Diskussion från min potträningstråd på Sjalbarnsforumet

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Diskussion från min potträningstråd på Sjalbarnsforumet

Inläggav SkogsKajsa » mån jun 26, 2006 06:20

marlene skrev:Om man har ett barn som har haft vanliga blöjor måste man ju nästan låta barnet lära känna sin kropp och hur den fungerar.

Vi har varit rätt dåliga på att låta W vara nakenfis :oops: Så när han var runt 18-20 månader så fick han helt enkelt vara utan blöja på dagarna hemma. Det tog väl runt 3 veckor så hamnade det mest i pottan.

Skogskajsa skrev:Tack Marlene! :D
Hade han något emot att bli av med blöjan eller var det en befrielse?
(har hört att vissa barn inte vill bli av med säkerheten som blöjan ger?)

marlene skrev:Han var inte så brydd, det verkade inte spela så stor roll

Elin skrev:Jag vet inte och har ingen egen erfarenhet men jag TROR att barnets känslor och reaktioner kring att släppa blöja ären direkt reaktion på hur föräldrarna känner.
Om man som förälder har en avslappad inställning till att det kan hända små "olyckor" i början utan blöja så tror jag att barnet också är avslappat....

men det är bara vad jag tror......att du marlene är ganska lugn kring allt vad blöjlösa barn kan tänkas hitta på :wink:

Känner folk som har jättesvårt att hitta den "rätta tiden " för att ta av blöja av sina barn......de är oftast rädda om möbler och dyl...och då har barnet svårt att släppa blöjan - barnet blir ledset om det kissar på golvet och kan inte bajsa annat än i blöja....

Mi skrev:Jag har ju försökt att Ec:a pytte sen han var ett par månader gammal men det har gått sådär.. :roll: Hursom, nu till sommaren tänkte jag göra ett krafttag och försöka få honom att förstå att det är rätt kul att kissa/bajsa i toan :D

Det jag ville säga var att, blöjbarn kanske ska bli mer bekanta med just tex toaletten/pottan och upptäcka att den inte är så farlig Att man gör besök till toaletten/pottan utan attt behöva göra något där..*svammel*

Pytte är ju bekant med toaletten redan och där har ju jag redan samlat poäng genom att han (faktiskt idag) visar att han behöver kissa, drog sig i snoppen, jag frågade om han behöver kissa och han nickade och gick till toaletten- enkelt! Personligen tror jag att han tycker det är skoj att han själv har kontrollen över om det kommer kiss eller inte, han riktigt klämmer fram ett par droppan och är helnöjd över sin prestation :D

marlene skrev:
Elin skrev:Jag vet inte och har ingen egen erfarenhet men jag TROR att barnets känslor och reaktioner kring att släppa blöja ären direkt reaktion på hur föräldrarna känner.
Om man som förälder har en avslappad inställning till att det kan hända små "olyckor" i början utan blöja så tror jag att barnet också är avslappat....

men det är bara vad jag tror......att du marlene är ganska lugn kring allt vad blöjlösa barn kan tänkas hitta på :wink:

Känner folk som har jättesvårt att hitta den "rätta tiden " för att ta av blöja av sina barn......de är oftast rädda om möbler och dyl...och då har barnet svårt att släppa blöjan - barnet blir ledset om det kissar på golvet och kan inte bajsa annat än i blöja....

Ja absolut, det enda jag var rädd om var sängen och den är ju inte svår att skydda. Så det kvittade om det kom pink på golvet eller i blöjan igentligen det är ju inte jobbigare att torka pink från golvet än att byta blöja.

annalys skrev:Nu vet ju inte jag så mycket om EC, men jag har ett relativt torrt barn den "vanliga" vägen.

Personligen tror jag en avslappnad attityd är viktigt. Dels att det blir olyckor, det är inte hela världen, men också att det inte är jätteviktigt att det går fort att sluta med blöjor. För en del barn går det fort, för en del tar det längre tid, men de flesta blir torra till slut.

Att gå utan blöjor är väl bra för att lära känna signalerna, men om barnet tycker det är jättejobbigt att kissa på sig, och man bara har missar tycker jag det är bättre att vänta ett tag.

Grupptryck kan ju vara positivt, vet en tjej som blev torr tidigt eftersom hon alltid ville kissa när storebror gjorde det.

Rutinkissning funkar för vissa, men har inte riktigt passat vår familj. När Simon var stor nog att förstå grejen var han också i en ålder då han hellre ville göra något annat än det mamma och pappa sa. Nu, vid drygt tre funkar det bättre att kissa innan man ska åka någonstans t ex.

Det finns ju många belöningssystem men det är inte heller min grej. Funkar säkert för vissa, men jag tycker inte toabedök är något msn gör för<att få klistermärken. Är också lite allergisk mot leksaker på toa, och bokläsning (fast själv läser jag där ibland???)

Det här var nog inte mycket till tips egentligen, jag är nog mer för att inte pottträna, det kommer så småningom ändå. Kanske för att jag har flera exempel på hur för mycket press kan låsa situationen totalt. Det här är ett område där föräldrar inte kan vinna en maktkamp med barnet.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Potträning