Är tecknen till vanliga barnsånger riktiga tecken?

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Är tecknen till vanliga barnsånger riktiga tecken?

Inläggav Jennifer » mån feb 05, 2007 17:34

Häromveckan när jag var på öppen förskola med Arvid sjöng vi "Imse Vimse spindel", "Blinka lilla stjärna" och "I ett hus vid skogens slut". Många kunde tecknen till visorna så jag försökte mig på det lite jag med. Är det någon här som vet om dom tecken man har till dom barnvisorna är "riktiga" tecken :roll: ?
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » mån feb 05, 2007 17:47

Näe, oftast inte. Du kan titta i teckenlistan som du kommer till från tecknas förstasida. Klicka på teckna-loggan häruppe, och sen vidare på länkarna.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Jennifer » mån feb 05, 2007 17:51

Nämen, så förvirrande det måste vara för ett litet barn om samma/liknande tecken kan betyda helt olika saker. Dumt!
Bild

Började EC:a när Arvid var ca 4-månader. Använder tygblöjor på natten och borta, annars inga blöjor. Tecknade och bar i sjal när Arvid var yngre. Samsover.
Jennifer
10 - Skitnyfiken

Inläggav krtek » mån feb 05, 2007 19:46

Jennifer skrev:Nämen, så förvirrande det måste vara för ett litet barn om samma/liknande tecken kan betyda helt olika saker. Dumt!

Det är nog inte mer förvirrande att vi har många ord för liknande saker. Däremot KAN det bli riktigt dumt ibland. En nätbekant berättade att rörelsen för stjärna i Blinka lilla stjärna (var det amerikanska kanske?) är detsamma som tecknet för vagina.
Lite jobbigt när en hel dagis sitter och sjunger blinka lilla vagina där. :rofl:
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav MrGreen » mån feb 12, 2007 10:24

krtek skrev:
Jennifer skrev:Lite jobbigt när en hel dagis sitter och sjunger blinka lilla vagina där. :rofl:

Tur att vi är i Sverige, annars hade väl dövrörelsen protesterat :lol:

Och jag har märkt på barnen att de inte alls blir förvirrade, kanske i början men efter ett tag förstår de skillnaden på tecken och teckensångerna.. :app:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav krtek » mån feb 12, 2007 14:06

MrGreen skrev:...men efter ett tag förstår de skillnaden på tecken och teckensångerna.. :app:

Å andra sidan är teckensånger sånger med tecken väl? Imse Vimse och de andra brukar jag kalla för rörelsesånger ;-)
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav MrGreen » tis feb 13, 2007 11:43

krtek skrev:
MrGreen skrev:...men efter ett tag förstår de skillnaden på tecken och teckensångerna.. :app:

Å andra sidan är teckensånger sånger med tecken väl? Imse Vimse och de andra brukar jag kalla för rörelsesånger ;-)

Tack så mkt.. Skrev fel.. Skulle ha skrivit artikulationssånger..

Skönt att du är vaken :tumsup:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Återgå till Teckensnack