Teckenhatten

Ett spel med tecken, en hemsida med forskning om tecken eller kanske "bara" en tanke om tecken? Tipsa oss andra här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Teckenhatten

Inläggav callisto79 » ons nov 16, 2005 22:24

Hej! Är helt ny på det här forumet. Jag tänkte tipsa om att man kan beställa ett dataprogram som heter Teckenhatten (www.teckenhatten.com) som är utvecklat för barn med språkstörningar, men som funkar alldeles utmärkt om man vill lära sig teckna till sitt "normala" barn. Har köpt det då min systerson har Downs Syndrom, men har använt det för att teckna till min son som är 9månader. Och häromdagen tecknade han "kom" *stolt*
callisto79
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » tor nov 17, 2005 11:11

Hej och välkommen hit callisto79!

Tack för tipset! Roligt att din son börjat teckna! Jag tecknar med Lukas (6 mån) men jag vet inte om han svarar eller bara fladdrar med handen ändå :hmm: :smile:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Sara P. H. » tor nov 24, 2005 10:44

Inspirerande!
Är fickordboken kanske nå´t för babytecknare månntro?? (500 vanligaste orden... verkar ju rimlig nivå ?!? ) Har någon av er den? eller letar ni ett ord i taget via nätet?
Sara P. H.
70 - Pissmyra

Inläggav callisto79 » mån nov 28, 2005 18:05

Vi har dataprogrammet på cdskiva här hemma. Sitter ibland och kollar uppord som kan tänkas vara lämpliga :-)
callisto79
1 - Smygfis

Inläggav callisto79 » mån nov 28, 2005 18:06

men fickordboken är nog toppen!!
callisto79
1 - Smygfis

Inläggav Sara P. H. » tor dec 01, 2005 23:37

Nu har jag beställt fickhatten och väntar med spänning på brevbäraren.... ;-)
Sara P. H.
70 - Pissmyra

Inläggav tinaw » fre dec 02, 2005 00:26

:app: Då väntar vi med spänning på rapport!
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav Sara P. H. » mån dec 19, 2005 21:19

:tumsup: Gillar boken!! :tumup:
Enkla, tydliga bilder, fickstorlek och vettigt ordurval- kommer nog att räcka rätt bra för våra behov gissar jag.
( :-D kan ju fortfarande slå upp på nätet- om man kommer ihåg vad det nu var :-S man skulle göra- när man väl satt sig vid datorn... :hmm: ;-) )
(var först lite irriterad över att priset -högre än utlovat- men när jag klagade fick jag ny faktura direkt med det fördelaktiga priset...som eg. var felskrivet pga jul-stress... Det ordinarie priset är 194 kr inkl frakt och moms- om nå´n är i shoppingtagen... :blahblah: kan förresten skvallra/tipsa om att ILKA hade teckenspråkssagoböcker-och massa annat fint-men hög minimiordergräns :blahblah: :hide: )
Sara P. H.
70 - Pissmyra

olika tecken?

Inläggav annelie » tor maj 18, 2006 09:19

har oxå köpt teckenhatten, inte fickboken dock, men vissa tecken är olika, som potta tex, är det bara olika dialekter typ eller så?
så jag inte tecknar fel. vilket är mest "rikssvenska" tecken?

det ni gör eller det på teckenhatten. jag bor i västergötland

tack på förhand
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
annelie
10 - Skitnyfiken

Re: olika tecken?

Inläggav melon » tor maj 18, 2006 16:05

annelie skrev:har oxå köpt teckenhatten, inte fickboken dock, men vissa tecken är olika, som potta tex, är det bara olika dialekter typ eller så?
så jag inte tecknar fel. vilket är mest "rikssvenska" tecken?

det ni gör eller det på teckenhatten. jag bor i västergötland

tack på förhand

De dialektala skillnaderna är inte så stora inom teckenspråket som inom svenskan även om de förekommer, men däremot så har ganska många ord flera teckenvarianter, och det kan vara det du har råkat ut för. Vi har försökt att välja ut de tecken vi tycker används mest och/eller är lättast att teckna. Ibland har vi velat ha med båda så då har vi filmat in båda efter varandra. :-D
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

då förstår jag

Inläggav annelie » tor maj 18, 2006 16:14

man blir ju lite lätt förvirrad när man faktiskt inte kan nåt om teckenspråk alls :-S
tex helikopter som visas olika på ellens teckenmemory och i teckanhatten, men då är båda lika "förståeliga" om en som tecknar ser . :hmm: :mitvit: tack för svaret
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
annelie
10 - Skitnyfiken

Re: då förstår jag

Inläggav melon » tor maj 18, 2006 20:26

annelie skrev:man blir ju lite lätt förvirrad när man faktiskt inte kan nåt om teckenspråk alls :-S
tex helikopter som visas olika på ellens teckenmemory och i teckanhatten, men då är båda lika "förståeliga" om en som tecknar ser . :hmm: :mitvit: tack för svaret

Jaa, tyvärr, så är det lite förvirrande. Men om du tänker efter så är det ju likadant med svenskan t.ex. Tänk på en invandrare som kommer hit och hör folk prata om tidningen, kvällspressen, blaskan osv osv. :-D Lika förvirrande det.
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

ja så sant

Inläggav annelie » tor maj 18, 2006 21:24

om inte det ändå är värre, för jag säger ju ändå ordet på modersmålet samtidigt som jag tecknar det. så lätt jag fick det så plötsligt, om jag tänker så :green:
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
annelie
10 - Skitnyfiken

Återgå till TeckenTips