Tips om nattpottning:

Här samlas fakta och tänkvärdeheter om EC

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Tips om nattpottning:

Inläggav Tuve » fre nov 28, 2008 07:46

Med min första son funkade inte nattpottning, men med den andre gör det. (Han är nu knappt 5 månader.) Vet inte om det är för att barnen är olika, eller för att jag kommit på ett bättre sätt. Beskriver det här i alla fall, om nån har nytta av det:

När behövs det? - När barnet är mätt, men ligger och sprätter till eller sparkar länge, och inte somnar om lugnt.

Ljus.
Jag har en svag nattlampa, som jag bara tänder om det verkligen behövs, pottar i mörker.

Allting inom räckhåll. Jag pottar sittande på sängkanten. Har en babybjörn pottstol med insats, och sätter insatsen mellan mina lår. På sängbordet har jag rena blöjor och en tygtrasa att torka med.

Så smidigt som möjligt för barnet. Jag viskar till honom, så han vet vad jag ska göra, knäpper upp bodyn, och lyfter honom varsamt över i knät. Han halvligger med huvet i mitt vänstra armveck. Tar av blöjan och justerar pottan på plats med högerhanden och säger pssss. Det kommer alltid kiss direkt, och mycket. Nån enstaka gång blir han lite gnällig, men oftast halvsover han igenom det hela! Ny blöja brukar behövas, jag justerar den när jag lagt ner honom. Ibland vill han ha mer tutte för att somna, men ofta somnar han direkt.

Extra tips. Snoppar kan ibland peka åt oförutsett håll, då spiller man i mörkret, så sitt långt ut på sängkanten.
Stor trasa att torka med är bättre än fippligt toapapper i mörkret.
Var noga att få nya blöjan rakt, kanske tända lite då.

Hos oss har det blivit en vana att potta ca kl 4-5 på natten. Det är bra att lägga märke till tiden, för om man är för sömnig för att tänka kan det hjälpa en att fatta vad som behövs. Ibland händer det att han sprallar "nödigt" även tidigare på natten, då kan det bli två pottningar den natten.

Detta stjäl faktiskt inte nattsömn för mig, för alternativet är att han håller mig vaken längre med sitt sprattlande.

Detta borde kanske vara i "bästa tipsen"-tråden, men jag tyckte det blev lite långt.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav nallemaja » fre nov 28, 2008 07:54

:tumsup: Toppen! Kanske något att klistra på lämplig plats :floet2:
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav pelikan » fre nov 28, 2008 10:16

Hur vet du när han har kissat, där i mörkret?

Kan du känna skillnad på inte-sova-så-bra-bök-på-grund-av-kissnödighet, och inte-sova-så-bra-bök-på-grund-av-annat? Gabriel bökar ofta, men ibland vaknar han ändå torr på morgonen. Och ibland hör jag ingenting, och han vaknar blöt...
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » fre nov 28, 2008 16:59

pelikan skrev:Hur vet du när han har kissat, där i mörkret?

Kan du känna skillnad på inte-sova-så-bra-bök-på-grund-av-kissnödighet, och inte-sova-så-bra-bök-på-grund-av-annat? Gabriel bökar ofta, men ibland vaknar han ändå torr på morgonen. Och ibland hör jag ingenting, och han vaknar blöt...

Jag hör kisset mot pottan.

Ibland när böket varit extra missnöjt har han faktiskt bajsat, men det är sällan han gör på natten. När han väcker mig för amning gör han det med ett mindre intensivt sprattel, som direkt slutar när han får bröstet. Om det återkommer efter amningen så var han kissig också.
En enda gång av alla gånger jag prövat mellan kl 0 och 5 har han inte kissat. Oavsett om blöjan varit torr eller blöt (oftast blöt, faktiskt). Så jag föreslår att du provar lite, så vet du snart ifall ditt barn uppskattar det eller inte. Vi har det som vana sen mer än en månad nu, varje natt.
Vi sover tätt intill varann, så då lär jag mig hans rörelsemönster. Men även om man inte gör det tror jag det kan vara lönt att prova. Blir barnet missnöjt, så märker man ju det, och kan avbryta, eller prova på annat sätt nästa gång.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Tuve » fre nov 28, 2008 17:29

Tror förresten att även andra pottor, bunkar eller plasthinkar duger bra till detta med. Poängen är att barnet slipper sitta själv, utan kan hänga/ligga skönt i ditt knä. Gnällig blir min son ifall det blir obekvämt, eller får honom att vakna för mycket.
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Återgå till Om EC