Han tecknade!

Hur funkar det i vardagen hemma hos er? Lämna gärna din historia här, lång som kort ;-)

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Han tecknade!

Inläggav Jenny » fre nov 21, 2008 22:38

Jag tecknar inte så mycket som jag skulle vilja, men lite i alla fall, när jag kommer ihåg det. De tecken jag använder är lampa, bajsa, potta, färdig, amma, dricka, äta.

Idag när vi tittade på lampan, sa och tecknade lampa så sträckte han sin hand mot lampan med spretiga fingrar. :loving: Han gjorde det sen flera gånger, mest när vi gjorde det, men även själv. När jag tecknade lampa utan att säga ordet så vände han sig mot lampan och sträckte ut handen. :love:
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav marre » ons nov 26, 2008 22:55

:app:
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Va roligt!!

Inläggav Pugsey » lör dec 06, 2008 20:30

Vi började teckna åt lillan i samma veva som vi började ec:a henne och det kändes lite hopplöst för hon har inte varit särskilt intresserad eller hur jag nu ska uttrycka mig men nu ett halvår senare så tecknar hon oftast "innan" hon behöver kissa....tänk så mycket lättare allt blir :-D berättade detta för min mamma att lillan teckar oftast innan (och ibland när hon gör).....mamma tyckte att det lät så fantastiskt, och visst är vi stolta över henne.....barn lär sig så snabbt och nu kommer det ganska många tecken från henne, kul att kunna prata på detta sätt innan "talet" kommer....när hon är färdig på toan så håller hon fram händerna och vänder händerna med handflatan uppåt, min man sa att men så gör ju alltid du då du frågar henne om hon är färdig....jag hade inte tänkt på det men hon har tagit till sig det som ett tecken för färdig....sen skakar hon på huvudet om hon inte är färdig....himla bra det här med tecken... :tumsup:
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Inläggav pelikan » sön dec 07, 2008 07:34

Det låter ju så fint! När började ni att teckna och hur gammal är ditt barn nu? Jag hade börjat lite, men kände (dumt nog) som om det inte var någon idé när jag inte genast fick svar. :roll: Nu är Gabriel snart sex månader och jag antar att det är hög tid att leta fram några favorittecken att starta med.

Kanske jag rent av ska starta en träd med vår teckenberättelse. Det vore ju så kul att inte bara kunna läsa den om några år, utan dessutom få kommentarer och råd.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Pugsey » sön dec 07, 2008 11:06

Vi började ec:a lillan då hon var 6månader (fast vi visste inte riktigt då att det var ec:a vi gjorde), då det har tagit ett tag för henne....men det är väl så att allt ger inte utdelning på en gång....fast vi var nära att sluta teckna ett tag....men men envisa som vi är fortsatte vi :green:

Jag har hämtat inspiration för tecken från denna sida (som jag använder mig av mycket i jobbet som förskollärare) :-D

http://www.teckenhatten.com/

Har köpt en cd-skiva därifrån med teckensånger...himla rolig, enkla sånger.

Fortsätt att teckna jag tror att Gabriel kommer att fixa det där tids nog.... :tumsup: han är ju lika gammal som min tjej var då vi började...lycka till
Pugsey
10 - Skitnyfiken

Inläggav pelikan » fre dec 12, 2008 23:09

Tack för svaret. Nu går ju jag tillbaka till jobbet i januari :cry: så jag vet inte hur jag kommer att känna inför att teckna. Jag kommer ju knappt att få träffa honom. :cry: Å andra sidan är det min mamma som ska ta hand om honom :loving: och hon är mycket språkintresserad. Det kanske rent av blir bättre än om jag vore ensam? *hoppas* Jag ska nämna det.

Vänta nu! Vi talar ju redan två språk hemma. Hur blir det om vi lägger till ytterligare teckenspråk? Eller blir det "bara" ett stöd för de båda andra?
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Återgå till tECken-berättelser