Vill ha 1 potta som -...

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Vill ha 1 potta som -...

Inläggav Bé Bé » tor jun 26, 2008 11:55

B kan sitta bekväm och når ner till golvet nu.Har en babybjörn med ryggstöd(gamla versionen)och löstagbara pottan gillar han inte alls.Blir helt stel och skriker när bär honom över den.
Provade också på att bära honom framför handfatet med en spegel och då tittade han på mig hela tiden och kan liksom inte kissa,förrän jag tar honom till badkaret.Vet att en mamma sa det itne är så bra,men vilken potta skall jag välja tycker ni?
Det finns så många fina att vlja mellan.Jag var inne på okbaby och men det står inget pris på Spidy-pottan.IKEAs är alltid billit men frågan är om den är bekväm..ser inte ut så på bilden.Tips sökes...vill inte att det skall kosta en förmögen.

tackar för svar.
Bild

Sjalande mor till B,född 071110
Har börjat med tygblöjor men ej fullt ut
Vill börja ECa och är VÄLDIGT intresserad
Bé Bé
10 - Skitnyfiken

Inläggav SkogsKajsa » tor jun 26, 2008 15:16

Vi är nog ganska många som är överens om att hjärtepottan är den bästa för små barn, men den har slutat tillverkats och jag vet inte om det finns kvar några i butikerna. Rotho har en potta som är nästan likadan annars.

Av billigare sorter så har jag inte testat IKEAS (inte mina barn heller B-) ) men på babyproffsen har dom en potta som kostar 20-30 kr och som vi tyckt varit jättebra!
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » tor jun 26, 2008 19:57

Det bästa är kanske om du kan ta med ditt barn till affären och låta honom provsitta själv. Olika slags pottor innebär olika slags sittställningar. Jag gillar ju BabyBjörns hjärtepotta. Har du tur finns den kvar någonstans till halva priset (eftersom den säljs ut, då den utgått ur sortimentet), annars kan man nog hitta billiga kopior på varuhusen.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Bé Bé » tor jun 26, 2008 21:41

Tackar så mycket för svar ;-)
Bild

Sjalande mor till B,född 071110
Har börjat med tygblöjor men ej fullt ut
Vill börja ECa och är VÄLDIGT intresserad
Bé Bé
10 - Skitnyfiken

Inläggav puh » tor jun 26, 2008 21:56

Hemmamamma skrev:Det bästa är kanske om du kan ta med ditt barn till affären och låta honom provsitta själv. Olika slags pottor innebär olika slags sittställningar. Jag gillar ju BabyBjörns hjärtepotta. Har du tur finns den kvar någonstans till halva priset (eftersom den säljs ut, då den utgått ur sortimentet), annars kan man nog hitta billiga kopior på varuhusen.

Jag hittade Hjärtepottan på babyproffsen för halva priset :tumsup: Så det är värt att åka och titta! Den är så bra för S (5 månader),men jag undrar hur länge, växer de inte ur den?? :hmm:
Bär S jan-08 i gröna sjalar och kör lite "EC-light"
puh
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » fre jun 27, 2008 07:36

puh skrev:Jag hittade Hjärtepottan på babyproffsen för halva priset :tumsup: Så det är värt att åka och titta! Den är så bra för S (5 månader),men jag undrar hur länge, växer de inte ur den?? :hmm:

Det beror på hur fort barnen växer. ;-) Vår äldsta flicka har alltid varit lång för sin ålder och hon växte ur hjärtepottan vid 14 månaders ålder. (Då fick hon gå över till BabyBjörns pottstol, som var den första pottan vi köpte, men som hon inte växte i förrän vid ca 1 års ålder.) En jämnårig (normallång) kompis till henne hade dock Hjärtepottan hela sin pottperiod (1- ca 2,5 år) och hon var väldigt förtjust i den. Vår yngsta flicka är också av normallängd, men hon gick över från potta till toalett redan vid 11 månader - alltså innan hon vuxit ur hjärtepottan.

Numera kommer Hjärtepottan till användning när vi får småttingar på besök.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » fre jun 27, 2008 18:19

Hemmamamma skrev:Numera kommer Hjärtepottan till användning när vi får småttingar på besök.

Ja, Nemi är ju 16 månader och passade fint på den! :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Hemmamamma » fre jun 27, 2008 18:35

SkogsKajsa skrev:
Hemmamamma skrev:Numera kommer Hjärtepottan till användning när vi får småttingar på besök.

Ja, Nemi är ju 16 månader och passade fint på den! :-)

Jajamen, det gjorde hon! :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav shalita » fre jun 27, 2008 18:40

jag har alltid varit mest nöjd med min mans gamla potta från 80-talet eller kanske till o med 70-talet. den är lagom liten, rund sits (många moderna har oval sits som inte alls funkar på småbebisar), dessutom kan man sticka in handen på sidan där det är öppet så man vet om det har kommit kiss (= varmt) eller inte.

dessa modeller hittas ofta på second hand/loppisar för en femma eller en tia. lagom prisklass för snåljåpar som mig! ;-)

finns även bilder på olika pottor o sånt i nån av trådarna här på ec-forumet.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav shalita » fre jun 27, 2008 18:42

här kommer länken dit förresten:
http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=701&highlight=
http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php? ... c&start=15
på andra sidan finns bild på min favorit.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » fre jun 27, 2008 18:59

shalita skrev:jag har alltid varit mest nöjd med min mans gamla potta från 80-talet eller kanske till o med 70-talet. den är lagom liten, rund sits (många moderna har oval sits som inte alls funkar på småbebisar), dessutom kan man sticka in handen på sidan där det är öppet så man vet om det har kommit kiss (= varmt) eller inte.

Låter lik den potta som jag nämt som favoritpottan här som kostar 20-40kr på babyproffsen. Även IKEAs pottor är runda i botten och öppna så man kan sticka in handen, ser det ut som iaf! :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Potträning