Därför tecknar inte vi

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Inläggav Elin G » tis feb 13, 2007 17:20

krtek skrev:Låter väldigt mycket som James MacDonalds råd som jag nämnde ovan. :-)

Då ska jag spana in honom också :-D
mamma till Nemo 0510 och Emrik 0803
Elin G
70 - Pissmyra

Inläggav krtek » tis feb 13, 2007 18:44

Elin G skrev:
krtek skrev:Låter väldigt mycket som James MacDonalds råd som jag nämnde ovan. :-)

Då ska jag spana in honom också :-D

Kolla också in hans egen webbsida:
www.jamesdmacdonald.org
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Jennifer » tis feb 13, 2007 22:42

Elin G skrev:Jag skulle vilja rekommendera boken Babytalk av Sally Ward. Hon är logoped och beskriver utifrån det hon kommit fram till i sin forskning hur man på bästa sätt stimulerar språkutvecklingen hos barn. Mycket intressant och praktisk "metod".

Verkar jätteintressant tycker jag :roll: ! Letade efter den på bibliotek.se och det är ju så typiskt :hopmad: att inte något bibliotek i Sverige har den! Och MacDonald verkar inte ha skrivit någon liknande bok, eller hur?
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav krtek » ons feb 14, 2007 06:29

Jennifer skrev:Verkar jätteintressant tycker jag :roll: ! Letade efter den på bibliotek.se och det är ju så typiskt :hopmad: att inte något bibliotek i Sverige har den! Och MacDonald verkar inte ha skrivit någon liknande bok, eller hur?

Han har inte skrivit någon bok om just bebisar men den som finns på svenska handlar allmänt om barn som inte pratar...
:hide: men nu känner jag att jag är ute på hal is.... för man får väl inte göra reklam här och... tja, förläggaren... det är jag... förlåt! :ops:
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » ons feb 14, 2007 09:12

krtek skrev: :hide: men nu känner jag att jag är ute på hal is.... för man får väl inte göra reklam här och... tja, förläggaren... det är jag... förlåt! :ops:

Oj oj, dethär blir dryga böter det... :nono: ;-)

Nej då, om man naturligt nämner en produkt som bidrar positivt till ämnet i en konversation så klassas det väll inte som reklam tycker jag. Skillnad vore om du startade en tråd om produkter som det gynnar dig att nämna eller fäller in det lite varstans där du hittar en glipa i texten :lol:

Så ut med språket nu för att hjälpa dina "medforumister" :this: ;-)
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav krtek » ons feb 14, 2007 09:52

SkogsKajsa skrev:Så ut med språket nu för att hjälpa dina "medforumister" :this: ;-)

:rodna: http://www.appelklyftig.com/produkter/b ... ttalet.htm
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Elin G » ons feb 14, 2007 11:08

Jag vill bara tillägga att Babytalk inte bara handlar om bebisar utan innehåller tips för barn upp till 7 års ålder.
mamma till Nemo 0510 och Emrik 0803
Elin G
70 - Pissmyra

Inläggav marre » lör apr 07, 2007 21:17

Kul med "anti"-tråd. Vill bara säga att alla är olika! Marre började teckna runt året och nu när han är 1år 9mån talar han i meningar med upp till fyra ord. Han tecknar fortfarande ibland tex mitt i natten då han sluddrar "dricka" och tecknar samtidigt :loving:
Självklart skillnad på språk/tal men en spaning jag har (helt ovetenskaplig) är att han pga tecknen tidigt fick poletten att ramla ner vad gäller att själv göra sig förstådd istället för att vänta på att mor och far ska gissa rätt.
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav Kolsyra » sön apr 08, 2007 21:23

Vilken intressant diskussion! Egentligen hade jag tänkt använda stödtecken med dottern, men har liksom inte kommit igång. Jag tror ändå att det är övervägande positivt att använda tecken eftersom barn då får en chans att kunna uttrycka sig ganska exakt redan innan de kan forma ord.

Barns mundelar är ju från början inte formade för tal utan för effektiv amning, d.v.s. proportionerna inne i munnen är inte så gynsamma för att forma ord. Det är inte självklart att ett barns språkliga uttrycksförmåga går hand i hand med hur munnen och munmotoriken utvecklas, d.v.s. barn som inte får lära sig tecken får vänta längre med att kunna uttrycka sig exakt. Uttrycksförmågan finns men verktyget (d.v.s. tecknen eller förmågan att forma ord) saknas.

Jag vet förmodligen för lite om det här med tecknande för att kunna göra så bra jämförelser, men jag vill ändå jämföra med tvåspråkiga barn. Man kan ju tycka att man med ett barn som växer upp i en svenskspråkig miljö ska lägga allt krut på barnets svenska och inte på ukrainskan eftersom alla i barnets omgivning talar svenska och det bara är den ena föräldern som dessutom vill föra ukrainskan vidare. Det finns dessutom studier som visar att det eventuellt kan vara så att barn som växer upp med två språk börjar tala något senare än enspråkiga barn.

Trots det anses tvåspråkighet vara något bra. Den lilla fördröjningen är marginell och det verkar vara så att flerspråkiga barn har lättare än enspråkiga barn att tänka på och tala om språk på en meta-nivå. Att ha flera uttrycksmöjligheter är alltså något bra.

Nu spekulerar jag, men ... kan det vara så att barn som får både teckenspråk och talspråk blir mer uppmärksamma på s.k. extralingvistiska signaler, d.v.s. kroppsspråk och annat som uttrycks utan ord? Jag vill jättegärna att min dotter är uppmärksam på dessa. Vi vuxna har ju tyvärr en tendens att kunna ljuga hejvilt med munnen men visa vad vi egentligen menar med kroppen.

;-)
Kolsyra
250 - Pottsork

Inläggav MrGreen » ons apr 11, 2007 09:29

Kolsyra skrev:Nu spekulerar jag, men ... kan det vara så att barn som får både teckenspråk och talspråk blir mer uppmärksamma på s.k. extralingvistiska signaler, d.v.s. kroppsspråk och annat som uttrycks utan ord? Jag vill jättegärna att min dotter är uppmärksam på dessa. Vi vuxna har ju tyvärr en tendens att kunna ljuga hejvilt med munnen men visa vad vi egentligen menar med kroppen.

;-)

Helt klart är det så.. :this: Bra att du vill att din dotter ska vara uppmärksam på dessa, vi vill samma med vår dotter :tumsup:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Hemmamamma » tis maj 08, 2007 09:02

Kolsyra skrev:.../ Jag tror ändå att det är övervägande positivt att använda tecken eftersom barn då får en chans att kunna uttrycka sig ganska exakt redan innan de kan forma ord. /.../

/.../ Nu spekulerar jag, men ... kan det vara så att barn som får både teckenspråk och talspråk blir mer uppmärksamma på s.k. extralingvistiska signaler, d.v.s. kroppsspråk och annat som uttrycks utan ord? Jag vill jättegärna att min dotter är uppmärksam på dessa. /...

Visst är det så att vi inte har förmåga att medvetet börja använda talspråket förrän runt sex månaders ålder, men det är väl samma sak för teckenspråket?

Om man, som många här, brinner för teckenspråket och ser olika fördelar med denna språkform, så är väl det bra.

Själv brinner jag för det talade språket och tycker det är jätteviktigt att redan från början ge barnet rikligt med talspråklig stimulans och träning. Om barnet, trots detta, ändå inte fått fart på talspråket vid cirka tolv månaders ålder, tycker inte jag heller att det finns något att tveka på – Då ser jag också teckenspråket som ett värdefullt redskap. Det viktigaste är ju att se till att barnet får tillgång till ett språk som det kan kommunicera med, så tidigt som möjligt. Jag ser dock inte teckenspråket som ett första alternativ för normalt utvecklade hörande barn i en hörande icke-teckenspråklig miljö. Hos oss har vi lagt krutet på talspråket – och det har sannerligen gett resultat! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Föregående

Återgå till Teckensnack