos dina flickor i samband med teckenanvändning, och inte heller är farhågan att tecknen skulle ersätta talet befogad, utan snarare tenderar tecknande barn som sagt att tala tidigare.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav melon » mån feb 05, 2007 06:38

Jag förstår varför du tycker som du gör, men jag håller med Tina. Undersökningar på en stor grupp barn säger emot dig, men självklart kan det finnas undantag från statistiken. De flesta föräldrar anstränger sig nog inte för att talträna sina barn så hårt som ni har gjort. Men att kalla teckenkommunikation för en genväg tycker jag är fel!

Om vi inte hade lärt Siri tecken så tidigt hade ingen annan än vi förstått henne. Jag håller helt med dig om att barn börjar kommunicera långt innan de säger ord, och visst kan de ha flera läten och bygga meningar lågt innan året, men kommunikation handlar också om att följa språkets regler för att kunna bli förstådd av någon man inte känner, och det är mycket lättare att förstå logiska tecken än ett par olika ljud. Siri säger t.ex:

I : Linn, min syster
Iii: bil
Ji-ji: Gillis min farfar
I - i: Siri
I - a: kissa

Tecknena för dessa 5 olika företeelser är mycket lättare för oss andra att förstå, för att inte tala om när utomstående ska förstå henne.
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav krtek » mån feb 05, 2007 08:48

Jag tror ni har rätt båda två. Tecken är gynsamt och bra för språkutvecklingen både för barn med språkstörning och för barn utan OM och bara OM man också stimulerar ljudlig kommunikation. Att bara fopkucera på tecken och liksom "tappa" ljuden gynnar inte talutvecklingen hos barn med språkstörningar heller. Tyvärr har inte mycket forskning gjorts på detta.

Sedan bör man kanske skilja på tal- och språkutveckling i detta fallet. Jag tror inte att tecken alls gynnar talutvecklingen - men det kan absolut gynna språkutvecklingen. Särskilt hos barn bed språkstörning. Och eftersom men inte i förväg VET vilka som kommer att utveckla en språkstörning kan ju lite tecknande som komplement inte vara fel.

En sista brasklapp handlar om att lära barnen teckenspråk för att man t.ex. själv använder språket. Då är det att jämstlla som ett eget språk.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Hemmamamma » mån feb 05, 2007 09:42

Hej igen och tack för alla intressanta svar!

Ja, jag försökte vara tydlig i att särkilja på just språkutveckling och talutveckling i mitt första inlägg. Självklart är det så att språkutvecklingen gynnas av att barnet får språkträning, oavsett om det sker via teckenspråk eller talspråk. Finns det anledning att tro att det finns risk att barnet har något problem med talutvecklingen, är det naturligtvis av största betydelse att man tidigt börjar med tecken. Finns inga sådana indikationer, tycker jag att det är bättre att lägga all energi i språkträningen på just det talade språket; inte minst för att det ju är detta som vi använder som kommunikationsmedel i vårt samhälle. Växer barnet däremot upp i en teckenspråklig miljö, är givetvis förutsättningarna annorlunda. Det finns som sagt, många goda skäl för att använda teckenspråk, men jag tycker också att man skall vara öppen för att det också kan finnas goda skäl att välja att prioritera talträningen.

Att jag kan redovisa mina barns tal- och språkutveckling, beror givetvis på "yrkesskada". Jag är medveten om vad som händer och kan sätta ord på det, men man kan vara en lika duktig tal- och språktränare utan att göra det. Min man är ett gott exempel på det.

Vad gäller språkforskningen, så finns oerhört få studier på de allra språkstarkaste barnen. (Något som intresserar mig mycket.)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav diddeldi » mån feb 05, 2007 13:05

jag tror att individuella skillnader mellan olika barn är betydligt mer betydelsefullt än hur man "tränar" barnen. du säger ju själv att dina två barn inte har utvecklats likadant, trots att ni försökt "talträna" båda. jag tycker att det är lite tråkigt att du kallar din yngre dotter för lat, när det kanske helt enkelt bara handlar om att hennes språkmognad var något senare. precis som att alla barn inte börjar gå samtidigt så börjar inte alla barn prata samtidigt. att ha tecken som stöd är snarare för att öka kommunikationen och minska frustrationen hos barn som ännu inte klarar av att göra sig förstådda med tal.
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav MrGreen » mån feb 05, 2007 16:51

"Varför peka och skrika när man kan teckna och le?"

Tycker att det är bra att du lagt ner tid till att "talträna" dina barn..

Jag föredrar mera att lägga ner tiden på att låta allt gå i mitt barns takt och njuta av det..

När min dotter säger något så vill jag inte gissa till mig vad det betyder och säga det som jag tror är vad hon menar.. Genom tecken kan hon påpeka för mig vad hon vill säga, först då säger jag det ord hon vill, och då kopplas allt rätt än att behöva ändra på det sen..
T.ex. Barnet säger mmm vid matbordet, då tror säkert de flesta att hon menar gott.. Tänk då om hon ser ett flygplan genom fönstret och säger mmm för att hon kanske sett och hört ett flygplan på TV och försöker härma dess ljud???

Är det då inte bäst att lägga tid på att se vad barnet vill och hjälpa dess att få det riktiga ordet så barnet slipper gå och säga gott så fort hon ser ett plan i luften?
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Svar till diddeldi

Inläggav Hemmamamma » mån feb 05, 2007 17:20

Ja, nu menade jag givetvis ingenting allvarligt med att vår yngsta dotter är lat, när det gäller uttalsinlärning. Barn behöver motivation för att lära sig uttala besvärliga ljud och en del barn behöver mer motivation än andra. Jag ville bara uttrycka att vår yngsta dotter behöver mer motivation än vår äldsta, i detta avseende.

Visst är det mycket som spelar in när det gäller barns tal- och språkutveckling. Det finns ju exempelvis teorier om att många barn antingen är tidiga med språket eller motoriken. Detta stämmer mycket väl in på våra flickor, då lillasyster är oerhört tidigt i såväl grovmotorik som finmotorik. Men om man bortser från dessa variationer hos normalt utvecklade barn, så handlar ju tal- och språkutvecklingen till mycket stor del om vilken träning barnen får. Jag är övertygad om att ni som förordar teckenspråk för spädbarn/ småbarn är mycket engagerade i era barns språkträning. Det tycker jag är jättebra! Det är bara det att jag tycker att det är ännu bättre att använda det engagemanget till olika former av talträning. Jag anser nämligen inte att ”teckenspråket är allena saliggörande” och inte heller det bästa alternativet för alla barn.

Själva vitsen med talet är ju att kunna kommunicera med omgivningen – Att enkelt kunna göra sig förstådd. Om då omgivningen är hörande och talande, tycker ju jag att det är på talspråket man skall ”lägga krutet”.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav tinaw » mån feb 05, 2007 17:36

:?: Men man tecknar ju med bebisar... som inte kan forma ord rent motoriskt än. Nog för att barn kan börja tala tidigt (jag tex) men de flesta gör sig inte förstådda i hög utsträckning före 18 månader ungefär. Talande barn brukar välja bort tecknen automatiskt vartefter talet kommer, utom när de använder dem som förstärkning, dvs naturliga gester.

Däremot är barn som fått tidig "språkträning", oavsett formen, hungriga på språket och orden.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Hemmamamma » ons feb 07, 2007 08:33

Jag menar också bebisar. Jag är helt och fullt övertygad om, att ju mer och ju tidigare talträning bebisarna får och ju mer fokus man lägger på att få dem att inse fördelarna med att kommunicera med språkljud, desto tidigare börjar de tala.

Jag är inte ute efter att försöka "omvända teckenspråksfrälsta", men vill gärna lyfta fram ett alternativ, som jag tror mycket starkt på.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Är det ok att komma med ett tips?

Inläggav krtek » ons feb 07, 2007 17:17

När våra äldsta var ca 2 år (den ena saknade helt tal- eller teckenspråk, den andra hade en mycket begränsad tal- och teckenvokabulär) kom vi i kontakt med en metod att stimulera språkutveckingen. Eller metod är egentligen fel ord, snarare förhållningssätt. Den går utmärkt att använda med eller utan tecken. Den hjälpte/hjälper våra äldsta och yngsta visade sig få en helt annan, mer kommunikativ språkutveckling. Min syster har också använt det med sin lilla med gott resultat.
Hur som helst så fixade jag för några år sedan en sida om det hela på svenska.
http://www.appelklyftig.com/samspel

Här finns idéer för hur man jobbar med den kommunikativa språkutvecklingen med sikte på tal.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Elin G » mån feb 12, 2007 20:44

Jag skulle vilja rekommendera boken Babytalk av Sally Ward. Hon är logoped och beskriver utifrån det hon kommit fram till i sin forskning hur man på bästa sätt stimulerar språkutvecklingen hos barn. Mycket intressant och praktisk "metod".
mamma till Nemo 0510 och Emrik 0803
Elin G
70 - Pissmyra

Inläggav melon » tis feb 13, 2007 14:47

Elin G skrev:Jag skulle vilja rekommendera boken Babytalk av Sally Ward. Hon är logoped och beskriver utifrån det hon kommit fram till i sin forskning hur man på bästa sätt stimulerar språkutvecklingen hos barn. Mycket intressant och praktisk "metod".

Kan du inte beskriva lite kort vad hon tar upp i boken? B-)
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav Elin G » tis feb 13, 2007 15:34

melon skrev:
Elin G skrev:Jag skulle vilja rekommendera boken Babytalk av Sally Ward. Hon är logoped och beskriver utifrån det hon kommit fram till i sin forskning hur man på bästa sätt stimulerar språkutvecklingen hos barn. Mycket intressant och praktisk "metod".

Kan du inte beskriva lite kort vad hon tar upp i boken? B-)

Hennes "metod" går ut på att barnet ska få en halvtimme varje dag då en förälder (eller annan vuxen) leker och pratar med barnet ostört, dvs utan syskon, bakgrundsmusik, TV, etc. Under den här lekstunden ska man låta barnet styra och prata på ett naturligt sätt.
Hon har några förbud, dvs sånt som man inte på några villkor får utsätta sitt barn för, dessa är:

:nono: "dumma" frågor till barnet såsom "vem är det där?" (peka på exvis pappa) och "vad säger hunden då?". En fråga som man själv vet svaret på ska man låta bli att ställa, är hennes huvudregel.

:nono: hålla på och tjata "säg mamma", "säga vovve", osv, barnet ska få använda orden som det själv vill, inte pressas att säga dem för att vi tycker att det är roligt att lyssna.

:nono: rätta barnet , ex barnet säger: "jag gådde till...", då ska man inte säga "det heter gick" utan "jaha, gick du till..." eller nåt sånt.

Man bör, enligt författaren;

:this: tolka det barnet säger som ord, t ex är "dädä" "tack, tack" om det sägs i ett sådant sammanhang.

:this: börja varje medning med "ja". T ex barnet pekar på en katt och säger "vovve", säg då "ja, den har ju också fyra ben. Det är ju en fin katt det där" eller nåt istället för "nej, det där är en katt"

Ungefär så :roll:
mamma till Nemo 0510 och Emrik 0803
Elin G
70 - Pissmyra

Inläggav krtek » tis feb 13, 2007 17:03

Låter väldigt mycket som James MacDonalds råd som jag nämnde ovan. :-)
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Nästa

Återgå till Teckensnack