Lagom stor tjej!

Hur funkar det i vardagen hemma hos er? Lämna gärna din historia här, lång som kort ;-)

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Lagom stor tjej!

Inläggav LinnéaMätare » sön okt 29, 2006 20:53

Hej alla tecknande föräldrar! :hello:

När jag hittade ecsweden och började begripa vad babytecken handlade om tyckte jag min lilla Edit var för liten för sådant, så jag längtade och gav henne inga tecken.

Sedan, ett bra tag senare hälsade jag på er igen och upptäckte åter igen det här med bebis-tecken, och reaktionen blev nejjj, jag glömde! Nu är hon ju för stor, hon har ju typ börjat säga små ord, så nu är det ingen idé att försöka längre. :-(

Men det var inte försent! Hon fattade och vi försökte hitta på nya tecken. Lampa var det första tecknet, men det har vi lämnat nu, hon säger "la-la" med en liten vinkning kanske, och är så nöjd med det.

Annars är det djur som gäller här. Vi hittar på allt eftersom behov uppstår, och det roligaste just nu är att hon hittat på ett tecken för häst alldeles själv! Hon håller i hop handen (som om hon höll en liten leksakshäst) och galopperar några gånger samtidigt som hon säger "glopp glopp". Har hon en häst i handen så följer den med tecknet. Det är så gulligt när vi åker bil och hon bestämmer sig för att berätta att det finns en häst där utanför fönstret (det måste inte vara sant).

Kiss och bajs- tecken begriper hon inte, hon ser mest konfunderad ut. Vi behöver inte de tecknen eftersom hon säger "sss" för allt sådant, (långt i från varje gång), men det skulle vara gulligt. Jag gissar att hon skulle gilla att variera talet med ett tecken, men inte ett så avancerat kanske...

Annars tecknar hon:
Ekorre (viftar på svansen-rumpan)
Ellefant (nyper i näsan och säger nö nö)
Apa (viftar med armarna och ropar uu uu) (sägs gärna strax efter ellefanten)
Äta (riktiga tecknet - tror jag - och ett smackljud)
Sova (lägger huvudet på sned)
Bada (favvotecknet! riktiga tecknet)
Napp (tummen framför munnen och smackljud)
Kanin (sniffar)
Hare (hoppar -oftast sittandes)
Ögon (blinkar stort - bättre än att peta ut ögonen som hon ville i början)
Borsta tänderna (pekfingret i munnen och gojsa runt "ao")

Det var så bra att ha tecknen förra veckan när vi var iväg och handlade födelsedagspresent, hon blev gnällig och ledsen på vägen hem. Tillslut frågade jag henne med ord och tecken om hon var trött, hungrig eller ville kissa. Hon svarade att hon var hungrig! Jag blev jätterförvånad och glad, det blev nog hon med, för hon var lugnare sedan. När vi kom hem visste vi vad som skulle prioriteras!

I dag träffade vi en liten bebis. Edit tecknade att bebisen hade napp och så ville hon säga något om ögonen som jag inte förstod, men det är så roligt när hon berättar! (och att hon inte petade ut ögonen på honom)

Edit badar nästan alltid efter kvällsmaten som en del i kvällsritualen, i bland tycker hon att maten eller pottan drar ut på tiden och då tecknar hon bada. Bra att veta vad hon vill!

Hon säger kack kack när hon ger bort saker... gulligt!
Hon påminner oss om att be för maten - knäpper händerna och säger Kack Go... sött!

Annars pratar hon massor men vi begriper inte ett smack, det gör henne inget, bara vi håller med henne.

Jag gissar att det kommer tecknas länge i vår familj, kanske lämnar hon inte tecknen förrens hon är nöjd med sitt talade språk. Man kan ju teckna samtidigt som man talar.

Så för stor för tecken är hon inte på långa vägar!
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » sön okt 29, 2006 21:10

Åh vilken gullig och klok, alldeles lagom stor tjej du har!! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav melon » mån okt 30, 2006 06:33

:heart: Gullig och lillgammal tjej du har! Visst bara smälter man när de står och pratar (nonsens för en annan) men verkligen låter och ser ut som om de menar det... :loving:

Hur gammal är hon förresten?

Och, det är aldrig försent att börja med tecken! Jag vet många 50-åringar som uppskattar det också B-) ;-)
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav LinnéaMätare » tis okt 31, 2006 20:34

Edit är ett och ett halft år!
Idag lärde hon sig spela munspel ;-)
Användarvisningsbild
LinnéaMätare
70 - Pissmyra