Baby signs?

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Baby signs?

Inläggav Marimba » tis aug 15, 2006 20:10

Finns det nåt sätt att lära sig baby signs?
Finns det nån webbsida där tecknen visas (som inte kostar pengar)?
Antar att det MrGreen tecknar är "svenska tecken" liksom?

(Hoppas nån begriper vad jag är ute efter, känner att jag inte är riktigt hemma på det här området... :hide: )

Använder ni baby signs, "vanliga svenska tecken" eller hemmagjorda eller blandat kanske...? :mitvit:
M med O 060329
Marimba
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » tis aug 15, 2006 21:31

Har du kollat bland länkarna på tecknasidan? Vet inte själv om det finns nån länk till nån gratissida med babysigns.

När vi tecknar så använder vi svenska teckenspråket eftersom det är så bra och genomtänkta tecken oftast plus att det är bra om han kan lite sånt, teckenspråk är ju aldrig fel att kunna :vågen:

Ibland använder vi dock tecken som Lukas själv kommit på eftersom det är sånt osm han tycker är logiskt och vi kan ju inte säga att det han tecknar är fel - "gör såhär istället" - när vi ändå förstår.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » tis aug 15, 2006 21:32

Ah nu läste jag din fråga igen och tror jag fattar, du frågar inte efter det amerikanska teckenspråket utan efter ett särskillt teckenspråk för bebisar eller? Det tror jag inte finns, man tecknar nog endera med egna tecken eller med det teckenspråket som finns för ens språk.
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » tis aug 15, 2006 22:57

www.babysigns.com

Men hur mycket som finns på själva hemsidan är jag osäker på.

Kajsa, jodå, det finns ett eget amerikanskt babysign-teckenspråk. Men man måste ju inte använde de tecknen.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » ons aug 16, 2006 09:08

tinaw skrev:Kajsa, jodå, det finns ett eget amerikanskt babysign-teckenspråk. Men man måste ju inte använde de tecknen.

:oooops: sorry! :ops:
Tack tinaw!
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Re: Baby signs?

Inläggav MrGreen » ons aug 16, 2006 12:10

Marimba skrev:Finns det nåt sätt att lära sig baby signs?
Finns det nån webbsida där tecknen visas (som inte kostar pengar)?
Antar att det MrGreen tecknar är "svenska tecken" liksom?

(Hoppas nån begriper vad jag är ute efter, känner att jag inte är riktigt hemma på det här området... :hide: )

Använder ni baby signs, "vanliga svenska tecken" eller hemmagjorda eller blandat kanske...? :mitvit:

Ja, jag tecknar de svenska tecknen som också används av döva barn i sverige.. Men om du menar speciella babytecken så ska du nog vända dig till stockholms dövförening för de har babytecken-kurser..

Jag vill bara teckna svenska tecken för att det kan man använda sig av med döva i sverige.. :tumsup:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Marimba » lör aug 19, 2006 11:28

SkogsKajsa skrev:När vi tecknar så använder vi svenska teckenspråket eftersom det är så bra och genomtänkta tecken oftast plus att det är bra om han kan lite sånt, teckenspråk är ju aldrig fel att kunna :vågen:

MrGreen skrev:Jag vill bara teckna svenska tecken för att det kan man använda sig av med döva i sverige.. :tumsup:

Där har ni verkligen en poäng. Tycker mig ha förstått att babysigns skulle vara lite "enklare" tecken för små barn att teckna, men som sagt, ni har en poäng. Ja, vi blandar väl och hittar på lite eget så blir det nog lagom bra! :lol: Tack!
M med O 060329
Marimba
70 - Pissmyra

Bara att förenkla

Inläggav krtek » fre okt 27, 2006 08:17

Tecken ur svenska teckenspråket är enkla nog för barn med utvecklingsstörning, så det är nog inga problem. Vissa tecken är ju bara att förenkla om det behövs. Vi förenklar de tecken som innehåller mer än ett moment, t.ex. ballong (som hemma hon oss bara är blåsa-upp-delen).
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Återgå till Teckensnack