Arvid "säger" lampa!

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Arvid "säger" lampa!

Inläggav Jennifer » mån feb 05, 2007 17:22

Häromdagen när vi satt och åt kvällsmat så tittade Arvid helt plötsligt upp på lampan och sedan på oss samtidigt som han gjorde tecknet för lampa med ena handen och ljudlöst sa lampa (rörde bara läpparna). Vi blev så otroligt paffa- och glada förstås :ls: ! Första "riktiga" ordet! Sen dess har han börjat säga det titt som tätt. Han kan tex titta upp i taket på en släckt taklampa och säga lampa, precis som om han försöker säga "titta en lampa- och den är SLÄCKT".

Arvid har tidigare haft fullt upp med den motoriska utvecklingen, men nu verkar det som om han tar en paus i det och i stället fokuserar på språk. Kul!

Lampa är det tecken som sambon och jag varit flitigast med att använda, men konsekventa, nej det har vi inte varit. Jag hade nog på något sätt gett upp hoppet om att "det där med tecken" skulle funka, men jag hade fel! Nu önskar jag verkligen att vi hade börjat tidigare och kört med tecken mer helhjärtat, för det är nu vi verkligen börjar känna att vi bättre skulle behöva förstå Arvid. Både han och vi blir frustrerade när vi inte förstår varandra. Vore ju jättebra om vi slapp blanda ihop trötthet med kissnödighet/törstighet etc!

Det är lättare att EC:a- det ger ju "resultat" så snabbt- men tecknande tycker jag är svårare. Först ska man lära sig flera tecken- och lär man sig inte så många får man lätt prestationsångest- och sen ska man vara konsekvent och köra med det länge innan barnet "hänger på". Men nu fick vi i varje fall lite mer motivation!
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav dora » tis feb 06, 2007 19:26

visst är det roligt och gulligt när dom tecknar :vågen: :loving:
dora
250 - Pottsork

Inläggav melon » ons feb 07, 2007 06:54

Va roligt!!! :vågen:

Och känn inte att det är försent. Nu när han är motiverad kan ni ju börja ge honom tecken för det han är frustrerad över och vill kunna uttrycka! :tumsup:

Och jag håller med dora, det är så gulligt med små tecknande bebishänder! :heart:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav MrGreen » mån feb 12, 2007 10:21

It´s never too late to learn :app:

:heart: små teckenhänder
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Jennifer » mån feb 12, 2007 22:03

Ja, visst är små tecknande bebishänder gulliga! :heart: Arvid :heart:.

Nu pratar vi om lampor mest hela dagarna; det finns släckta lampor och tända lampor och sen kan ju lampor se väldigt olika ut... Det är så kul när vi äntligen förstår varandra :-D . Fast nu har Arvid kommit på att man kan kommunicera med händerna också, så nu har han börjat göra massor med olika rörelser med händer och fingrarna :hellu: .

melon skrev:Va roligt!!! :vågen:

Och känn inte att det är försent. Nu när han är motiverad kan ni ju börja ge honom tecken för det han är frustrerad över och vill kunna uttrycka! :tumsup:

Ja, nu kör vi på stenhårt med viktiga tecken som amma, törstig och hungrig. Och så roliga tecken som hund, bok, boll och sånt!

Vi bestämde oss för att förenkla lite för oss själva genom att törstig=dricka och hungrig=äta. Kan det finnas några nackdelar med det tror ni?

Sen undrar jag lite hur man gör med egennamn. Vi tecknar mamma och pappa, men bebisen måste ju ha ett enkelt tecken också. Kanske kan man teckna bara första bokstaven i namnet?
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav Jennifer » mån feb 12, 2007 22:57

Jennifer skrev: Sen undrar jag lite hur man gör med egennamn. Vi tecknar mamma och pappa, men bebisen måste ju ha ett enkelt tecken också. Kanske kan man teckna bara första bokstaven i namnet?

:ops: Ska nog läsa gamla trådar lite oftare :duh: . Här fanns det visst några om persontecken: http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=932, http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=1081 och http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=1312. Ska klura på vad vi ska hitta på till Arvid. Just nu gillar han att "borsta håret" med hårborsten - ja, med allt möjligt faktiskt :siishah: , fast han har knappt något hår och det blir mest örat som blir borstat. Så kanske kan borsta örat bli hans tecken :roll: .
Bild

Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav MrGreen » tis feb 13, 2007 11:41

Jennifer skrev:
Jennifer skrev: Så kanske kan borsta örat bli hans tecken :roll: .

Tycker det låter perfekt med det! :app:

Jag kan inte se några nackdelar med att ni tecknar törstig=dricka eftersom det är mera logiskt att koppla tecknat dricka med törstig.. Men sen när barnet blir större och ni vill fortsätta med tecken så behöver ni ju bara "rätta" till det. :tumup:

Även jag som blev hörselskadad vid tidig ålder hade egna "hemtecken", viktigast är ju att barnet gör sig förstådd, eller hur?
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Återgå till Teckensnack