Hur funkar "vanlig" potträning, egentligen?

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hur funkar "vanlig" potträning, egentligen?

Inläggav Tuve » mån sep 03, 2007 15:04

Eftersom jag försökt ec'a sen Arvid var 3 månader, så vet jag inte riktigt hur "vanlig" potträning går till. Vårt ec'ande har ju inte varit sådär enormt framgångsrikt, utom första månaderna, typ, sen stagnerade det. Så det har gått åt mycket blöjor. Och i samband med att vi flyttade i våras övergick vi dessutom från tygblöjor till engångs, av ren lathet eller nåt. :ops:

Numera sitter Arvid gärna på pottan, och en eller flera gånger per dag gör han det han behöver i den. Ibland bredvid eller så... Men fortfarande rätt mycket i blöjan, utan att han verkar bry sig ett skvatt om det. Idag tog blöjorna slut, så jag tog det som en nystart med tygblöjorna. Och trots att jag då såg till att vara extra uppmärksam och rutinpotta bra, så har det småbajsats i 4 blöjor på en halv dag!

Vad vill jag komma fram till, egentligen?
Jo, att det går ju bra för oss, om man skulle jämföra med de flesta bebisar (undantaget dem på det här forumet), att han sitter på pottan såpass vid 17 månader, men hur brukar man gå vidare från detta stadiet?
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » mån sep 03, 2007 20:24

Denna fråga (eller i alla fall mitt svar ;-) ) hör nog egentligen hemma på EC-snack, för visst kan även "EC-bebisar" behöva "pottränas" så småningom. En del barn tycks bli torra av sig själva, bara genom att de ges möjlighet att göra ifrån sig på potta eller toalett, medan man aktivt behöver träna bort blöjan för andra barn. Med vår första flicka trodde jag inte att det skulle behövas; därför var hon 22 månader innan vi aktivt slutade med blöja och började lämna över ansvaret till henne. Hon hade då gått på pottan (”EC-light” med beröm) sedan fyra månaders ålder. Vi var ganska försiktiga med att ställa krav på henne och det tog fem månader innan hon var tillförlitligt dagtorr. Lillasyster satt också på pottan från fyra månaders ålder, men då hade jag läst så mycket om forskares rekommendationer att träna bort blöjan vid 1,5 års ålder, så det var jag inställd på. Vår flicka förekom oss genom att vägra blöja vid 17 månaders ålder. Jag skulle ju aldrig tvinga ett barn att ha blöja i onödan, så givetvis slutade vi. Det fungerade jättebra! Visst skedde det en hel del olyckor de första veckorna, men vid 20 månader var hon helt tillförlitligt dagtorr och två månader senare tog vi även bort nattblöjan. Det tog ytterligare tre veckor innan hon var helt tillförlitligt nattorr, men sedan dess (hon är snart tre år nu) har det bara hänt en enda liten olycka nattetid, och då var hon snabb att säga till…

Hur gör man då när man aktivt tränar bort blöjan på ett barn i 1,5-årsåldern? Ja, barn som fått möjlighet att göra ifrån sig på potta sedan de var bebisar vet ju vad man gör där. Nu gäller det bara att få barnet med på noterna att man bara gör det på pottan och ingen annanstans. Barn är ju olika, så man får väl prova sig fram. Viktigt är dock att vara tydlig, att visa när man är nöjd: Beröm! :app: Beröm! :app: Beröm! :app: , men det är givetvis även viktigt att visa när man är missnöjd :nono: ! Hur skall barnet annars förstå vad mamma och pappa vill och menar? Själv visar jag alltid alla känslor mycket tydligt med ord, tonfall, mimik, kroppsspråk… Tydliga föräldrar ger trygga barn! När flickorna kissade på sig sa vi helt enkelt till med lite irriterad röst att de inte fick kissa där, utan skulle göra det på pottan (första flickan)/ toaletten (andra flickan). Vi körde också med strumpbyxor, då det märks väldigt tydligt när man kissar på sig i sådana. Att det blir besvärligt och tar tid med dusch och ombyte när barnet kissat på sig är något som vi såväl sett till som påpekat för barnen, för att förtydliga orsak och verkan. Det är ju också viktigt att barnet aldrig behöver känna sig missgynnat eller till besvär för att det säger till att det behöver gå på toaletten, utan att man ser till att barnet får fortsätta med det han/hon höll på med innan avbrottet (om det är vad barnet önskar) och att man inte själv blir otålig. Man får helt enkelt se till att förstärka det positiva med att göra ifrån sig på potta/toalett liksom det negativa med att inte göra det. När det gäller bajs, upplevs det ju för väldigt många tidigt pottvana barn som så äckligt att bajsa på sig att detta är ett tillräckligt starkt incitament för att inte göra det; men om barnet nu inte skulle tycka det är äckligt med bajs i blöjan/byxan, får man väl hoppas att åtminstone föräldrarna tycker det och kan förmedla det till barnet.

Att lära barnen gå på pottan eller toaletten på egen hand, så snart de har motorisk mognad för det, är också något jag ser som mycket positivt! Att vara delaktig och få lov att göra SJÄLV får ju barnet att växa. :vågen:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Yonez » ons sep 05, 2007 16:15

Hur tidigt tror ni det är lämpligt att träna bort blöjan?
Vi har ju ECat sen liten var nyfödd, men med varierande framgång. han har nu precis passerat ett års dagen och har endast sagt till om toa en enda gång s å jag gissar att vi kommer behöva träna bort blöjan. Men gissar oxå att det kanske är för tidigt än.

Ni som har lite erfarenhet på området när tror ni är lagom?
Vill Själv!
Designa själv barnkläder och bärhjälpmedel.
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Hemmamamma » ons sep 05, 2007 17:51

Enligt vad jag läst om den moderna forskning om barns blås- och tarmtömning, som utförts vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg, av bl.a. docent Anna-Lena Hellström, så anses numera 1,5 år som den mest optimala åldern för att träna bort blöjan.

Om barnen själva tar initiativ tidigare, så är ju det enbart positivt, men om de inte gör det, så skulle ju jag rekommendera att man som förälder tar detta initiativ vid 18 månader. :tumup:

Vi märkte att det gick enklare och snabbare att träna bort blöjan vid 17 månader (för andra flickan) än vid 22 (för första). Det kan ju visserligen ha många orsaker, som att det är lättare med andra barnet än med första...men jag tror mycket på att 1,5 år är en lämplig ålder.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Yonez » ons sep 05, 2007 20:49

Hemmamamma skrev:Enligt vad jag läst om den moderna forskning om barns blås- och tarmtömning, som utförts vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg, av bl.a. docent Anna-Lena Hellström, så anses numera 1,5 år som den mest optimala åldern för att träna bort blöjan.

Om barnen själva tar initiativ tidigare, så är ju det enbart positivt, men om de inte gör det, så skulle ju jag rekommendera att man som förälder tar detta initiativ vid 18 månader. :tumup:

Vi märkte att det gick enklare och snabbare att träna bort blöjan vid 17 månader (för andra flickan) än vid 22 (för första). Det kan ju visserligen ha många orsaker, som att det är lättare med andra barnet än med första...men jag tror mycket på att 1,5 år är en lämplig ålder.

Tack. Vart hittar man om den forskningen, skulle vara intressant att läsa mer.

O.T. Hur går det förresten att jobb hemmamamma?
Vill Själv!
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Hemmamamma » tor sep 06, 2007 14:24

Yonez skrev:
Hemmamamma skrev:Enligt vad jag läst om den moderna forskning om barns blås- och tarmtömning, som utförts vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg, av bl.a. docent Anna-Lena Hellström, så anses numera 1,5 år som den mest optimala åldern för att träna bort blöjan.

O.T. Hur går det förresten att jobb hemmamamma?

Jag har läst om den i diverse tidningar (Vi Föräldrar, Råd&Rön, Aftonbladet...), men Googla gärna på Anna-Lena Hellström, potträning.

Jo tack, jag tycker det är jättekul att jobba, och jag skyndar mig hem för att hämta barnen på dagis klockan ett - och känner att det då faktiskt finns mycket dag kvar att vara hemmamamma på. :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Tuve » fre sep 07, 2007 10:10

Som vanligt ropade jag hej lite för tidigt. Att jag aldrig lär mig att bara för att Arvid tyckte det var kul att sitta på pottan förra veckan, så betyder det inte att han kommer att tycka det från och med nu...
Den här veckan sitter han inte kvar en sekund, inte ens med böcker och leksaker.

Så om jag försöker se framför mig vad som behöver göras kan jag dela upp det i olika delmoment:
-Kunna och vilja använda pottan/toaletten hellre än golvet/blöjan/byxan.
-Säga till.

När bägge funkar kan man vara utan blöja permanent.

Hur gör man detta? Tålamod, tålamod, tålamod, och berömma jättemycket när han säger till och när han använder pottan.
Den stora frågan är väl om man ska göra detta med blöjbackup eller utan. Kanske kan man göra det ena ibland och det andra ibland? Jag kan ju inte begära att dagiset ska göra den biten, eller? Hur gör dagisar med de lite äldre barnen som är mitt uppe i sin potträning, innan den blivit relativt pålitlig? (Det kanske jag ska fråga dagispersonalen om, förresten...)
Användarvisningsbild
Tuve
150 - Pissråtta

Inläggav Yonez » fre sep 07, 2007 12:59

Tuve skrev: Hur gör dagisar med de lite äldre barnen som är mitt uppe i sin potträning, innan den blivit relativt pålitlig? (Det kanske jag ska fråga dagispersonalen om, förresten...)

Är nog väldigt olika från dagis till dagis.
Endel låter de vara utan blöja inne men ute så åker blöjan på. Kanske är rätt vanligt på de flesta ställena. Bara föräldrarna skickar med massa ombyte :-)
Vill Själv!
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav Hemmamamma » fre sep 07, 2007 13:39

Tuve skrev:/.../Den stora frågan är väl om man ska göra detta med blöjbackup eller utan. Kanske kan man göra det ena ibland och det andra ibland? Jag kan ju inte begära att dagiset ska göra den biten, eller? Hur gör dagisar med de lite äldre barnen som är mitt uppe i sin potträning, innan den blivit relativt pålitlig? (Det kanske jag ska fråga dagispersonalen om, förresten...)
¨

Har ni provat Liberos potträningsblöjor? Vi använde dem som för-säkerhets-skull-blöja i bil, båt m.m. med vår yngsta flicka när vi tränade bort blöjan och tyckte att de fungerade jättebra. Nu skrev du ju att ni använder tygblöjor och de är förmodligen ännu bättre, men om han går på dagis, så är det förmodligen smidigare med "engångsblöjor" där.

Naturligtvis är det föräldrarnas ansvar att hjälpa barnen att bli blöjfria. Jag tycker att man kan kräva att barnen ges möjlighet att göra ifrån sig på potta eller toalett på förskolan, men inte att barnen går utan blöja där innan de är tillförlitligt torra. Det är ju också mycket ovanligt att barn klarar att vara torra/blöjfria på förskolan innan 2,5 års ålder. Se gärna tråden om "EC och dagis" på EC-snack.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav astridah » lör sep 08, 2007 22:07

Yonez skrev:

En gratis vitenskapelig artikkel ligger her:

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23186.pdf

(Författare: Hellström Anna-Lena, Sillén Ulla
Titel: Tidig potträning bra vid blåsdysfunktion. Minskar risken för urinvägsinfektioner [summary] 2001 nr 28 sid 3216-9)

Sjekk referenserna i denna for andra artiklar. Kontakt meg hvis du ønsker en av de andre artiklene.
astridah
10 - Skitnyfiken

Inläggav Yonez » lör sep 08, 2007 22:20

tack!

Är det förresten någon som har andra åsikter att tillföra?
Vill Själv!
Användarvisningsbild
Yonez
www.villsjalv.se

Inläggav astridah » lör sep 08, 2007 22:32

Yonez skrev:tack!

Är det förresten någon som har andra åsikter att tillföra?

jeg har lest artiklene hun har skrevet, og hun oppfordrer til å starte når barnet er ca 1 år.

selv synes jeg det virker litt uheldig med 1 år, da er det jo så mye annet som skjer, man har virkelig begynt å få sin egen vilje, og blitt vant til at bleien er et ok sted å tisse.

men tror nok det er fordi hun vanskelig kan tenke seg å oppfordre foreldre til å starte med en yngre baby.
men har ikke sett henne referere til ec noengang som en mulig løsning.
astridah
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön sep 09, 2007 06:37

Tack så mycket för länken! :tumup: Den skall jag gå in på och läsa. :-D

astridah skrev:/.../men tror nok det er fordi hun vanskelig kan tenke seg å oppfordre foreldre til å starte med en yngre baby. men har ikke sett henne referere til ec noengang som en mulig løsning.

I Råd&Rön nr 8 2005 står i en ganska omfattande artikel om blöjor, blöjanvändning och avvänjning av blöjor att läsa:/.../"Studier från bland annat Afrika och USA visar att det går att få barn torra redan vid 5-6 månaders ålder genom att tolka deras signaler för när de behöver kissa, på samma sätt som man märker när de vill äta. - Jag har faktiskt prövat detta med framgång på min yngsta son men tycker inte att det är något att eftersträva i det samhälle och det klimat som vi lever i, säger Anna-Lena Hellström."/.../ som i samma artikel rekommenderar att man börjar "potträna" barnen vid 18 månaders ålder och att detta även bör praktiseras på förskolorna.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Potträning