Orkar snart inte..

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Orkar snart inte..

Inläggav Mari » fre jul 04, 2008 13:06

Är så less på sonens alla blöta blöjor.
Han är två år, har använt potta i ett år. Han sitter där snällt och bra och vet att där ska han kissa/bajsa. (Kissar gör han säkert 9 ggr av 10, bajset hamnar som regel på pottan).
Men det verkar som han behöver kissa var 15:de minut, jag blir galen! Jag hinner inte med!
Jag har precis läst in mig lite på EC och börjat försiktigt med dottern också.
Sonen ligger något efter i sin språkutveckling, han säger inte till när han blir kissnödig eller när blöjan blivit blöt.
Han är dock helt införstådd med skillnaden blöt/torr blöja. Han kan tecken för kissa.
Naken inomhus är tyvärr inget alternativ hos oss. Gör mitt bästa för att köpa in mig på slitna tights/strumpbyxor som han han ha som lite "kissfångare", hoppas på att kisspölarna blir ganska små då.
Jag vill ha honom torr till dagis starten (1/9), hur kan vi gå vidare?

Vi använder tygblöjor, vikblöjor.
Bär barnen i Bali Baby Breeze Morgaine.
Mamma till
Christian juni 2006
Angelica dec 2007
Mari
10 - Skitnyfiken

Inläggav marre » fre jul 04, 2008 22:24

Har inget bra råd men kan känna igen mig så i det du skriver! Jag tyckte det var så mycket kissblöjor! Barn omkring mig pottade och kommunicerade så det stod härliga till ;-) Min son bajsade ca 3ggr om dagen löst i blöjan också och jag var less men han kunde inte. Sen blev han bättre i magen, började känna när det var på gång och en dag när han var 2 år9mån skulle han vara utan blöja :siishah: Då slutade han helt enkelt, han var redo. Självklart lite olyckor men han var torr.
Vill bara säga att trots alla förutsättningar kanske inte alla barn kan göras torra förrän de är mogna. Det gjordes en tråd på sjalbarn där folk fick skriva ålder, tygisar/engångs, ec etc och ålder när deras barn blev torra. Det visade sig att det inte spelade så stor roll, ungarna gjorde olika iaf.
Däremot tycker jag att EC är strålande ur alla andra utgångspunkter, den dagen ungen vill är det redan färdigt :-D
oj långt. Pepp och lycka till! Din pojke verkar ha bra koll, men måste så ofta att det inte är så prioriterat ;-)
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav Mari » lör jul 05, 2008 19:59

Christian är ju så otroligt medveten om när blöjan är blöt. Om det är blött och jag vill byta på honom så blir han så arg, precis som om han skäms över den blöta blöjan.
Annars förljer han med snällt till blöj bytena och potta besöken.

Att han kissar så ofta, är det bara att hålla god min? Jag vill ju egentligen att han ska sluta "småskvätta" och få längre kiss intervaller. Min högsta prioritet är dock att han blir blöjfri.

Om han bara kunde säga till eller visa något tecken innan han kissar. :hmm:
Mamma till
Christian juni 2006
Angelica dec 2007
Mari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön jul 06, 2008 10:01

Om er pojke är två år tycker jag att ni kan börja lämna över ansvaret för toalettbesyren till honom! Är han sen i motoriken kanske det är säkrast att han går på pottan. Vår yngsta flicka har klarat toalettbestyren helt på egen hand från 20-21 månaders ålder. (Då menar jag att hon när hon känt att hon behövt gå på toaletten på eget initiativ gått dit, dragit fram pallen till toaletten, lyft toalocket, lagt på barnsitsen, dragit ner byxorna, satt sig på toaletten, kissat, torkat sig, dragit upp byxorna, spolat, tagit av sitsen, lagt på locket, flyttat pallen till handfatet, tvättat händerna med tvål och vatten och torkat händerna. När hon bajsat har vi lärt henne att ropa "Färdig!", vilket vi fortfarande, vid 3,5 års ålder, vill att hon ska göra. )
Att kunna själv är ju mycket positivt för barnets självkänsla och utveckling. :vågen:
Det kan ju mycket väl vara så att er pojke kissar så ofta och i blöjan för att få uppmärksamhet. Om han får lära sig att klara av detta själv så tror jag säkert att han snart slutar med småskvättandet (om inte detta är fysiologiskt betingat förstås).

Givetvis är det viktigt att vara mycket tydligt med att tala om att han ska kissa på potta/toalett och att det inte är okej att kissa i blöjan. Beröm när det blir rätt :app: och förmaning när det blir fel :nono: . Det värsta man kan göra i det här sammanhanget är väl att säga att det inte gör någonting om barnet kissar på sig. Eftersom barn tar allt man säger bokstavligt, så skapar sådana uttalanden en osäkerhet hos barnet. Tydliga föräldrar ger trygga barn! :-D

Angående hans språkförsening: Går han hos logoped/talpedagog? Har hans hörsel blivit kontrollerad? Tränar ni språk och tal enligt någon speciell metodik? Kan han alfabetet? Det är ju något jag verkligen kan rekommendera. Barn kan ju i regel säga O innan de kan säga ring, I innan de kan säga streck och så vidare. Att öva alfabetet tycker jag är en utmärkt tal- och uttalsträning som man med fördel kan börja med när barnen är runt året och börjar intressera sig för symboler. :tumsup: (Jag och flera andra har skrivit en del om detta på "Snicksnack " här på ecsweden Se: http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php? ... bfe9975e6d)

Varför ska han börja förskola så tidigt? Om jag förstått rätt, så är någon av er föräldrar hemma med yngre syskon. Det finns ju många negativa aspekter med förskolestart innan tre års ålder över huvud taget, men speciellt när det gäller barn med yngre syskon hemma, liksom när det gäller barn med försenad tal- och språkutveckling. :this: (Se gärna: http://www.hemmaforaldrar.se/jonas_himm ... ningen.htm)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Mari » mån jul 07, 2008 13:11

Hemmamamma skrev: Om er pojke är två år tycker jag att ni kan börja lämna över ansvaret för toalettbesyren till honom! Är han sen i motoriken kanske det är säkrast att han går på pottan.

Han är inte sen i motoriken. Med vår hjälp så kan han pinka vart som helst.
Jag skulle gärna lämna över ansvaret till sonen, men han tycker det är okej med blöta blöjor. Han säger inte till alls! Trots vi har pottor lätt tillgängligt överallt, har sex stycken. Dyngsura blöjor som till slut läcker genom kläderna vill jag inte ha. Men jag önskar att han bara någon gång kunde vilja gå till pottan själv.
Hemmamamma skrev:Att kunna själv är ju mycket positivt för barnets självkänsla och utveckling. :vågen:
Det kan ju mycket väl vara så att er pojke kissar så ofta och i blöjan för att få uppmärksamhet. Om han får lära sig att klara av detta själv så tror jag säkert att han snart slutar med småskvättandet (om inte detta är fysiologiskt betingat förstås).

Uppmärksamhet, hmm, det var ju en ny synvinkel. De blir ju flest blöta blöjor på morgonen ca 7-9,30 när jag håller på och packar eller fixar med disken/tvätten för att vi ska iväg någonstans.
När vi väl har kommit iväg så kan det räcka med toabesök en gång/timma. Han följer gladeligen med oftare när dottern håller ett tätare toaschema. (När vi är borta).

Hemmamamma skrev: Tydliga föräldrar ger trygga barn! :-D

Det tvivlar jag inte jag på, jag försöker vara tydlig angående de blöta blöjorna. Fast det är ju lite dubblemoral. Tidigare var det okej med blöta blöjor, nu är det inte bra.

Hemmamamma skrev:Angående hans språkförsening: Går han hos logoped/talpedagog? Har hans hörsel blivit kontrollerad?

Jadå, han har hörapparater på båda öronen, har haft logoped sedan 6 mån ålder. Så detta har vi koll på. :green: Önskar bara att han kunde ha fått apparaterna lite tidigare.... (Fick dem i feb 2008).

Hemmamamma skrev:Varför ska han börja förskola så tidigt? Om jag förstått rätt, så är någon av er föräldrar hemma med yngre syskon. Det finns ju många negativa aspekter med förskolestart innan tre års ålder över huvud taget, men speciellt när det gäller barn med yngre syskon hemma, liksom när det gäller barn med försenad tal- och språkutveckling. :this: (Se gärna: http://www.hemmaforaldrar.se/jonas_himm ... ningen.htm)

Intressant artikel, ska försöka läsa den mer ingående vid tillfälle.

Det är personal från sonens hörselklinik som har insisterat på förskola för att förbättra språkutveckling. Dels för att jag ska slippa vara "ensam lärare" när det gäller teckenspråk samt för att jag ska mer egentid med dottern.
Fast jag börjar tveka på ifall jag gjort rätt som gick med på detta, min make är dock helt lyrisk. Fast han verkar mest tro att jag kommer att få en massa tid över till annat, typ hus och trädgård. Jag kommer ju ensam att stå för alla hämtningar/lämningar samt inskolning. Jag är orolig för att Christian kommer att se mig som en svikare när jag och Angelica lämnar honom på dagis. Hmprf. OFF-topic!

Nu får tråden fortsätta att handla om Christians blöta blöjdjungel istället!
Mamma till
Christian juni 2006
Angelica dec 2007
Mari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » mån jul 07, 2008 14:23

Mari skrev:Han är inte sen i motoriken. Med vår hjälp så kan han pinka vart som helst.
Jag skulle gärna lämna över ansvaret till sonen, men han tycker det är okej med blöta blöjor. Han säger inte till alls! Trots vi har pottor lätt tillgängligt överallt, har sex stycken. Dyngsura blöjor som till slut läcker genom kläderna vill jag inte ha. Men jag önskar att han bara någon gång kunde vilja gå till pottan själv.

Ja, det är ju onekligen en fördel med en "kan-själv-unge" i de sammanhangen. ;-)

Hemmamamma skrev: Tydliga föräldrar ger trygga barn! :-D

Mari skrev:Det tvivlar jag inte jag på, jag försöker vara tydlig angående de blöta blöjorna. Fast det är ju lite dubblemoral. Tidigare var det okej med blöta blöjor, nu är det inte bra.

Så upplevde jag det också med första flickan, men med andra barnet var det inget problem alls - Det gick av bara farten... Med första barnet var jag också så försiktig med att ställa krav och lämna över ansvaret.

Hemmamamma skrev:Angående hans språkförsening: Går han hos logoped/talpedagog? Har hans hörsel blivit kontrollerad?

Mari skrev:Jadå, han har hörapparater på båda öronen, har haft logoped sedan 6 mån ålder. Så detta har vi koll på. :green: Önskar bara att han kunde ha fått apparaterna lite tidigare.... (Fick dem i feb 2008).

Det låter ju utmärkt att de satte in logoped så tidigt! :tumsup:

Hemmamamma skrev:Varför ska han börja förskola så tidigt? Om jag förstått rätt, så är någon av er föräldrar hemma med yngre syskon. Det finns ju många negativa aspekter med förskolestart innan tre års ålder över huvud taget, men speciellt när det gäller barn med yngre syskon hemma, liksom när det gäller barn med försenad tal- och språkutveckling. :this: (Se gärna: http://www.hemmaforaldrar.se/jonas_himm ... ningen.htm)

Mari skrev:Intressant artikel, ska försöka läsa den mer ingående vid tillfälle.

Det är personal från sonens hörselklinik som har insisterat på förskola för att förbättra språkutveckling. Dels för att jag ska slippa vara "ensam lärare" när det gäller teckenspråk samt för att jag ska mer egentid med dottern.
Fast jag börjar tveka på ifall jag gjort rätt som gick med på detta, min make är dock helt lyrisk. Fast han verkar mest tro att jag kommer att få en massa tid över till annat, typ hus och trädgård. Jag kommer ju ensam att stå för alla hämtningar/lämningar samt inskolning. Jag är orolig för att Christian kommer att se mig som en svikare när jag och Angelica lämnar honom på dagis. Hmprf. OFF-topic!

Om det ska vara en fördel så är det ju en förutsättning att han har en egen lärare/ assistent som hjälper bara honom. (Min mamma har jobbat så med utvecklingsstörda barn som hon först arbetat med i hemmet och sedan följt till förskola.) Jag tycker definitivt att din oro för att sonen ska uppleva att han blir sviken och lämnad är helt befogad. Finns det inga andra alternativ?
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Mari » mån jul 07, 2008 20:37

Jag har delat upp diskussionen lite grann.
Läs här:
http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=1984
Mamma till
Christian juni 2006
Angelica dec 2007
Mari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Mari » mån jul 07, 2008 20:39

Hemmamamma skrev:
Mari skrev:Det tvivlar jag inte jag på, jag försöker vara tydlig angående de blöta blöjorna. Fast det är ju lite dubblemoral. Tidigare var det okej med blöta blöjor, nu är det inte bra.

Så upplevde jag det också med första flickan, men med andra barnet var det inget problem alls - Det gick av bara farten... Med första barnet var jag också så försiktig med att ställa krav och lämna över ansvaret.

Det där låter ju lovande!
Mamma till
Christian juni 2006
Angelica dec 2007
Mari
10 - Skitnyfiken

Inläggav Mari » ons jul 09, 2008 20:45

Bara tre blöta blöjor idag!!! :app:
Och alla tre var mitt fel, jag var för långsam helt enkelt.
Dessutom kom en vimmelkantig (trött) son gåendes från sängen på väg mot toan, alldeles nyss.
Han fick pinka och bäddades ned igen och somnade om utan vuxet sällskap.

Det kanske lossnar....
Mamma till
Christian juni 2006
Angelica dec 2007
Mari
10 - Skitnyfiken

Återgå till Potträning