Ny här och behöver en knuff

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Ny här och behöver en knuff

Inläggav miom » mån jun 02, 2008 10:02

Hej!
Med vår nu femåring tecknade vi massor och vid ett års ålder kunde han mer än 40 tecken. Då tecknade vi med "Baby sign", en amerikansk bok och det fanns inte ens något svenskt forum om att teckna. Ändå höll vi på och hade kul. Nu har vi en niomånaders hemma och det är av någon anledning jättesegt att komma igång.

Med vår femåring använder vi fortfarande en del tecken vilket är väldigt smidigt när man inte kan höra varandra eller vill vara diskret. Dom använder tecken på hans dagis (helt vanligt dagis) också. tex dags att klä på sig, behöver du gå på toa, sitt ner, det är slut osv. Jag och min sambo har också en hel del tecken som vi använder mellan oss, tex jag går på toa, dags att sova, var är boken osv..... Det mesta är nog hemsnickrat.

Men av någon obegriplig anledning kommer vi inte loss med vår bebis. han hänger liksom bara med på ett annat sätt men likväl pratar jag ju med honom. Tror att jag har en ambition att använda mer riktiga tecken denna gång och inte amerikanska bebistecken och därför tvekar. Vi har teckenhattens CD med tecken hemma men man kan ju inte springa till datorn hela tiden. Ge mig fem tecken som jag ska börja snälla.

Och vart hittar jag en liten behändig fickbok med bra tecken? Vi har ingen fungerande skrivare.....Men pappa har så.....om det är det bästa sättet så går det ju att fixa.
Bär och tecknar med Nelson 021105 och Edgar 070827
miom
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » mån jun 02, 2008 14:18

Vi har en jättefin och rolig bok med ett antal tecken för vardagsgrejjer.
Adressen till sidan om boken är http://www.talamedtecken.se/
Vet inte vad den kostar, vår bok är en prototyp bara från utvecklingsskedet.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Teckensnack