"Du vet väl att tvåspråkiga barn börjar tala senare?&qu

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

"Du vet väl att tvåspråkiga barn börjar tala senare?&qu

Inläggav Sarita » mån jul 03, 2006 14:36

"Du vet däl att tvåspråkiga barn börjar tala senare?" sa min mamma idag, och stingslig som jag råkade vara tolkade jag det som "det är väl dumt att krångla till det med tecken när hon inte är döv?!"

Nu var det nog inte så illa ment, men icke desto mindre skulle jag vilja höra vad ni skulle svara på nåt sånt. Jag har inte läst nån forskning kring detta på ett tag och vet inte ens om det verkligen är den rådande uppfattningen längre att det tar längre tid att lära sig två språk, även om det låter rimligt.

Jag tänker mig att
1) språkförmågan utvecklas snabbare ju tidigare man får respons på sina språkliga kommunikationsförsök, och det får man tidigare om man tecknar eftersom handmotoriken utvecklas tidigare än minmotoriken och man därför gör sig förstådd mera och tidigare.

2) inlärning av språket sker fortare om man får flera typer av stimulans, dvs både visuellt/handmotoriskt och auditivt/munmotoriskt. Att inlärning av ANDRA saker iallafall sker snabbare vid flera typer av stimulans anser jag min som pedagog redan veta alldeles säkert. :-D

Att lära sig två eller flera talade språk samtidigt är ju mest att lära sig mera av samma - två ljudkombinationer för samma sak - så det borde ju ta längre tid, men jag tycker inte att man utifrån det kan dra slutsatsen att det också tar längre tid att lära sig en ljudkombination och en rörelse. I så fall skulle det, som min man påpekade, anses att man fördröjer språkutvecklingen när manläser bilderböcker för då måste ju det stackars barnet lära sig både en bild och ett ord för samma sak...!

Jepp, vad säger ni?
Sarita, mamma till Milla född 050519
Sarita
10 - Skitnyfiken

Inläggav Sarita » mån jul 03, 2006 14:59

Och med minmotorik menar jag så klart munmotorik...
Sarita, mamma till Milla född 050519
Sarita
10 - Skitnyfiken

Inläggav tinaw » mån jul 03, 2006 18:38

Har ingen länk just nu, men det är faktiskt tvärtom när det gäller tecknande. Tecknande barn får tidigare och större ordförråd. Även en större språklig förmåga, skillnaden märks ända upp i lågstadiet minst. Forskningen talar om att tecknandet gör att barnet snabbare gör kopplingen "ord" = "symbol för något". Min erfarenhet är att barnen pratar med två-ordsmeningar nästan på en gång i stället för att börja med ett-ordsmeningar. Thilda var inte gammal (7 månader???) när hon tecknade till Samuel "Nu tycker jag att du ska dricka upp mjölken" :whut: :lol:, för när man tecknar använder man hela kroppen, det är mycket lättare att vara nyanserad tidigt.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » mån jul 03, 2006 18:42

jag vet inte heller med tycker att det låter vettigt det du skriver som argument!

Vi har även snackat här på forumet i nån tråd om möjligheter att tvåspråkiga (två talspråk alltså) barn har stor nytta av tecken eftersom det är ett tecken som binder samman två ord på olika språk.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » mån jul 03, 2006 18:43

Tecken som stöd, alltså att teckna huvudordet i meningarna, är inte att använda två språk som i tvåspråkighet förresten, det är att förstärka ett språk.

En annan vanlig "fördom" är att barnen väljer att teckna i stället för att prata och därför talar senare, även detta är felaktigt så det stänker om det. Thilda 2,5 år tecknar nästan aldrig längre, nu när vi förstår skillnaden på de ord hon säger. Men när allt lät som "itta", då var tecknandet guld värt! Men ibland tecknar hon, och hon förstår tecknen. Hon tecknar till brorsan ibland.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Emma2 » tis jul 04, 2006 06:38

Jag har oxå hört det som Tina skriver....det förstärker förståelsen för ord o ökar ordförådet att teckna....
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav krtek » fre okt 27, 2006 08:24

Vi använder svenskt teckenstöd till de tre (tal)språken som figurerar i vår familj. Det är vanligt på den internationella lista för fleraspråk och barn med Downs syndrom som jag driver.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Flera språk hemma

Inläggav Jordnöten » ons maj 02, 2007 15:49

INtresserad av hur ni som har flera språk hemma upplever det? Jag pratar svenska med vår dotter, min man hebreiska, och vi pratar (tyvärr..) engelska oss emellan av gammal vana då det är det språk vi träffades på innan vi lärde oss varandras språk. Vi funderar nu på att börja med teckenspråk, mest för att min systerdotter är döv och vi vill att Mika ska lära sej tsp, men också för att vi hört att det ska vara bra att teckna till flerspråkiga barn. Hur gamla är era barn och hur har de klarat av fler än två språk? Mika är bara 2,5 månad än så länge så vi har inte börjat teckna ännu. När börja? Hur? Jag är flytande på tsp (dövas teckenspråk), min man kan några tecken, kanske 20-30.
Mamma till underbaraste lilla Mika 0701216 och Benjamin 090305
Jordnöten
1 - Smygfis

Inläggav melon » ons maj 02, 2007 19:54

Jag håller helt med dig Sarita!!!

Vi använder ju 2 språk här hemma, dels svenska och dels teckenspråk, och sen babytecken som metod för att lära Siri nya ord/tecken på. Sist förra veckan sa de på dagis att de tycker hon är väldigt tydlig med sin kommunikation, alltså att hon kan uttrycka precis vad hon vill tidigare än andra barn, och dels att hon är väldigt tidig i sin språkutveckling. De jobbar mcyket med språket, för hälften av barnen är just tvåspråkiga (invandrarbarn) så jag tror de vet vad de talar om. Siri är 20 månader och säger ofta 3-ordsmeningar, det tror jag är ganska tidigt. Sen kan man ju inte dra några slutsatser från 1 barn, men sen är hon i alla fall inte ;-)

Jag håller med dig helt i dina argument, jag är helt övertygad om att ett barn som blir uppmuntrat att kommunicera tidigt utvecklar fortare en vilja till och förståelse för kommunikation. Vi har sett det jättetydligt på Siri, hon blir jättefrustrerad när hon vill säga nåt men inte har verktygen. Så fort hon får ett ord och tecken blir hon jättenöjd och använder det på en gång. Och helt klart är att ett barn är begränsat i sin förmåga att göra ljud, så då är ju tecken perfekt! :tumup:

Jordnöten: Både jag och min man är fullt teckenspråkiga och vi valde att min man skulle teckna mest med Siri och jag tala, eftersom han är hörselskadad och det blir mest naturligt så. Han tecknade med Siri från början, men sen när hon blev mer vaken, kan det varit runt halvåret?, så började vi med "babytecken" dvs tydligt markera enstaka ord med tecken, för att visa vad saker och företeelser heter. Siri verkade fatta sambandet vid 8-9 månader, och tecknade några enstaka tecken själv, men runt året kom stora bomben med massor av tecken, och hon lärde sig säkert ett nytt om dagen ett tag! När hon var 1½ verkade hon lägga tecknen lite åt sidan och valde att träna på svenskan ett tag, men nu vid 1 år och 9 månader tar hon mer tecken igen. Jag har hört det från fler som har tvåspråkiga barn, att de verkar byta fokus, tar ett språk i taget och i etapper.
Nu är det säkert skillnad på er som har 2 talade språk, men jag tror att babytecken då är en stor fördel för att man kan "binda ihop" betydelsen för 2 olika ord med ett och samma tecken.
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav liv » lör maj 05, 2007 20:05

Här har ju skrivits många kloka saker, och jag vill gärna tillägga ett par till. Själva ingången blir ofta tokig när man pratar om huruvdia barn kan lära sig flera språk. Det är bara vi här i vissa västländer som normen är att barn lär sig ett språk från början. En majoritet av världens befolkning är flerspråkig. Vidare så visar forskningen idag att barn har förmåga att både lära sig och skilja på två språk från tidig ålder. En- och tvåspråkiga barn uppvisar samma språkliga milstolpar vid ungefär samma ålder. Och nu ska jag nog inte snöa in mer på detta intressanta ämne! :hellu:
liv
70 - Pissmyra

Inläggav Kolsyra » ons maj 09, 2007 20:21

Jag vet för lite om teckenspråk för att kunna uttala mig om det, men om tvåspråkighet vet jag en del. Det stämmer att flerspråkiga barn (med talade språk) börjar tala lite senare än enspråkiga, men skillnaden är verkligen inte stor utan viftas mest bort av förståsigpåarna.

Att ha fler än ett språk är så mycket värdefullare än att börja tala vid en viss ålder i stället för t.ex. två månader senare, så vad jag vet är det inte så många som har fördjupat sig i den marginella förseningen. Förklaringen till det hela sägs vara att barn i en tvåspråkig miljö använder något längre tid till att "lyssna in" innan de börjar tala själva. Det verkar ju ganska logiskt, det finns ju mer, en större variation, att lyssna på...

Det är inte betungande för barn att lära sig fler än ett språk i naturliga sammanhang. Som liv skriver så är enspråkiga i minoritet i världen.
Kolsyra
250 - Pottsork

Återgå till Teckensnack