annorlunda tecken?

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

annorlunda tecken?

Inläggav Asia » tor jan 24, 2008 14:04

Jag jobbar med barn som har autism och vi använder endel tecken till vissa. Jag har gått på teckenkurs på studieförbundet vuxenskolan i flera år för en dam som har en döv dotter och håller teckenläger på somrarna för familjer med barn som har Downs syndrom.

Jag undrar lite efter att ha läst här. Jag tycker att många tecken är helt anorlunda mot vad jag lärt mej.... är dehär nå andra tecken eller har jag lärt mej nåt gammalt eller vad?????????
Asia
10 - Skitnyfiken

Inläggav shalita » tor jan 24, 2008 21:48

jag har lärt mig lite teckenspråk av min svägerska som jobbar som assistent åt en dövblind person, själv är jag också inskolad extravikarie hos två dövblinda. (bara för att ge min bakgrund om teckenspråk)

men som jag har förstått det finns det lite variationer, dels modernisering, nya ord tillkommer, vissa gamla ändras. och även en del dialektalt. jag har bland annat hört att tecknet för toa (förutom krysstecknet över bröstet) U-hand knackar mot sidan av pannan, är norrländskt.... och används inte söder-över.

men jag har ju inte mycket erfarenhet o få konkreta belägg! :hmm:
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Asia » tor jan 24, 2008 21:59

toa va jusst ett sånt tecken jag funderade över eftersom jag lärt mej kryss på bröstet å sen läste om dedär andra tecknet å då fattade jag ingenting! :hide:
Asia
10 - Skitnyfiken

Återgå till Teckensnack