Tvåspråkighet

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Tvåspråkighet

Inläggav Lisa » mån dec 19, 2005 17:45

Hur gör man med teckenspråk när vi pratar två olika språk med barnet? Blir det förvirrande för barnet när vi använder samma tecken fast olika ord???
Lisa

Inläggav SkogsKajsa » mån dec 19, 2005 18:00

jag har ingen som helst aning egentligen, men kan det inte göra det hela lättare att förstå att två olika ord betyder samma om man gör likadana tecken till orden?

Bara en gissning altså :-D
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » mån dec 19, 2005 18:11

Tja... man säger ju hund varvat med vovve, så varför inte? Jag är inte insatt i tvåspråkighet dock, men jag tänker att tecknen kanske kan hjälpa till och koppla ihop de två orden? Eller kanske inte... :blahblah: :blahblah: :blahblah:
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav PM » mån jan 30, 2006 23:05

Det finns ingen anledning till oro. Människan hjärna och då speciellt det lilla barnets har en fantastisk kapacitet. Det lilla barnets hjärna kan liknas vid en dator, dock är den mänskliga hjärnan oändligt överlägsen hela världens datorer tillsammans...

Nedanstående är ett litet utdrag ur mina minnesanteckningar från en av mina absoluta favorit böcker för tillfället, "Lär din baby fakta" av Glenn Doman (Han har för övrigt skrivit fler Mycket intressanta böcker).

Dock finns det många likheter mellan hjärnan och en dator:

Datorn är liksom hjärnan helt beroende av antalet fakta som den lagrat i sitt minne.

I datorn kallas fakta för en Informationsbit. När det gäller hjärnan kan vi kalla det Intelligensbitar. Den nya kunskap som kan erhållas utifrån dessa fakta begränsas i datorn, liksom i barnets hjärna, av antalet fakta som lagrats där.

Fakta som lagrats i en dator kallas Databasen, De fakta som lagrats i en mänsklig hjärna kan kallas Kunskapsbasen.

Barn har förmågan att lära in fakta/ s k kallade Intelligensbitar i en takt som ingen vuxen någonsin skulle kunna komma i närheten av...!

Eller som Fuller Buckminster sa:

"Alla barn föds som genier, och i använder de första sex åren av deras liv till att avlägsna geniet i dem."...

För mer info om författaren till ovan nämnda bok ber jag dig besöka: http://www.gentlerevolution.com/merchan ... ry_Code=B4

Varma vänliga hälsningar,

Petra Moudi

Vår hemsida: http://www.pinscher.photojoe.se/
Min mans fotosida: http://www.photojoe.se
Fyll inte livet med år, utan åren med liv...
PM
10 - Skitnyfiken

Inläggav MrGreen » tis feb 14, 2006 08:02

Med andra ord så går det ypperligt att använda flera språk med barnen, bara ni inte blandar svenska och engelska på en gång.. Menar då att ni ska ju inte prata svängelska.. :green:

Så teckna och prata modersmål.. Går fint att teckna svenska men prata finska.. Så det är bara att börja :blahblah: :blahblah:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Mirja » tis mar 21, 2006 19:27

Vad kul med funderingar om flerspråkighet och teckenspråk! Nu blir jag ännu mer sugen på att sätta mig in i teckenspråk. Vi talar både finska och svenska och märker att Elina förstår båda språk lika bra. När det gäller tecknandet har vi inte kommit igång mer än att teckna "kissa" vilket hon har lärt sig!
Mirja
10 - Skitnyfiken

Inläggav krtek » fre okt 27, 2006 08:28

Skrev om detta under en annan tråd. Men det är utmärkt att använda tecken som en bro mellan språken. Jag känner flera familjer värden över som gör så.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Återgå till Teckensnack