larma eller larm?

Här diskuterar vi hur olika tecken ser ut.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

larma eller larm?

Inläggav krtek » tis jan 09, 2007 14:15

Jag håller på att sätta tecken till sonens läsebok. Och då stöter man på patrull.

larmar (i "Elins mamma larmar polis") - hitta inte larma, ska man ta alarm då?

smart - ska jag ta tecknet för smart som är nytt för oss, eller ska jag ta duktig som vi redan känner till?

Vad tycker ni?

(sonen är hörande, men är visuellt stark så vi använder tecken vid läsinlärningen m.m.)
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Re: larma eller larm?

Inläggav melon » tis jan 09, 2007 20:52

krtek skrev:larmar (i "Elins mamma larmar polis") - hitta inte larma, ska man ta alarm då?

Larm och alarm tecknar jag på samma vis, med en vänsterhand som hålls upp med handflatan åt höger och fingrarna uppåt och med ett "krokfinger" (böjt pekfinger) som slås emot den. Annars är ju essensen att mamman ringer polisen, är det kanske bättre? Fast om du tecknar för att förtydliga och lära in nya ord blir ju det kanske fel? :hmm:

krtek skrev:smart - ska jag ta tecknet för smart som är nytt för oss, eller ska jag ta duktig som vi redan känner till?

Smart och duktig tecknar jag på samma sätt, en o-hand som vecklas ut vid tinningen. Sen finns det ett annat smart ifall du vill skilja på det. Då håller du "nyphanden" (pekfinger och tumme ihop som om du håller i något väldigt litet) i mitten av pannan och drar sen ut pekfingret så att handen förändras till en "måtthand". Jag brukar tänka på att det betyder att man har väldigt tjockt med kunskap därinne :hellu:

Hoppas att jag var till någon hjälp för dig!
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Återgå till Hur tecknas det?