Problem med potträning

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Problem med potträning

Inläggav Veronica_E » sön jun 25, 2006 11:58

Hej
Jag har läst lite på det här forumet då jag funderar på om EC vore något för oss.
Men nu såg jag den här tråden och måste bara skriva i hopp om att få lite tips från er...

Min dotter fyller 3 år i sept och har fortfarande blöja. Eller rättare sagt hon har inte blöja på sig hemma sen ca 2 mån tillbaka, bara när hon sover. Problemet är att hon inte bemödar sig med att använda potta eller toa. Mitt tålamod är inte oändligt och jag börjar tröttna rejält på att torka pölar.

Hon kan gå på toa eller pottan, ibland kan hon säga att hon är kissnödig och gå på pottan 4 ggr o det kommer kiss varje gång för att sen totalvägra använda den nästa dag, vecka...
Hon säger till när hon vill bajsa, ibland vill hon göra det på toa/pottan och ibland i blöja och hon får såklart bajsa i blöjan om hon vill, jag kan ju inte tvinga henne på pottan.

Jag vet inte vad jag ska göra! Hon är ju ändå snart 3 år!
Någon som kan råda?
Mamma till Saga född sept -03 och Tyra född feb -06
Veronica_E
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » sön jun 25, 2006 17:53

Välkommen hit Veronica! :vågen:

Jag vet ju inte så mycket om 3-åringar och potträning men vi kan ju fundera ihop kanske :-)

När hon är utan blöja hemma, har hon då trosor eller byxor på sig så att det känns obehagligt att kissa ner sig eller går hon naken?
Långbenta byxor är ju inte så bekvämt att kissa ner sig i så det kanske kan vara ett sätt att få henne att anstränga sej mer.
Altså, inte som straff "Nu kissade du ner dig och måste ha våta byxor" utan "Oj, detdär var väll inte så skönt kanske, kisset passar nog bättre att ha i pottan, tror du inte det?"

Skulle det funka bättre med en fin potta som hon själv valt? Eller kanske om ni satte nått fint klistermärke på den potta ni har så att den blir roligare? T.ex om hon gillar drömhästar så kan man sätta ett drömhästklistermärke på den och kalla den för drömhästpottan ;-)

Sen är det ju olika med olika barn, en utväg för just din dotter kanske är ett belöningssystem. T.ex att om hon kissar på pottan så får hon ett klistermärke och när hon har visst många klistermärken så hittar ni på något roligt tillsammans.

Hoppas nån mer vill komma med tips eller erfarenheter, jag spånar ju bara :ops:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Veronica_E » ons jun 28, 2006 18:00

Hehe Jag har nog gjort allt det du skrev. Hon har själv valt pottan + toasitsen, vi har försökt med klistermärken som belöning men det var bara roligt i 2 dagar.

Hon har oftast byxor på sig, ibland efeter en "olycka" så har jag inte satt på nya men det verkar inte spela så stor roll...

Igår sa hon att det sved när hon kissade så jag ringde vc o fick tid imorse. Förklarede igår kväll att doktorn ville att hon skulle kissa i en burk hemma som vi skulle ta med och imorse kissade hon på pottan så vi fick ett prov (det var ingen uvi, troligtvis druckit för dåligt). O resten av dagen har hon sagt till när hon är nödig, både bajsat o kissat!
En olycka hade vi men då stod vi inne på Rusta o hon sa till men vi hann ju inte till någon toa :roll:

Hon kan ju helt klart säga till, det handlar enbart om den rätta viljan har jag förstått nu.
Vi fårt se om det håller i sig imorgon oxå...
Mamma till Saga född sept -03 och Tyra född feb -06
Veronica_E
1 - Smygfis

Inläggav SkogsKajsa » tor jun 29, 2006 07:02

Om belöningssystem funkade så länge det var roligt så kanske det kan utvecklas? En jobbarkompis gjorde såhär när dottern skulle sluta med napp på natten; Varje gång hon sov en hel natt utan napp så fick hon en stjärna över sängen, när det var visst många stjärnor så skulle han oc dottern tillsammans gå ner till stan och köpa 5 små kattungar till hennes snuttekatt. Då fick hon något litet varje dag och hade något lite större att se fram emot också om hon var duktig.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Potträning