Tyck och tänk från Ezereht på Sjalbarnsforumet

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Tyck och tänk från Ezereht på Sjalbarnsforumet

Inläggav SkogsKajsa » sön jun 25, 2006 18:49

Ezereht skrev:Barn kan nog inte hålla sig så länge när dom är nyfödda (tidsmäsigt alltså, man måste vara himla snabb, men visst kan dom kissa när man erbjuder och då inte kissa ett tag därefter), men vid 6 månader ungefär så utvecklas muskulaturen mer och dom kan hålla sig längre stunder (och det finns ny forskning som stöder detta). Jag skulle tror alla som EC:at märkt det, att något sker vid halvåret, och dom kan hålla sig längre.

Däremot så tror jag 1 år fram till 1.5 år är en ganska kritisk period för ett barn, och inte så lämplig att börja potträna/komminucera om elimination om man inte gjort det redan förut (man kan ju träna rutinen redan när dom är nyfödda så att när dom utvecklas motoriskt redan "kan" så att säga det andra). Det är mycket lättare om man börjar före eller efter den perioden. Så mycket händer och dom har inte riktigt tid (min personliga åsikt, men står även att läsa i Infant potty training boken av lurie boucke att det ofta blir så, typ).

Efter det och kring 2 år tor jag är en mycket lämplig tid att börja försöka potträna/toaträna. Och jag tror man gör det enklast genom att låta dom vara nakna/ha trosor/kalligar och se vad som händer, samt att erbjuda toan efter mat/sov etc. och kanske även visa att mamma kissar på toan. Om dom är redo för det så kan dom bli dag-torra ganska snabbt, på några veckor. Därmed inte sagt att det inte händer olyckor ibland, men det gör det ju med blöjor också. Det är bra att göra det på sommaren när man inte behöver ha så mycket kläder på dom små gosingarna. Vad som passar familjen märker man nog när man börjat. Det finns ju inget "misslyckande". Om man prövar och det inte verkar gå bra (barnet vill inte alls), kan man ju vänta ett tag till och sen göra en liten "go at it" igen.

Det fungerar kanske inte för alla, men jag skulle tro för många. Min väninnas båda barn, helt icke-EC ade och med engångsblöjor blev båda torra sommaren de fyllde 2 år. Frågade min mamma och vi (4 barn) blev torra mellan 2 och 3 år (hade den dagens papperblöjor, dock ej superabsorbenter).

En del verkar tro att barnet ska vakna upp en dag och peka på toan. Om man ska vänta på det får man kanske vänta ganska länge (3-4 år). Men om man hjälper dom lite, som man ju gör med allting annat, så kan dom nog lära sig ganska fort när dom är kring 2-3år. Det tror jag.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Potträning