Teckna mot målet

Ett spel med tecken, en hemsida med forskning om tecken eller kanske "bara" en tanke om tecken? Tipsa oss andra här!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Teckna mot målet

Inläggav SkogsKajsa » mån mar 06, 2006 08:33

Ett bra tips är att ibörjan använda tecken som man kan rikta mot målet.
T.ex så har Lukas haft lätt att snappa upp tecknet för lampa eftersom vi tecknat det mot lampan, och tecknet för pippi eftersom vi tecknat det upp mot pippin på väggen.

Så tecken som inte görs mot/nära kroppen uten bara med handen är en fördel då de kan riktas mot målet.

Hund tycker jag t.ex är jättesvårt eftersom klappet mot benet är svårt att få honom att titta på och svårt att få honom att koppla samman med ordet/bilden. Klappar det gör man ju dessutom lite till vardags på det mesta :app:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Jenny » mån mar 06, 2006 09:23

Så gör vi också när vi tecknar lampa. Hoppas lite på att han ska börja teckna lampa eftersom han älskar lampor just nu. Är han ledsen kan man alltid tända och släcka en lampa en stund så blir allt bra. ;-)
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav MrGreen » mån mar 06, 2006 15:00

Teckna mot målet.. Hmm.. Ja, det kan ju förklara varför många döva nästan slår en i hövvet när de tecknar.. :rofl:

Ja, ett bra tips faktiskt.. Men vill bara säga till er som har hörselskadade eller döva barn eller barn med talsvårigheter att det kanske är bäst att teckna som det ska tecknas så det blir rätt för dem när de blir större..

Ska faktiskt testa att teckna mot målet.. Tack för tipset :tumsup:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Återgå till TeckenTips