jag älskar dig?

Här diskuterar vi hur olika tecken ser ut.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

jag älskar dig?

Inläggav dora » fre jul 28, 2006 21:35

vet inte om det har frågats om det innan - men hur tecknas "jag älskar dig" :heart:
dora
250 - Pottsork

Inläggav melon » lör jul 29, 2006 17:23

På amerikanske finns det ett utärkt tecken som du säkert sett, det är nästan som hårdrockshanden :rock: fast utan headbangingen ;-) Knuten hand, med tumen, pekfingret och lillfingret ute.

Så nu kan du det amerikanska, nu kommer det svenska. B-) Jag kan du redan, bara att peka på dig själv. Älskar tecknas med att båda händerna läggs på varandra vid hjärtat och så trycker man till. Dig tecknas med att antingen peka på personen i fråga (eg. "du") och dig på "riktigt" tecknas med en sk "måtthand" dvs knuten hand med tummen och pekfingret ute (pekfingret böjt) som hålls upp framför personen och dras nedåt. (också tecknet för person om det inte tecknas mot någon)

Och så lite överkurs. Teckenspråk har egen syntax (ordföljd i mening) så den grammatiskt riktiga ordföljden är "älskar dig jag" där jag är stumt dvs har ingen munbild.

Sen funkar det att rita hjärtan också, det brukar vi göra när vi ska vara gulliga. :heart:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav dora » lör jul 29, 2006 20:12

tack! :-D
dora
250 - Pottsork

Återgå till Hur tecknas det?