Nu bajsar hon på pottan

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Nu bajsar hon på pottan

Inläggav Sara B » sön nov 30, 2008 14:02

Utan att jag gjort speciellt mycket så bajsar plötsligt dottern på pottan :-). Det enda jag har gjort är att pottat minst en gång om dagen när vi har gått upp på morgonen. Hon kissar ibland och ibland inte. Tidigare har hon gått undan och bajsat när hon lekt själv vilket jag tyckt varit svårt att göra så mycket åt. Nu tyckte hon tydligen att det var dags som så ofta överaskade hon mig totalt :-D

Eftersom hon är ganska regelbunden och alltid bajsar på morgonen är det ganska troligt att jag kommer få byta betydligt färre bajsblöjor. Smidigt också eftersom hon hatar att byta blöja och bli torkad.

Funderar lite på om detta är ett tecken på att vi borde gå vidare att hon är mogen för att börja vara utan byxor eller om vi borde införskaffa trainingpants. Eller ska jag bara vänta och fortsätta som vi gör. Vad tror ni? Eller är det bättre att vänta till nästa sommar då hon kan gå naken ute?

Hon går på dagis några timmar om dagen. Har jag fattat det rätt är dagis inte helt omöjliga med att hjälpa till, men jag tycker inte att jag kan ställa högre krav på dem än på oss (och vi har inte varit jätteduktiga EC föräldrar).
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön nov 30, 2008 14:58

18 månader anses vara den mest opitmala åldern att aktivt gå in och träna bort blöjan och successivt lämna över ansvaret till barnet att säga till/ själv ombesörja toalettbesöken. Vid vilken ålder barnen själva klarar toalettbeöken på egen hand beror givetvis på hur tidiga de är med motoriken, men också på i vilken utsträckning de själva uppmuntras och uppmanas att försöka själva. Vår yngsta flicka, idag fyra år, har klarat att gå på toaletten helt på egen hand sedan 20-21 månaders ålder (men så är hon ju andra barnet också ;-) ).

I en övergångsperiod, när man håller på att släppa blöjan, kan jag rekommendera exempelvis Liberos "potty-training-pants" i situationer då man inte vill riskera en olycka (i bilen t.ex.). Blöjorna är tyvärr extremt dyra och de fungerar visst inte för alla barn - men jag tycker ändå att det är väl värt ett försök.

Vad gäller förskola, så är det ganska ovanligt att barn under 2,5 år klarar att vara blöjfria där - även om de är torra hemma. För ett så litet barn är det ju mycket energikrävande att vistas i en så (över-)stimulerande miljö med många barn och personal, så det ska mycket till att de har energi kvar till att klara det. Förutom att det är mycket som distraherar, är det också så att leksaker, platser och lekar kan vara upptagna/ förändrade när barnet kommer ifrån toalettbesöket, vilket givetvis minskar barnets motivation till att gå ifrån för att gå på toa. Hemma kan man som förälder se till att barnet aldrig "förlorar på" att gå ifrån för att gå på toa, men det är ju något som är oerhört svårt att tillgodose i en stor förskolegrupp.

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Sara B » sön nov 30, 2008 15:10

Hemmamamma skrev:18 månader anses vara den mest opitmala åldern att aktivt gå in och träna bort blöjan och successivt lämna över ansvaret till barnet att säga till/ själva ombesörja toalettbesöken. Vid vilken ålder barnen själva klarar toalettbeöken på egen hand beror givetvis på hur tidiga de är med motoriken, men också på i vilken utsträckning de själva uppmuntras och uppmanas att försöka själva. Vår yngsta flicka, idag fyra år, har klarat att gå på toaletten helt på egen hand sedan 20-21 månaders ålder (men så var hon ju andra barnet också ;-) ).

I en övergångsperiod, när man håller på att släppa blöjan, kan jag rekommendera exempelvis Liberos "potty-training-pants" i situationer då man inte vill riskera en olycka (i bilen t.ex.). Blöjorna är tyvärr extremt dyra och de fungerar visst inte för alla barn - men jag tycker ändå att det är väl värt ett försök.

Lycka till! :tumup:

Att hon ska gå på pottan själv kan vi än så länge inte kräva eftersom hon är sen med att gå. Hon håller just på att lära sig att gå men hon är inte där ännu. När hon lärt sig det borde förutsättningarna vara ok. Hon är intresserad av sina kläder och att försöka ta av dem eller sätta på dem själv pluss att hon vet hur pottan funkar

:hmm: Så jag antar att förutsättningarna är ganska goda i övrigt, men som jag ser det går det väl knappast att begära att barn som inte går ska kunna sätta sig på pottan själv eller har jag fel?
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Sara B » sön nov 30, 2008 15:14

Vad det gäller Libreos trainingpants så är det ganska mycket för stora. Hon är inte tung min tjej bara 10 kg. Tror du de kan funka ändå? Annars vet jag att Huggies finns men de verkar lite svårare att få tag i.
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön nov 30, 2008 19:31

Ja, visst är de groteskt stora! Vår tjej var 17 månader och vägde knappt 12 kilo, men vi var tvungna att plocka fram lite större byxor (från storasyster) för att de skulle få plats... Det blev dock inga läckage. Det blev det däremot när vi med första flickan provade med Imse Vimses training-pants i tyg. De fanns då bara i storlek 2-3 år, men de finns visst i mindre storlek nu. (Problemet var att kisset i dem rann ut genom benringningen.)

Ett annat tips när man börjar sluta med blöja, är att använda strumpbyxor. Då känns det ordentligt när det blir blött och strumpbyxorna suger så att säga upp efter vägen... (även om det inte förhindrar pölar om det händer en större olycka).

Ytterligare ett tips för att öka incitamentet hos barnet är ju att det får vara med och välja ut trosor/ kalsonger med favoritfiguren på: Bamse, Hello Kitty eller vad det vara månde. Sedan kan man med fördel uppmana barnet (gärna med "figurens röst") att inte kissa på dem. Det tyckte vår yngsta var jättekul och det var mycket roligare att göra som "Bamse" sa... Jag sa ju: "Nej, nej, nej - Du får inte kissa på mig".
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Sara B » mån dec 01, 2008 08:58

Hemmamamma skrev:Ja, visst är de groteskt stora! Vår tjej var 17 månader och vägde knappt 12 kilo, men vi var tvungna att plocka fram lite större byxor (från storasyster) för att de skulle få plats... Det blev dock inga läckage. Det blev det däremot när vi med första flickan provade med Imse Vimses training-pants i tyg. De fanns då bara i storlek 2-3 år, men de finns visst i mindre storlek nu. (Problemet var att kisset i dem rann ut genom benringningen.)

De är nog en strategi från deras sida att göra riktigt stora trainingpants så att barnen ska fortsätta med deras blöjor länge. Funderar lite på om det går att sy om trosorna vi har. Ska forska lite i vad som är bäst att sy in i dem :hmm:

Hemmamamma skrev:Ett annat tips när man börjar sluta med blöja, är att använda strumpbyxor. Då känns det ordentligt när det blir blött och strumpbyxorna suger så att säga upp efter vägen... (även om det inte förhindrar pölar om det händer en större olycka).
Hua jag gillar inte strumpbyxor alls använder det så lite som möjligt till dottern. Blöta strumpbyxor verkar riktigt obehagligt men kanske om inget annat funkar.

Hemmamamma skrev:Ytterligare ett tips för att öka incitamentet hos barnet är ju att det får vara med och välja ut trosor/ kalsonger med favoritfiguren på: Bamse, Hello Kitty eller vad det vara månde. Sedan kan man med fördel uppmana barnet (gärna med "figurens röst") att inte kissa på dem. Det tyckte vår yngsta var jättekul och det var mycket roligare att göra som "Bamse" sa... Jag sa ju: "Nej, nej, nej - Du får inte kissa på mig". :roll:

Är nog en jättebra idé men hon är nog lite för liten (1 1/2 år). Tror inte hon förstår hur det går till att välja kläder och favoritfigurer har hon inte i någon större utsträckning mer än att hon gillar katter.

I alla fall tack för alla tips :-)
Jag funderar vidare på hur vi ska fortsätta. Kanske är det ändå lättare när hon kan gå.
:hmm:
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » mån dec 01, 2008 15:59

Hemmamamma skrev:Ytterligare ett tips för att öka incitamentet hos barnet är ju att det får vara med och välja ut trosor/ kalsonger med favoritfiguren på: Bamse, Hello Kitty eller vad det vara månde. Sedan kan man med fördel uppmana barnet (gärna med "figurens röst") att inte kissa på dem. Det tyckte vår yngsta var jättekul och det var mycket roligare att göra som "Bamse" sa... Jag sa ju: "Nej, nej, nej - Du får inte kissa på mig". :roll:

Sara B skrev:Är nog en jättebra idé men hon är nog lite för liten (1 1/2 år). Tror inte hon förstår hur det går till att välja kläder och favoritfigurer har hon inte i någon större utsträckning mer än att hon gillar katter.

1,5 år är förmodligen den bästa åldern för detta knep. Gillar hon katter, så kan ju du välja trosor med kattmotiv och säga med "kattröst": "Du får inte kissa på katten då säger den: Nej, nej, du får inte kissa på mig!"

När det gäller att låta så små barn välja, så rekommenderas ju att man låter barnet välja mellan två olika alternativ. Alltså att man håller fram två olika och låter barnet välja mellan dessa. Att lära barnet att svara på alternativfrågor är ju också ett utmärkt sätt att stimulera barnets språkutveckling. Att fråga: "Vill du gå på pottan eller toaletten?", "Vill du ha nallen eller katten?" o.s.v. :blahblah:

Sara B skrev:Att hon ska gå på pottan själv kan vi än så länge inte kräva eftersom hon är sen med att gå. Hon håller just på att lära sig att gå men hon är inte där ännu. När hon lärt sig det borde förutsättningarna vara ok. Hon är intresserad av sina kläder och att försöka ta av dem eller sätta på dem själv pluss att hon vet hur pottan funkar

Så jag antar att förutsättningarna är ganska goda i övrigt, men som jag ser det går det väl knappast att begära att barn som inte går ska kunna sätta sig på pottan själv eller har jag fel?

Såg precis ditt inlägg ovan om att hon inte går ännu. Självklart kan man inte begära att ett barn ska kunna gå på pottan själv innan det ens kan gå. Hur tidiga de är med motoriken varierar ju väldigt. Vi skulle inte ha vågat låta vår äldsta dotter sätta sig själv på toaletten så tidigt som lillasyster gjorde. (Vår yngsta gick vid 10 månader och innan dess klättrade hon...)

P.S. Båda våra flickor älskar strumpbyxor - speciellt vår yngsta! :-D
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Sara B » mån dec 01, 2008 20:40

Hemmamamma skrev:

Sara B skrev:Är nog en jättebra idé men hon är nog lite för liten (1 1/2 år). Tror inte hon förstår hur det går till att välja kläder och favoritfigurer har hon inte i någon större utsträckning mer än att hon gillar katter.

1,5 år är förmodligen den bästa åldern för detta knep. Gillar hon katter, så kan ju du välja trosor med kattmotiv och säga med "kattröst": "Du får inte kissa på katten då säger den: Nej, nej, du får inte kissa på mig!"

När det gäller att låta så små barn välja, så rekommenderas ju att man låter barnet välja mellan två olika alternativ. Alltså att man håller fram två olika och låter barnet välja mellan dessa. Att lära barnet att svara på alternativfrågor är ju också ett utmärkt sätt att stimulera barnets språkutveckling. Att fråga: "Vill du gå på pottan eller toaletten?", "Vill du ha nallen eller katten?" o.s.v. :blahblah:

Sara B skrev:Att hon ska gå på pottan själv kan vi än så länge inte kräva eftersom hon är sen med att gå. Hon håller just på att lära sig att gå men hon är inte där ännu. När hon lärt sig det borde förutsättningarna vara ok. Hon är intresserad av sina kläder och att försöka ta av dem eller sätta på dem själv pluss att hon vet hur pottan funkar

Så jag antar att förutsättningarna är ganska goda i övrigt, men som jag ser det går det väl knappast att begära att barn som inte går ska kunna sätta sig på pottan själv eller har jag fel?

Såg precis ditt inlägg ovan om att hon inte går ännu. Självklart kan man inte begära att ett barn ska kunna gå på pottan själv innan det ens kan gå. Hur tidiga de är med motoriken varierar ju väldigt. Vi skulle inte ha vågat låta vår äldsta dotter sätta sig själv på toaletten så tidigt som lillasyster gjorde. (Vår yngsta gick vid 10 månader och innan dess klättrade hon...)

P.S. Båda våra flickor älskar strumpbyxor - speciellt vår yngsta! :-D

Tack för tipsen om val jag har inte ens tänkt på att man kan låta henne välja :ops: Hon är ju inte heller sen språkligt eller så (det är bara gå hon är sen med) . Jag får nog vänta lite med vissa saker tills hon kan gå. Det känns ändå jättebra med bajsandet jag har inte bytt några bajsblöjor de senaste dagarna. Känns jätteskönt att slippa det jag tror vi båda två är lika glada :-D
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Sara B » tor dec 04, 2008 09:02

Får nog lugna mig lite började potta lite väl intensivt. Känns som det har funkat bäst när jag tar det lugnt och inte försöker för mycket för :hmm: nu har hon bajsat i blöjan i två dagar i rad.
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Sara B » ons jan 14, 2009 11:03

Trodde det skulle bli lättare när hon lärt sig gå. Nu går hon, men nu vägrar hon att sätta sig på pottan :hmm: Jag forsätter att erbjuda henne pottan då och då. Jag antar att det är mycket annat som pockar på hennes intresse just nu ;)
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis jan 27, 2009 21:32

Har ni provat att sätta henne på toaletten med barnsits? En del barn föredrar ju toaletten framför pottan, inte minst för att mamma och pappa går på den. ;-)
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav Sara B » ons jan 28, 2009 13:40

Hemmamamma skrev:Har ni provat att sätta henne på toaletten med barnsits? En del barn föredrar ju toaletten framför pottan, inte minst för att mamma och pappa går på den. ;-)

Nej. Har tänkt tanken men inte kommit till skott eftersom jag inte vet var jag kan få tag i barnsitsar och vad de kostar?

Föreslog en gång att sätta henne på toan och hålla i henne intresset för det verkade inte heller så stort, men det kanske är annorlunda om hon får en sits.

Funderar på om jag kanske läst "Max potta" och "Mamman och den vilda bebin" för mycket :hmm:
Mathilde 2007-04-10.
Sara B
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » ons jan 28, 2009 14:13

Jag kan varmt rekommendera Baby Björns toasits. Den har ni nytta av tills barnet blir 5-6 år. Den är ganska dyr, men mycket hållbar och passar olika slags toaletter. Den är lätt att justera och lätt för barnet att lägga på och ta av.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Potträning