Jag måste få skryta lite...

Hur funkar det i vardagen hemma hos er? Lämna gärna din historia här, lång som kort ;-)

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Jag måste få skryta lite...

Inläggav Sarita » tis maj 09, 2006 22:42

Min fantastiska lilla dotter - ja, era är också fantastiska ;-) - började teckna lampa (tror ni iallafall att det var, eller vinkade hon möjligen lite bara...?) när hon var nio månader. Nästa vecka fyller hon ett år och nu har hon tecknat

lampa
hund
musik
fågel
blomma
bok

och hon förstår vatten, napp, försiktigt och kanske ett par till. Fast ibland är det svårt att veta om det är det talade ordet eller tecknet hon förstår.

Nu märks det att hon har "fattat grejen". Bok har hon lärt sig på bara några dagar. Nu öser vi på med nya tecken!!

Hihi, vad roligt det är att se hennes glädje när vi förstår henne!! :-D
Sarita, mamma till Milla född 050519
Sarita
10 - Skitnyfiken

Inläggav dora » ons maj 10, 2006 06:00

vad skoj! :tumup:
dora
250 - Pottsork

Inläggav melon » ons maj 10, 2006 06:16

Åh va roligt!!! :vågen:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » ons maj 10, 2006 06:40

Va roligt! Lukas är inte ett dugg intresserad av att lära sig mer än lampa och pippi. Duktig tjej du har! :vågen:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » ons maj 10, 2006 09:40

Kanon :tumsup:

Skryt på.. Tyck3er bara det är roligt och insirerande :tumsup:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Sarita » sön jun 11, 2006 21:37

Idag skrev jag en lista på de tecken som Milla använder själv (eller i ärlighetens namn - de tecken hon använt själv åtminstone nån gång..).

Det var:

lampa
blomma
fågel
hund
klocka
bok
ärter
telefon
nalle
musik
banan
blöja
napp

De första fem använder hon dagligen, de sista två har vi bara sett en enda gång, och de däremellan kommer emellanåt. Jag tycker en sak är lite lustig: Bok teckande hon jädrar i det under ett par veckors tid, sen la hon av helt med det. Men hon är fortfarande lika intresserad av böcker. Och nåt annat tecken slutade hon med när hon kom på att hon kunde säga det istället. Har alla barn "perioder" med tecken på det viset??

Och en annan lustig sak: tecknet vi har för telefon har hon själv hittat på. Hon böjer ner handen och lägger utsidan av fingrarna mot kinden. Sen började hon göra samma tecken för gosenallen (mobil=nalle för ganska många år sen, minns ni...? :-) Lite kul tycker vi....
Sarita, mamma till Milla född 050519
Sarita
10 - Skitnyfiken

Inläggav melon » mån jun 12, 2006 06:28

Sarita skrev:Och en annan lustig sak: tecknet vi har för telefon har hon själv hittat på. Hon böjer ner handen och lägger utsidan av fingrarna mot kinden. Sen började hon göra samma tecken för gosenallen (mobil=nalle för ganska många år sen, minns ni...? :-) Lite kul tycker vi....

:lol: :lol: :lol: Smart tjej!

Det där med perioder vet jag inget om eftersom vi fortfarnde är i period 1 B-) men det sägs ju att barnen släpper tecknena när de kan säga ordet, och det låter väl som om det är fallet med din dotter kanske.
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » mån jun 12, 2006 10:11

Oj vilket duktig liten tjej! Jag är jätteavis!
Lukas tecknade ju "dricka" en period men sen slutade han och sen dess har han inte använt det nått alls (förutom nångång som Jonas tolkat nått fladder som "dricka") så periodare kan dom nog vara!
Tyvärr har han inte börjat använda ord för det heller så han skriker och pekar... :-(
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » tis jun 13, 2006 07:47

Härligt att det går bra för er!

Bild
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav Veronica » tis jun 13, 2006 10:18

Åh vad inspirerad jag blir. Men än blir det inte så mycket tecknande här hemma. Jag borde skärpa mig så att jag får in vanan...
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav Emma2 » tis jun 13, 2006 13:06

Va kul!!! :tumsup: Du får berätta mer om vi ses nån dag
Tyvärr har han inte börjat använda ord för det heller så han skriker och pekar...

Alla undrar om Vigo skriker sådär hela tiden när vi träffar nya människor... :hmm: och svaret är JA det gör han...skriker o pekar...ih ih ih låter han... så Lukas är inte ensam.
Jag har försökt med lampa nu länge men det händer inget. Däremot har vi ett eget tecken för katt...som han lärde sig, trodde jag, han gör så hela tiden just nu så jag vet ej vad han menar med det :hmm:
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Clärchen » fre jul 07, 2006 09:40

Sarita skrev:Idag skrev jag en lista på de tecken som Milla använder själv (eller i ärlighetens namn - de tecken hon använt själv åtminstone nån gång..).

Det var:

lampa
blomma
fågel
hund
klocka
bok
ärter
telefon
nalle
musik
banan
blöja
napp

De första fem använder hon dagligen, de sista två har vi bara sett en enda gång, och de däremellan kommer emellanåt. Jag tycker en sak är lite lustig: Bok teckande hon jädrar i det under ett par veckors tid, sen la hon av helt med det. Men hon är fortfarande lika intresserad av böcker. Och nåt annat tecken slutade hon med när hon kom på att hon kunde säga det istället. Har alla barn "perioder" med tecken på det viset??

Och en annan lustig sak: tecknet vi har för telefon har hon själv hittat på. Hon böjer ner handen och lägger utsidan av fingrarna mot kinden. Sen började hon göra samma tecken för gosenallen (mobil=nalle för ganska många år sen, minns ni...? :-) Lite kul tycker vi....

Vad kul att hon har snappat så många tecken! Elis har inte snappat riktigt lika många men jag har också sett att han använt ett tecken några dagar och sedan släppt det. Han gör förresten likadant när han tecknar telefon men inte för vanliga nallen :tumup:

Det mest använda tecknen här är vatten och fågel i pekställning (som förresten används för de flesta djur han ser, hund är också fågel med hundläte :rofl: ) Vatten betecknar förresten de flesta saker man kan dricka ur eller som ser ut att innehålla vätska.
Användarvisningsbild
Clärchen
10 - Skitnyfiken

Återgå till tECken-berättelser