Toa

Här diskuterar vi hur olika tecken ser ut.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Toa

Inläggav Jenny » tor apr 06, 2006 19:33

Tittade på hur man gör toa-tecknet. Det är två olika tecken om jag förstår det rätt? Men vad kommer de ifrån? Jag kan inte koppla ihop dem med något som har med toa att göra. :mitvit:
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Re: Toa

Inläggav melon » tor apr 06, 2006 21:20

Tille skrev:Tittade på hur man gör toa-tecknet. Det är två olika tecken om jag förstår det rätt? Men vad kommer de ifrån? Jag kan inte koppla ihop dem med något som har med toa att göra. :mitvit:

Det är ju långt ifrån alla tecken som har en (för oss) logisk förklaring. Precis som ord, har de kanske kommits på för längesen, och kanske de var "logiska". Tydligen ska toa som tecknas som ett plus på axeln ha börjat användas på den tiden det var fult med könsord och tecken som kissa och bajsa, och därför ville ha ett neutralt tecken som inte innehöll något av dessa...

Det andra toa-tecknet tecknas samma som tecknet för gödsel, så någon har säkert gjort den sammankopplingen en gång och så fastnade det...

Generellt kan man säga att konkreta saker ofta har logiska tecken, av helt naturliga skäl. En bil är ju lätt att förklara i rörelse, men hur ser en dröm ut?
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Återgå till Hur tecknas det?