Lite tecken här och där...

Hur funkar det i vardagen hemma hos er? Lämna gärna din historia här, lång som kort ;-)

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Lite tecken här och där...

Inläggav jazoo » mån jan 22, 2007 19:41

Jag har tyckt att det här med teckenspråk är jättehäftigt, och som jag har berättat tidigare så brukar jag och min man ibland kommunicera med någon slags självpåhittat teckenspråk.

Men att komma igång och teckna med Alice har varit lättare tänkt än gjort. Jag har liksom inte riktigt kommit på vilka tecken jag ska använda. Men lite granna har det blivit i alla fall. Men alla tecken som Alice använder, gör hon samtidigt som hon pratar och säger ordet - är det så för er också?

Det första hon tecknade var äta, och det gör hon fortfarande ibland. Dricka är hennes bästa tecken, ett tag betydde det "vill ha" snarare än dricka. Hon gjorde tecknet och sa "ticka" så fort det var något hon ville ha. Hon fattade väl att tecknet var ett bra sätt att fånga vår uppmärksamhet.

Nu tecknar hon också lampa ibland, och pekar alltid på lampan när någon sjunger "Blinka lilla stjärna" och tecknar så där med handen att det ser ut ungefär som tecknet för lampa. Hon är uppmärksam, lilltjejan.

Hon älskar att sjunga "Imse vimse spindel", kan alla rörelserna, men det räknas väl inte som tecken, va?

Men sen är det inte så mycket mer, fast jag nog gärna skulle vilja. Vad säger ni, är det lönt att introducera fler tecken fast hon är så stor och pratar så pass mycket som hon gör? Och vilka tecken skall jag i så fall använda?

Tacksam för tankar från tecknar-eliten!
Johanna, mamma till Alice född okt 05 och Vincent född okt 08 :loving:
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Re: Lite tecken här och där...

Inläggav Kråkan » tis jan 23, 2007 19:05

Ingen tecknar-elit här då, jag är också ganska nybörjare :-)
Går det bra om jag svarar ändå ? ;-)

jazoo skrev:Men att komma igång och teckna med Alice har varit lättare tänkt än gjort. Jag har liksom inte riktigt kommit på vilka tecken jag ska använda.

Så är det för mej med, ibland är det hjärntorka och jag kommer inte på tecken i samma utsträckning som lillkråkan vill lära sej. Men jag tycker att det är bättre med ett egenpåhittat tecken, som ni kan enas om för stunden istället för att vänta flera dagar och sedan slå upp tecknet/ordet nånstans. Då kanske intresset för föremålet har hunnit svalna redan?
Vi pratar om allt vi ser på våra promenader, saker i hemmet/vid matstund osv.

jazoo skrev:Men alla tecken som Alice använder, gör hon samtidigt som hon pratar och säger ordet - är det så för er också?

Näe, lillkråkan säger inte ordet samtidigt. Om hon kan ordet så tecknar hon inte. Tex så säger hon "brum brum", istället för att göra "bil" tecken.
Hon säger "mamma" och visar inget intresse för att lära sej tecknet.

jazoo skrev:Det första hon tecknade var äta, och det gör hon fortfarande ibland. Dricka är hennes bästa tecken, ett tag betydde det "vill ha" snarare än dricka.

Här ändrar tecknen också betydelse ibland, favoritorden ändras och tecknen blandas ihop eller så hittar hon på egna tecken till det som det saknas tecken till i vårt gemensamma vokabulär.
Just nu är Lampa, Lyssna, Flygplan och Pippifågel absoluta favoriterna.
Tecken som försvann från listan över ofta-använda-ord är Toa, Napp, Dricka.

jazoo skrev:Hon älskar att sjunga "Imse vimse spindel", kan alla rörelserna, men det räknas väl inte som tecken, va?

Jo, men det gör det väl? Inte som riktigt teckenspråk, eftersom tex sol är en helt annan rörelse än i sången, men det kan väl räknas in som BabySigning-alla rörelser/tecken har ju en innebörd. :tumup:

jazoo skrev:Men sen är det inte så mycket mer, fast jag nog gärna skulle vilja. Vad säger ni, är det lönt att introducera fler tecken fast hon är så stor och pratar så pass mycket som hon gör? Och vilka tecken skall jag i så fall använda?

Hur gammal är Alice? Stämmer lilypie-tickern så är hon bara 1 år?
Pratar hon riktiga ord eller babyspråk som ni har lärt er att tyda?
Visar hon intresse så är det väl inte fel, tids nog så byter hon väl ut tecknen mot riktiga ord när hon lärt sig att säga dem.
Kråkan med busig tjeja född dec-05.
Tecknar massa ord.
Har EC-lightat från 6 mån ålder, nu verkar det övergå till nattEC, men dagarna är fortfarande lite si och så...
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Inläggav jazoo » tis jan 23, 2007 20:19

Alice är 15 mån, tickern har nog fastnat. Ska ta bort den.

Nej, hon pratar ord, fast egna varianter förstås. Ga-ga betyder gunga, brrrrrö betyder bröd etc.

Kanske är det överspelat med tecken, det kommer flera nya ord varje dag nu.
Johanna, mamma till Alice född okt 05 och Vincent född okt 08 :loving:
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav Kråkan » tis jan 23, 2007 22:30

jazoo skrev:Alice är 15 mån, tickern har nog fastnat. Ska ta bort den.
Nej, hon pratar ord, fast egna varianter förstås. Ga-ga betyder gunga, brrrrrö betyder bröd etc.
Kanske är det överspelat med tecken, det kommer flera nya ord varje dag nu.

Jaha, ja sånt babyspråk har ju lillkråkan också för sig (13 månader) och jag tycker är enklare med tecken för det kan inte misstolkas lika lätt. Vi förstår varann på studs, så fort vi bestämt ett gemensamt tecken och kan ha givande samtal om det mesta i omgivningen. Jag har så svårt att höra skillnad på de små små förändringarna i hennes uttal, och att man måste försöka lista ut vad kläklä/kotkot betyder - ibland kan det ju vara långt ifrån det verkliga talade ordet. Fast jag har väldigt svårt att förstå vissa dialekter också :green:

vissa lär sig prata tidigt så att hela omgivningen förstår och för dem så kanske det inte är lika viktigt med tecken. För andra som är knäpptysta eller kör sin egen variant av svenskan upp emot 2-3 års åldern är det ju superbra med tecken! Svägerskans barn pratade jättekonstigt länge, så där skulle det underlättat om han hade gjort lite tecken så man hade fått en chans till att förstå honom. Kändes så hemskt när föräldrana sa att man ibland bara får nicka och låtsas som att man har förstått. Föräldrarna förstod ju det mesta av hans egenpåhittade språk, men det fanns inte en chans att förstå för barnvakter osv.

Det talade språket kommer ju inte att hämmas av teckenspråket, utan snarare berika det och ordförrådet byggs ut ytterligare. Det kan leda till en ökad förståelse för hur språket är uppbyggt - så jag ser bara fördelar med baby signing. Vissa ord är ju jättesvåra att säga, att forma för munnen eller vissa bokstäver/bokstavskombinationer, så då kan de ju lära sig det ordet på teckenspråk flera månader innan de kan uttala det.
Kråkan med busig tjeja född dec-05.
Tecknar massa ord.
Har EC-lightat från 6 mån ålder, nu verkar det övergå till nattEC, men dagarna är fortfarande lite si och så...
Användarvisningsbild
Kråkan
10 - Skitnyfiken

Återgå till tECken-berättelser