Min dotter vägrar allt vad potta och toa heter!

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Min dotter vägrar allt vad potta och toa heter!

Inläggav Sarita » sön okt 22, 2006 14:12

Jag ECade ett tag när Milla var runt halvåret med varierande resultat. I somras gick hon naken mycket, kissade understundom på pottan och mycket på golvet vilket hon själv samtidigt kommenterade med glada "kiss kiss!" :lol: Och så sa hon ibland till när hon ville bajsa, och ofta hann man själv se det.

Nu är allt detta helt borta. Hon visar inte när hon vill kissa. Vi ser inte när hon vill bajsa. Hon säger till _efteråt_ om hon är naken ist f innan eller samtidigt.

Hon vill _absolut_ inte sitta på pottan, jo nån gång men då fullt påklädd. Hon vill inte sitta på toaletten. Och hålla henne över badkaret får jag definitivt inte, hon har länge vägrat hukpositionen när man försöker lyfta henne. VAD SKA JAG GÖRA???

Låta tiden gå ett tag är ju en variant men nu har jag gjort det och inget händer. Det enda jag kan komma på i övrigt är att låta henne gå naken mera (men nu blir det ju vinter) och lära sig igen att känna vad det är som händer.

Fast ett par torra nattblöjor har vi faktiskt haft på sistone. Dock följda av pottvägran.. :-)
Sarita, mamma till Milla född 050519
Sarita
10 - Skitnyfiken

Inläggav Emma2 » mån okt 23, 2006 08:28

Låter som oss för ett par månader sedan, så det finns hopp för er med :lol: Vigo är ju i princip torr nu.
Han pottvägrade totalt o kissade överallt. MEN det började med att han sa till att han HADE kissat...så jag tycker ni är på god väg...det visar ju att hon fattar att det kommit ngt som inte ska vara där.

För oss släppte det inte förrän vi vågade ta steget o ta bort blöjan på dagtid helt...vi köpte training pants så att det blev mkt blött o gott när han kissade på sig. Hemma kan man ha kallingar o byxor...men när man e ute så vill man ju inte blöta ner galonisar o allt innifrån.

Han pottvägrade oxå totalt...men vi försökte leka fram det hela...visade bilder på barn som satt på pottan o hade speciellt kul grejor att pilla med om han satt på pottan. I början funkade det bara efter sömn då han var lite halvvaken o inte fick för sig att göra motstånd.

Kanske kan hon stå och kissa i badkaret/duschen om pottan e trist.
Vi började med trix som att ge kallt att dricka el stoppa fingrarna i kallt vatten för att få honom att kissa när han satt på pottan.

Nu vägrar han ha blöja istället
http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=1105
Bild
Emma2
Bajspolis

Inläggav Sarita » ons okt 25, 2006 21:15

Jahapp, nu har jag bestämt mig för att det är naket som gäller åtminstone de dagar jag är hemma med henne (jag jobbar halvtid). Vilket igår resulterade i en bajs i pottan, en bajs i blöjan precis när vi kom in från lekplatsen, en kiss i pottan, ett par kiss på golvet och en i byxorna. Ingen succé kanske men men. Förresten, ni antecknar, va

Och idag en veritabel bajsolycka med bajs på oss båda, golvet, mattan, i pottan etc etc.

Men hon började iaf genast säga till både vid kiss och bajs... jag skulle hinna få henne på pottan emellanåt om hon hade accepterat det. Undrar om hon har något slags ortopediskt fel som gör det EXTREMT SVÅRT för henne att böja höfter och knän??
Sarita, mamma till Milla född 050519
Sarita
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tor okt 26, 2006 19:18

Lägger in vad Emma2 skrev i tråden som blev fel:

Emma2 skrev:
något slags ortopediskt fel som gör det EXTREMT SVÅRT för henne att böja höfter och knän??
:rofl:
Så gjorde Vigo oxå innan vi tog tag i det på allvar. Han blev stel som en pinne o vägrade böja nått alls.
Vi började med att visa bilder på barn som sitter på pottan/toan o försökte leka fram det hela...nu e det inget problem alls, förutom att han vill stå o kissa ibland.
Efter kissa på golvet perioden (som för oss gick ut på att vänja av med blöjan) så började vi sätta på honom kallingar o byxor el training pants, för att det skulle bli gött o mysigt om han kissade på sig :green:
Ett tag gick han faktiskt själv på pottan men nu e han för påklädd för det...men han säger till iallafall.
Jag tycker inte er start verkar så misslyckad...du fick ju endel på pottan o det är ju huvudsaken...så hon fattar att det ska hamna där. Vi gjorde oxå kul grej av att gå till toan o spola ner det hela.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » tor okt 26, 2006 19:20

Sarita skrev:Men hon började iaf genast säga till både vid kiss och bajs... jag skulle hinna få henne på pottan emellanåt om hon hade accepterat det. Undrar om hon har något slags ortopediskt fel som gör det EXTREMT SVÅRT för henne att böja höfter och knän??

Så helfrustrerande det är när de säger till men ändå inte vill sitta på pottan. Lukas var sån en vecka under semestern när vi hyrde stuga tillsammans med svärföräldrarna.
Så fort vi åkt hemifrån började vägrandet och så fort vi klev inom dörren hemma igen så var allt bra. Vet inte vad han fått för sej som var så hemskt med att gå på toa på semestern...toasemester?
Men han sa till och blev arg om vi inte lyssnade :-S
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Potträning